Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Eide du gjennom firma da eller?

Nei, men har man 5 eller flere blir man regnet som næringsdrivende.
Hvis man omgjør til aksjeselskap blir det umulig å flytte inn i boligen for å selge uten skatt på fortjeneste etter 1 år. Da blir det skatt på “uttak” fra AS

1 Like

Uke 35 starter med 1615 brukte og 1098 nye

Samme tid i fjor:

Denne uken starter med 1585 brukte og 966 nye.

4 Likes
6 Likes

Må innrømme jeg blir litt mistenksom på hvorfor ordningen er slik, høres litt ut som bukken og havresekken. Det øker jo bare forbruket og gjør problemene større.

1 Like

Det absolutt værste er at det ikke skjerpes inn, ikke til å tro

4 Likes

Heter man Olje og Energidepartementet eller hva det heter i disse dager, eller om det er Statkraft som styrer mest, så gir det jo absolutt mening å støtte alle, øke forbruket, gi støtte og samtidig øke inntektene.

Opp nå.
image

3 Likes

Det var egentlig ganske interresant, 3 år høyere enn 10 år

2 Likes

2 mill opp på under 1 år
Pusset opp mye
Sovehemsen i hybeldelen, knøttlite rom og trang hems, går den an å bo sånn ?

1 Like

Så vidt jeg huser er det krav om 6m2 gulvareal på soverom, og 15m3 (eller noe i nærheten). Kanskje er det endret, kanskje kan bad og kjøkken være på samme arealet regnet som ett oppholdsrom. Totalt er det i hvert fall ca 7.23m2, hadde det kun vært soverom hadde det vært helt fint. Meen… litt kummerlig er det. Fortsatt bedre enn de her: Boxed in: life inside the 'coffin cubicles' of Hong Kong – in pictures | Cities | The Guardian

1 Like

Når megler beskriver noen planker skrudd fast i veggen som en trapp opp til den så kalte “hemsen” så bør det ringen noen klokker.

7 Likes

Stemmer. 6,25 m2 og 15m3, med krav til vindu som rømningsvei og må være maks 1 rom unna.

2 Likes

Krav til vindu for lysforhold. Må maks gå gjennom et annet rom typisk gang for å komme til rom med rømningsvei.

Altså ikke krav til rømningsvei fra hvert eneste soverom på loft.

Vet dere snakket om hems. Men bare sier det siden jeg vet det er mye forvirring rundt de reglene.

3 Likes

En ting er at det lovlig…men lurer på hvordan det som utleier er å bo vegg til vegg med en leietaker som betaler 9.500 for 7 kvm.
Må være en kjip følelse

3 Likes

Sannsynligvis ser de på seg selv som velgjørere? :sweat_smile:

Noen som har noen tanker om bolimarkedet på mellomlang sikt?

Politikerne i Europa virker ikke til å løse problemer med annet enn støtte og mer penger, ender med rentestøtte aka. rentenedgang innen to år. Klarer ikke se at det skal være veldig dumt å ikke sitte med boliglån man har mulighet til å betjene. For et sted må alle pengene settes i tider som dette også, at familier skal nedprioritere hus forran reiser etc. det ser jeg ikke for meg

5 Likes

Jeg tror byggekostnadene vil stige. Og at økt innvandring vil gi selgers marked på bruktmarkedet.

2 Likes

Hvordan påvirkes dere i meglerbransjen av mindre volum? Mulig scenario: færre bygger nytt og selger mulig eksisterende bruktbolig

Konkurser og lavere lønn. Mange slitere slutter. Mer igjen til de talentfulle :sweat_smile:

1 Like