Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

På kort sikt har kanskje tilsvarende effekt, men jeg tenker det er viktigere å ha realressurser i ermet snarere enn flere NOK i et korthus/pensjonsfond.

I tillegg til de rent økonomiske konsekvensene er det flere andre også :

  • Når egenkapitalen er borte kan man ikke flytte (får ikke lån)
  • Man blir stressa og får dermed dårligere helse
  • Stress gir problemer på jobb. Man yter mindre.
  • Pengeproblemer tærer på forholdet til kjæreste.
6 Likes

Penger betyr ikke alt, men det er f… ikke langt unna😅

Greit å reflektere litt før man tar et av livets største økonomiske veivalg.

Glad vi har utlånsforskriften🙏

6 Likes

Hadde ikke folk hatt bolig så hadde de ikke betalt avdrag. Og ikke økt egenkapitalen de siste årene når prisene har økt. Så de står nok ikke så mye bedre stilt de fleste som står utenfor boligmarkedet heller.

2 Likes

Utlånsforskriften ja. Var det ordlyden eller håndhevingen som sviktet i denne saken?

1 Like

Basert på artikkelen har SMN sviktet totalt i sine vurderinger.

Hva syns du er best?

A) Banken opptrer som selger og later ikke som noe annet. Du er klar over at banken vil selge mest mulig og må derfor selv tenke nøye gjennom din situasjon og ta valget selv.

B) Banken opptrer som en rådgiver og signaliserer at de har vurdert din situasjon grundig for deg. Og anbefaler et lån. Du som kunde vet ikke at rådgiveren måles på hvor mye de låner ut, har budsjetter de må nå, får provisjon og egentlig bare vil selge så mye som mulig ihht regelverk.

?

2 Likes

Gitt at utlånsforskriftene hadde blitt fulgt, og da mener jeg hovedreglene ikke mulighetene for å gjøre unntak, så burde begge modellene du beskriver ha fungert bedre enn saken med ekteparet i Molde. Min faktiske preferanse er C) Pengetrykking i form av utlån burde ikke alene kontrolleres av private banker med profitt som første motiv.

3 Likes

Jeg tenker at om markedet går ned 15% så gjør ikke byggekostnadene det samme. Skal du ha nybygg i dag så koster det rett og slett peng.

3 Likes

Saken du nevnte ser stygg ut. Det jeg tenker på er at med etterutdanningen som har foregått innen finansrådgivning de siste 15 årene så har banken nå veldig mange regler å forholde seg til og det virker som at forbrukere har gått fra å gjøre egne vurderinger til å tankeløst jakte det høyeste lånet fra bank til bank.

Så lurer jeg på om de to tilsynelatende urelaterte tingene henger sammen. Når banken har møte med deg så må du lage budsjetter, ha så og så mye frie midler etter fast regninger er betalt, vise selvangivelsen din og snakke om økonomien. Dersom banken gjør vurderingen på en måte som gjør at du føler en økonomisk ekspert har utført en grundig audit og anbefaler deg noe . Så tenker vel mange “hvem er jeg til å etterprøve det min personlige økonomiske ekspert anbefaler”? Og slutter å tenke grundig over størrelse på lån, renter/avdrag, nedbetalingstid og risikofaktorer selv. Så er det nok mange som bevisst og ubevisst undervurderer sine egne faste kostnader

Før gjeldsregisteret kom tok folk også forbrukslån flere ulike steder som egenkapital til boliglån. Nå har de gått over til å bruke egenkapitalen til boligkjøpet og så ta forbruksgjeld/kredittkort til å betale rentene og betjene sitt forbruk.

Vi må få mer økonomi inn i grunnskole og videregående utdanning slik at folk blir flinkere til å ta gode avgjørelser for seg selv.

13 Likes

Det er fordi vi er i høykonjunktur nå. Hva gjorde oljeselskapene (og oljeservice) i 2014 når oljeprisen gikk ned? Jo, de ryddet gamle skjeletter, ble kvitt dyre ansatte, knallharde kostnadskutt der det var mulig, enkelte går konk, og bedrifter legger inn anbud bare for å overleve. Kommer det nedgang i boligmarked er det ingen som har rett på gode marginer lenger og må tilpasse seg markedet.

5 Likes

Hvis vi ikke får befolkningsvekst og renten ikke skal ned, da kommer det heller ingen skvis😄

Uke 38 starter med 1769 brukte og 1169 nye

Samme tid i fjor:

Uke 38 starter med 1574 brukte og 886 nye

6 Likes

Ser at leiligheter som ville blitt revet bort for noen måneder siden nå ikke blir solgt. Selgerne har altfor høye forventninger, tar tid å ta innover seg at det er kjøpers marked. Meglerne sier at det nærmest er et kupp om man få leiligheter til under 100K per kvm. Tror det er på tide at de roer seg litt ned. Tipper ganske betydelig fall fremover nå

2 Likes

Hvor da? 1-roms 34m2 på Enerhaugen i Oslo gikk i dag for 3,5, takst 3,4. Lite fall å spore så langt, men tror også det kommer til å stramme seg til.

“Problemet” er bare at for de som skal leie sentralt så må de fort ut med 14-16000/mnd for en 2-roms på 40-50 m2, og da er det fortsatt “lønnsomt” å betale 100k/m2 for å kjøpe mindre leiligheter.

De små leilighetene er en helt egen greie. Altfor for få av de og det blir et regnestykke opp mot å leie. Førstegangskjøpere som får hjelp av foreldre driver det markedet opp.
Jeg tenker mer på 60-90 kvm leiligheter. Jeg ser flere ikke blir solgt og lagt ut på nytt til lavere pris. Det er også langt færre på visning

Her er et eksempel. Lå ute for 8.5. Ingen bud etter visninger så nå er den lagt ut på nytt til 8.2

1 Like

Du skriver:

Er det ikke da snakk om små leiligheter, eller snakker vi Bjørvika, Barcode, Tjuvholmen etc.?

Ellers ikke enig i at små leiligheter lever sitt egent liv prismessig. Markedskreftene tilsier tross alt at det er en logisk korrelasjon mellom prisene på små og store leiligheter.

Det er få av de minste leilighetene og de bygges ikke lengre så og si. Meglerne tenker feks at en 60-90 kvm leilighet uten balkong på Lindern er et kupp under 100K per kvm. Denne spinnville måten å tenke på blant meglerne har satt seg siste 1-2 år. På tide at dette roer seg litt ned, sunt at det blir en nedkjøling nå

2 Likes

Nå er jo sjelden eller aldri høsten, selgers marked.

Tror du glemmer at Lindern regnes som en del av indrefileten i Oslo.