Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

For Oslo ble prisendringen i August 2022: 0,8% (+0,4% sesongkorrigert)

Stavanger og Kristiansand falt mye forrige måned, men denne måneden er det snudd helt på hodet, opp 5%+.

8.2 for 39 kvm

Løp og kjøp !

1 Like

Om noen skal prøve å se inn i glasskula, som ikke er lett med verdensbildet vi har i dag ville jeg sett til noe så enkelt som tilbud og etterspørsel. Det bygges mye mindre enn behovet, mens vi er langt på etterskudd fra før. Marginene på nybygg er så små at det er lite av planlagte prosjektert som er gjennomførbare om ikke boligprisene går opp. Er nok mye av byggevarer som kan gå ned i pris, men ikke nok til at det vil påvirke m2 prisen nevneverdig. Store utviklere legger prosjekter ned i skuffen for å ta de frem når vi ser bedre tider. Bystyret fyrer opp prisene med midlertidig forbud i hele småhusplanen før de har plan B klar for videre utvikling. Om vi ser en stigning de neste 6-12mnd er ingen sikkerhet, men jo lengre tid det tar jo mere brutal blir den når den kommer. På SSB sine sider kan man følge med på om tilbudsiden øker. Ser vi denne utviklingen fortsette som jeg legger inn kan vi med sikkert si at å eie bolig i Oslo blir kun for de aller rikeste.

2 Likes

Nordea Markets er vell i dag ute i samtlige medier og får fremmet sin prognose om 5-10% boligprisfall. Dette alene pga økte renter. Tror de glemmer at:

  • inflasjonen er høy og lønnsveksten skal følge etter. Realverdien av boliglån synker i takt med inflasjon og lønnsøkninger.
  • lav boligbygging
  • boligprosjekt skrinlegges pga økte kostnader - eneste løsning er at kjøperne må opp i pris på sikt

Det bekymringsverdige med alt dette er ikke de facto at boligprisene kommer til å gå opp eller ned, men forskjellene dette skaper i samfunnet på de som blir sittende på utsiden vs de som er inne i markedet. Går prisene langt ned så betyr det at den generelle økonomien er i dårlig forfatning, og da faller mange utenfor arbeidslivet. Går prisene opp så betyr det at de med lave lønninger og enslige vil slite enda mer med å både kjøpe og leie bolig i byene.

3 Likes

I 2008 /09, så falt prisene 13-14%.

Nekter å tro at de glemmer sånt i analysene deres, uten at det trenger å bety at de får rett.

1 Like

Jepp, og inflasjonen i finanskriseårene var:

  • 2007: 0,8%
  • 2008: 3,8%
  • 2009: 2,1%

Den siste inflasjonstoppen var i 1981 på 13,4%.

De har det nok med i analysene sine, men verdien de får av publisiteten er nok større enn at de bommer med spekulasjonen.

2 Likes

Hvordan var inflasjonstallene i 86-89?

Det var først i 1993 boligmarkedet snudde opp hvis jeg husker rett.

1 Like

Nå tenke jeg jo at selvsagt vil økte renter, levekostnad generelt påvirke folks pengebruk på bolig. MEN, nå er det fortsatt problem på tremarledet der det fortsatt er flaskehalser etter covid, Canada biller etc, som gjør at byggekostnaden ikke kommer til å falle pga økte renter etc. Dette er ett annet bord, jeg tror med de at prosjekter rundt om skrinlegges grunnet høy byggekost vil kompensere på det tilgjengelige så fallet ikke blir så stort

1 Like


Hadde vært gøy å sett denne uten inflasjonsjustering.

3 Likes

blir ikke pent om den skal ned til historisk snitt

3 Likes

Å se på byggekostnadene er vel greit. Får rundt 150m2 for rundt 3m + grunnarbeid + tomt. Noe særlig lavere enn det går det ikke. Prisene i Oslo er type 2x dette?

1 Like

Hva mener du?

Om inflasjonsjusterte boligpriser faller tilbake til historisk snitt skal de falle med ca 70% (igjen så klart justert for inflasjon) i følge ditt chart

Prisstigning i hvert av byggeleddene vil nok være med på å holde prisene oppe.
Dyre byggekostnader gjør nok også tilbudsiden vesentlig mindre.

Hytter derimot vil nok få seg en knekk. Så har man kjøpt hytte som en investering man egentlig ikke har råd til, så kan det nok komme noen svettepærler i panna med tiden.

7 Likes

Man skal ikke undervurdere psykologiaspektet hvis nedgangstider får fotfeste i markedet, og menig mann i gata har tro på at det skal videre ned. Da vil ingen kjøpe før de har solgt først. Hvis ingen kjøper…

3 Likes

Jeg gjorde akkurat det, men når det kommer til budrunder jeg har vært med på så er det ingenting som tyder på at prisene skal ned.

Drøyt mye som overgår takst

2 Likes

Offtopic - de fleste forhandler boliglånsrenten.
Noen som kjenner til om innskuddsrenten er forhandlingsbar? Private banking - Saga/ andre fordelsprogram?