Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

3 Likes

Kun under den store depresjonen man var i nærheten av så lave renter …
Man burde kansje lese noe ut av det :wink:

2 Likes
3 Likes

Interessant at Stig Myrseth trodde veksten i forbruksgjeld kom fra folk som bruker dette til å finansiere egenkapitalen ved boligkjøp (ref dagens hegnar TV), men jeg har fortsatt ikke sett noen håndfaste tall på det. Hvis det er en utbredt strategi så er det urovekkende.

1 Like

Ingen her som jobber i banknæringen i Oslo som kan si noe om temaet? På Haugalandet har jeg aldri sett spor av dette. En har jo Husbanken og kommunale lån, samt mulighet for å avvike egenkapitalskravet i 10% av årlig utlånsportefølje.

De vil vel neppe oppgi dette til banken?

1 Like

F. eks. dersom banken låner ut 85% av kjøpesum pluss dokumentavgift og kunden oppgir kommunalt lån på resten så sjekker megler begge plasser. Da er 100% av kjøpesummen i så fall dekket allerede. I de tilfellene kunden oppgir kun en finansiering så går banken god for hele kjøpesummen. Hvilke systemer de har for å kontrollere om kunden har andre gjeldsforpliktelser nå for tiden er jeg usikker på. Lenge siden jeg jobbet i banknæringen. Da jeg jobbet der gikk det på tillit. Kunden signerte på et dokument i MIFID sammenheng hvor økonomien til kunden skulle fremgå. Det var en post med bil-/forbrukslån.

1 Like

"– Per i dag så har vi ikke et gjeldsregister som gjør at boliglånsbankene har oversikt over denne type lån."

1 Like
2 Likes

Noe av det bedre som er skrevet, desverre er det en DN+ artikkel.

4 Likes

Ironien er jo at forbrukslånsbankene heller ikke har noe register, som betyr at Ola Nordmann kan få tatt opp 500k en hel del plasser før betalingsanmerkningene dukker opp.

Går jo greit nå i relativt gode tider, men skulle ting snu nedover så kan det fort bli store tap. Er en grunn til at lån uten sikkerhet har såpass høy rente, og det er ikke fordi feks. Bank Norwegian har funnet opp hjulet igjen.

4 Likes

Land der flere husholdninger eier sin egen bolig har en mindre stabil økonomi i følge ECB forskning (flere bobler)

I Norge eier 82% egen bolig vs 72% i Storbritannia og 52% i Tyskland.

1 Like

Om du omskriver det så blir det riktig: “Land der flere husholdninger eier sin egen bolig har flere bobler” så greit nok. Men at folk eier sin egen bolig i større grad i Norge er en bevisst politikk som har til hensikt å virke stabiliserende. Skal en se hvordan de stabile økonomiene gjør ting så må jo folk se til Norge, for vi er vel det beste eksempelet på stabilitet.

Fra e24 i dag:
Når kommer krakket?

– Forutsetningen for spørsmålet er at vi får et krakk.

– Det kommer vel en eller annen gang?

– Jeg er ikke den som pleier å spå krakk. Jeg tror vi har en styrke i husholdningenes økonomi som gjør at boligprisene kommer til å holde seg sterke i mange, mange år fremover, sier Dreyer.

Det er ingen tvil om at husholdningenes potensiale til å spare penger/omprioritere er enormt stort.

2 Likes

Tror, basert på hva?

Eiendom Norges administrerende direktør

1 Like

Ja og så? Hvem vet vel dette bedre enn han og oss som har jobbet med visninger og håndterer budrunder og snakker med boligkjøpere hver dag året rundt? Mener du at han taler for egen vinnings skyld?

Uansett så er ikke det å linke han noe værre enn å linke f.eks. Grytten som har sagt sitt de siste 10 årene og nødvendigvis nå begynner å svette for eget ryktes skyld. Så nå kommer jo han med uttalelser som “det er umulig” og så videre. Dreyer er saklig og nøktern og har aldri hauset markedet eller noe sånt. Han er bare ikke en pessimist.

2 Likes

Jeg bare lurte på hva han baserte sin tro på, når det gjaldt husholdningenes økonomi. Jeg synes selv det er vanskelig å finne god data.

2 Likes

Ja, både du (og andre meglere) og Dreyer er “biased”. Men det betyr ikke at jeg ikke tillegger det dere sier noen vekt.

Jeg utelukker ikke at dere har rett i deres syn på boligprisene og boligmarkedet generelt. Er langt på vei enig i det meste dere sier. Derimot så mener jeg at det er fornuftig å vurdere nedsidescenariene som finnes, når vi har hatt en såpass høy vekst som vi har, og har hatt over en så lang tidsperiode.

Min største bekymring er bakrusen, skulle festen ta slutt :blush:

2 Likes

Forøvrig: Grytten kan ikke tas seriøst lengre. Han har ropt Ulv så lenge at han ikke lenger kan forandre mening uten å tape ansikt

1 Like

Mål inflasjonen av den Skinnjakka som jeg kjøpte i 1992 for omtrent samme pris som en skinnjakke koster i dag opp mot en enebolig du kan se på hvilket som helst bilde i familiealbumet til kompisgjengen. Da kan du sammenligne de husene med de husene folk bor i idag. Skinnjakkene er omtrent like i dag som den gang. Det kan jeg love deg boligene ikke er.

Da forstår du etterpå hvorfor det blir feil bare se på tallene. En må se bak tallene også. I det minste så må man ta med i beregningen “husholdningers forbruk til boligrelatert standardheving” (husker ikke navnet, men det er en post i SSB som kalles noe i den duren). Så må dette tallet ganges opp med hvor mye svart økonomi det er innenfor akkurat den bransjen. Den er enorm! Så må en til slutt ta med egeninnsatsen som også er stor. Dette må holdes utenfor. Så greit nok, Christian sin søster som solgte en leilighet det ikke er gjort noe med, men flertallet av eneboliger i Norge er pusset kraftig opp siden krigen…

1 Like

Hva med sunn fornuft? Vår generasjon kommer til å arve enorme mengder penger. Det er rekord mye som skal arves. Det er vanlig å ha vaskehjelp i huset og sende bilene til forhandler for å skifte dekk. Det er bare å se seg rundt så kan en se at folk har mye penger. Dessuten så vet vi jo at rentene er halvert et par ganger og at det gir folk bedre råd.

3 Likes