Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Tror du at det er realistisk? Isåfall, hvilken tidsperiode snakker vi her?

Skrev til banken min (Danske-akademikerne). Fikk svar at renten er satt og måtte forhandles via akademikerne.

Men det kan jo tyde på at man kan forhandle om man ikke er omfattet av en slik avtale

1 Like

Innskudd er jo ekstremt lett å flytte. Bare opprett konto i banken med høyest rente som du stoler på. (kjedelig å måtte vente på banksikringsfondet)

1 Like

Det er ikke realistisk. Viktig å huske på at boligmarkedets spilleregler var helt annereldes i etterkrigstiden fram til midten av 80-tallet enn hva det er i dag. Beste anslag på inflasjonen de neste 3 årene har vi fra SSB, og den skal ned til 1% i 2024 samtidig som de estimerer en reallønnsvekst på 3% samme året. Man kan jo tenke seg til hvor nordmenn putter reallønnsveksten sin :house:.

5 Likes

Yep, det stemmer og takk for svar.
Spørsmålet er hvorvidt det er mulig å forhandle dette med banken pengene står i? :slight_smile:
Eller om banken har til vane å ikke forhandle på innskuddsrente.

Har aldri prøvd, kanskje jeg burde?

… Det jeg burde er å flytte penger fra lønnskontoen min hvor de står og råtner 🫣

1 Like

Haha, sånn er det å tjene for godt…:wink:

Sender en melding til rådgiveren i banken, så kan jeg videreformidle hva de svarer.

3 Likes

Uke 36 starter med 1562 brukte og 1148 nye
Samme tid i fjor:

1465 brukte og 949 nye boliger

Uke 37 1668 brukte og 1135 nye

Samme tid i fjor:

Uke 37 starter med 1491 brukte og 929 nye

6 Likes

Jeg sitter i London, der sier servitørene at boligmarkedet kommer til å kollapse, de må bare bli kvitt alle de rike idiotene som er villige til å kjøpe en svindyr studio-apartment!

Vi er fuuuucked! :disappointed_relieved:

5 Likes

Jeg er på utkikk etter enebolig og har vært det en stund. De budrundene og visningene jeg har vært på tilsier at vi er langt unna noe krakk ei heller en nedkjøling av markedet.

Visninger er fullbooket og budrundene overgår taksten lett.

Knusk tørt når det kommer til eneboliger som ikke klassifiseres som renovering/moderniserings objekt.

#Østfold

5 Likes

Er vel typisk at krakk kommer rett etter hissige oppganger, og de kommer vel ofte ganske raskt og brutalt?

4 Likes

Ekstremt vanskelig å skulle mene noe bestemt om boligprisene det neste året. Rentene gjør normalt sett at det skal lugge, men folks tro på fremtiden, og følelsen av sikkerhet mtp. jobb, parforhold, forventninger til jobb etc. er vel så viktige faktorer, men som ikke er monetære, og vanskeligere å måle.

Jeg følger mest med på prisene i Oslo, og det jeg merker meg er at salgstiden har økt litt, uten at prisene har gått ned. I Gamle Oslo gikk en 1-roms på drøyt 30 m2 i forrige uke for 3,25 millioner, 50k over takst. Enerhaugen Borettslag, leilighet bygd på 60-tallet, med kjøkken og bad fra byggeår. Ble ikke solgt før andre dagen etter visning, hvilket er unormalt for leiligheter der, siden de har pleid å bli solgt 1. dagen.

En nyoppusset 3-roms, bygd om fra 2-roms med et soverom i stua, på 55 m2 i Motzfeldts gate måtte nylig ha en ekstra runde med visninger før den landet på 4,6. Takst 4,65.

2 Likes

Klare tegn på at nyboligmarkedet kjøles ned. At både salg og antall igangsettinger faller kraftig ser vi også i USA.
Vi får dessverre alt for få igangsettinger nå, kommer til å gi en skvis når renten skal ned igjen.

S A L G:

I G A N G S E T T I N G:

4 Likes

og hvis renten aldri skal ned igjen til 0?

Det skal den. Til slutt. Bare å se på demografien vår det.

2 Likes

Barnebarna våre får bakoversveis når de hører om at vi betalte renter for å låne penger :sweat_smile:

3 Likes

Betalte kakket over 17% i hine hårde dager.

1 Like

Men 17% av hvilket beløp :wink: Hus kostet 7-10 ganger mindre for samme kåken, så renta kunne være 7-10 ganger så høy og gi samme månedsavdrag i kroner :slight_smile: Uten at jeg har justert for inflasjon i kronen da, som vrir regnestykket litt.

3 Likes

Og man fikk skrive av 67% av rentekostnader da.

6 Likes

Det er så lenge siden, kjøpte i 87, så litt usikker, men tror det var ca 430000, som gir 73000 i året i bare renter. Med ordinær månedslønn på ca 13000 så hadde det blitt fryktelig trangt om jeg ikke hadde hatt en jobb som gjorde at jeg kunne jobbe så mye som jeg bare ville. Det meste var 182 timer overtid på en måned. Hadde gratis firmabil som ikke ble beskattet, og så var jo rentefradraget større den gangen, så det hjalp selvsagt.