Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Fra 21.5C til 100C med perfekt effektivitet blir det ca 0.091kWh ja. En elektrisk vannkoker har ganske brukbar effekivitet, men rund en del opp for realistisk verdi. Om du koker i en kasserolle uten lokk på gassflamme blir det ganske mye dårligere effektivitet.

Energitap blir til varme i huset (som du kanskje ikke har like mye glede av på natta). Uansett er det fullstendig irrelevant om noen står opp på natta for å lage kaffe. Hvis det er et reelt problem har man ikke råd til kaffe uansett.

4 Likes

Er veldig høyt press på leilighetene i Bispevika, de er nesten overraskende mye dyrere enn Sørenga, men nå gikk visstnok denne til prisantydning for noen dager siden. @Morti kan du dobbeltsjekke?

247.000kr/kvm, det må vel være ny rekord på Sørenga?

Ja, prisforskjellen er merkbart ulike.

Tror nok når “flytebrua” forsvinner og resten av Bjørvika vokser sammen med Sørenga, så vil det bli et prispress på Sørenga også.
Dette skjer om 2-3 år så vidt jeg vet.

1 Like

Ferdig utbygget mot Bispevika vil være positivt, men fjerning av flytebrua vil jo være klart negativt for Sørenga. Spesielt leiligheten utenfor broen. Forhåpentligvis tar bystyret til fornuften og beholder den/erstatter den med en mer permanent bro.

1 Like

Dette er litt av essensen i mine tanker, hvorfor skal vi gå ned i levestandard fordi noen andre må gjøre det?(andre land som Tyskland har selv satt seg i dagens posisjon)
At du synes det er greit at strømprisene skal være høye er fair enough, men det er vi mange som ikke synes.
Jeg synes det er totalt latterlig at de folkevalgte har satt oss i en posisjon der hvor man må betale ut strømstøtte, prisen pr kwt i dette landet skulle aldri knapt trengt å være over 30-50 øre kwt.
Jeg kjenner mange som allerede nå sliter med å få endene til å møtes og det er ikke mennesker som sitter med hus, båt, 2 biler, hytte og som reiser til syden 3 ganger i året, nei dette er allminnelige mennesker.
Og til strømstøtteordningen spesifikt, den er så latterlig at det henger ikke på greip.
Jeg som sitter med 44øre for kwt får full støtte på lik linje som alle andre. Ved enkle grep kan man fort hente inn 5-10000 nettokroner pr måned ved å øke forbruket relativt kraftig.
Så mens mange sliter selv med strømstøtten, utnytter andre den til fulle og vil kunne tjene seg rik på den de neste 2-5 årene, det er realitetene.
Trodde knapt mine egne øyne da jeg fant ut at jeg fikk full strømstøtte.
Kapitalen man henter inn her er en sak, men her skal jeg garantere at det sløses med strømmen over en lav sko.

10 Likes

Du skriver: (Andre land som Tyskland har satt seg selv i dagens posisjon). Akkurat som Norge har satt seg i posisjonen vi er i. Kan Tyskland og Norge i ettertid angre på de valgene som er tatt? Ja. Det er naturligvis ikke slik at alle tyskere støttet avhengigheten til Russland i alle år. Akkurat som mange var uenig når vi åpnet Nordlink.

Det jeg mener er at mange har levd over evne i mange år, og det er naturlig at i tøffere tider må noen kanskje selge den belånte hytta, bilen eller båten. Vi ønsker alle å ha det bra, men mitt hovedpoeng i diskusjonen var i hovedsak at jeg synes at i den prekære situasjonen vi er i nå at strømstøtte til hyttene ikke er riktig.

2 Likes

Jeg er enig i dette, ingen tvil om at mange har levd over evne, men likefullt er vi nå i en situasjon vi ikke skulle ha vært og det må reverseres øyeblikkelig, slik at også folk kan nyte livet på hyttene sine innimellom uten å lure på hva det koster å bruke den.
Dette fører til at flere og flere må selge sine hytter, de med mest cash og kanskje 3 hytter fra før får nå snart kjøpe enda flere hytter.
Vi er nå langt på vei i å dra oss inn i et samfunn hvor forskjell mellom rik og fattig blir enda større.
Så kan man selvsagt hevde at har man råd til båt eller hytte så har man råd til 25 kroner literen eller 700 øre/kwt, om noen måneder er min påstand at strømmen kan koste opp mot 12-1500 øre kwt.
Poenget er, vi er helt ute å sykle.

Leste forøvrig nettopp nå en interessant artikkel.

Tidligere NRK-journalist om Erna Solberg: – Rart at folk ikke oftere ber henne holde kjeft - inyheter.no

2 Likes

Den gikk for prisantydning står det ja.

1 Like

Er ikke vanskelig å si at strømstøtten ikke kan bli høyere enn strømprisen man betaler. Ganske slapt. Har også fastpris på strøm ut oktober.

3 Likes

4 Likes

Uten at jeg kjenner Kaskis opprinnelige utsagn: Sekundærbolig for folk flest er ikke først og fremst lukrativt, det er «trygt». For hver sekundærbolig er det fortrengt et sted mellom 0 og 1 primærboligeier.

Nå har vi hatt covid med bortfall av etterspørsel, renter i bunn med tilhørende boligprisvekst, full comeback i etterspørsel til første ordentlige studiestart etter covid og utsikter til store rentehevinger. Det er mange grunner til å selge sekundærboligen som ikke er økt skatt.

Å konkludere om sammenhengen mellom årsak og virkning i leiemarkedet på et tidspunkt det det åpenbart er mye støy og lite signal er for folk som er mer skråsikre enn meg (enten man heter Hegnar eller Kaski).

6 Likes

Jeg har i alle fall solgt ene og alene av økonomiske grunner, fordi det ikke lenger lønner seg å drive med utleie. Jeg kjenner også flere som har kommet til sammekonklusjon.
Kaski tror kanskje at folk driver med utleie fordi det er et kall, men for meg var det en jobb. Jeg hadde heller ikke giddet å ha andre jobber uten lønn.

2 Likes

Du har vel også solgt fordi du er noe pessimistisk til prisene i boligmarkedet framover med høye renter og utgifter generelt?

1 Like

Stemmer at jeg tror prisene har steget i 30 år pga rentenedgang og at rentene nå har snudd. Ergo blir det trolig en svakere utvikling.
Men hovedgrunnen er at fortjenesten ble borte fordi inntektsskatten på overskuddet steg fra 28% til over 50% samtidig som det ble full formueskatt (likningsverdi=markedsverdi) og det ble lagt på eiendomsskatt (Oslo), pluss bompenger, parkeringsavgifter etc etc.
Når salgsverdiene steg kom det til et punkt at det ble mer lønnsomt å selge og flytte verdiene til indeksfond. Mindre arbeid også.

1 Like

Tidligere så var det bedre avkastning på bolig enn indeksfond mao?

Nordea Sverige anslår at boligprisene kommer til å falle 15%:
"Kraftigt stigande räntor gör att bostadspriserna nu kommer att falla snabbare än väntat.

”Om styrräntan höjs enligt vår prognos står hushållen inför en lika stor räntechock som den i slutet av 1980-talet. Då steg räntekvoten med 4 procentenheter”, skriver banken i ett pressmeddelande.

Hva kan vi vente her hjemme, tro?

Litt sannhet med modifikasjoner. Forskjell på indexfond og bolig er jo at man låner største parten av beløpet for bolig og har fått verdistigning på et mye større beløp.

2 Likes

Ja, før skatteøkningene var det nok bedre avkastning på utleie. I alle fall om man tar hensyn til at det var enklere og tryggere å belåne (gire) med eiendom som pant.

1 Like

2008-2009 så falt boligprisene fra toppen til bunnen med 13,9%.

Fallet fra 1987 og utover var såvidt jeg vet mye større.

1 Like