Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja, men spareskillingsbanken påstår at dette er etter nest siste heving fra sentralbanken, og at de har bestemt at de ikke skal øke intakt med den siste hevingen. Så dette er visstnok det du kan få av rente der inntil en eventuell ny heving fra Norges Bank. Jeg synes nesten det høres for godt ut for å være sant, men hadde jeg vært ung ville jeg ringt dem på mandag.

Blir det rentetopp nå i desember tror dere eller går den videre opp på nyåret ?

Markedet forventer ikke at renten skal så mye høyere, men det forventer heller ikke noe rask nedgang.

1 Like

Sbanken har 5,10 mens Nordea ligger ute med 6,15 for premiumkunder… :man_shrugging: :sweat_smile:

Lønner seg å følge med litt…

2 Likes

Artig, da oppstår det snart arbitrasje mellom lån og sparerente hos andre. Må litt mer til, men ikke så mye.

1 Like

Grong Sparebank tilbyr Nibor pluss 0,2 nå, som gir 4,95% på innskudd over 2 mill.

6 Likes

Det nye i dagens samfunn er at man ikke står til ansvar for valgene man tar lenger.

Samtidig skal jeg unnskylde de litt. For vi lever i et land som er helt perverst opptatt av at borgerne deres skal investere i eiendom.
Staten har uttalt sitater i retning:
«Eiendom er en trygg og god investering»
«Alle skal eie eget hjem!»
«Den sikreste investeringen du kan gjøre er i eget hjem»

Jeg er født på 80-tallet og har derfor opplevd en tid i Norge hvor det faktisk var litt smalhans til tider. Slik vi har nå.

Men disse personene er født etter 1993!
Det vil si at de har gjennom hele deres liv opplevd:

  • Boligpriser går bare opp!
  • Norge påvirkes ikke av globale krakk som resten av verden (2007/2008)
  • Inflasjonen er lav
  • Lån er nesten gratis og koster mindre enn verdistigningen i bolig.

Dette har slik jeg ser det ført til en syk cocktail hvor dagens unge er helt desperate etter å komme inn på boligmarkedet. For å sikre seg denne «passive inntekten» i bolig. Uten å i det hele tatt ta innover seg nedsiden og risikoen ved å eie kontra leie. For de har jo blitt fortalt hele livet at bolig er risikofritt!

Husker hvordan en ung kollega «var forbanna på banken» etter et lånsmøte. Fordi banken mente at de måtte klare å betjene opptil 5-6% rente og det kom jo ALDRI til å skje! Renta er jo under 1%! Dumme banken som ikke gav de lån til stor villa i midten 20-årene…. Han er ekstremt glad for at han ikke har dette lånet nå. Men fortsatt leier.

De jeg ikke har sympati med er sånne som han fra E24 på over 50år som hadde belånt seg til pipa på lavrente og kjøpt Penthouse leilighet og nå måtte selge med tap.
Han/de burde visst bedre!

12 Likes

For mange har det aldri vært drømmen om økonomisk gevinst eller trygg investering som gjør at de vil eie egen bolig, men retten til å være herre i eget hus. Kunne bestemme alt selv og ikke være avhengig av andre.

13 Likes

Yep, en god tanke det er verdt å huske på, det med gevinst osv. er nok bare noe som kommer når man allerede tar den retten for gitt.

2 Likes

Jeg vet jeg har spurt før, og blitt rådet til å ikke betale inn på fellesgjelden for så å la den være og selge før nedbetaling på fellesgjeld starter (om 10 år). Jeg fikk nettopp vite renten på fellesgjelden, og ettersom jeg er ansatt i bank pt, så er renten på ca +1% i forhold til hva jeg selv får hos min arbeidsgiver. Rente på fellesgjeld pt er satt til 5.29. Synes det var litt høyt til å være et borettslag. Er det da fortsatt lurt å la denne IN-ordningen være og heller betale mer ned på “eget” lån? For det jeg tenkte på er om banken alternativt kan betale den gjelden ut og så står fulle gjelden på meg.

1 Like

Vet ikke om loven er endret siden dette ble skrevet: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/39651/644.pdf?sequence=1

Hvis det er høy fellesgjeld, så hadde jeg ikke gjort det. Det vil vel også bli noe vanskeligere å selge i ettertid, ettersom kjøper må ha høyere egenkapital.

Egenkapitalen i dagens krav er jo totalgjeld, ikke din egen vs felles.

5 Likes

Hvis du får en mye lavere rente selv ville jeg gått for det. 1 prosentpoeng utgjør mye om du regner over 10 år.

Tror du kan finne mange kjøpere som ser mer på salgspris og felleskost enn på fellesgjeld og totalpris.

Ville ikke betalt ned fellesgjelden med mindre den gir deg veldig høye felleskostnader, eller om du tenker å bo der veldig lenge.

1 Like

Sterkest utvikling de siste fire kvartalene hadde Haugesund og Karmøy med en oppgang på 6,8 prosent,

2 Likes

Hvis han ikke har fastrente, så tenker jeg de inntektene er på vei mot 0 igjen.

La oss si du har kjøpt bolig til 2,5m som du leier ut for 10k. Det gir ca 125k i renter ved 5% rente før skatt og 120k i inntekt… Også har man eiendomsskatt, formueskatt, vann, kloakk og renovasjon på toppen av det.

4 Likes

Færre og færre som tjener penger på utleie i disse tider. Sjeleglad for fastrente på min utleiebolig. Ellers hadde den gått i minus.

4 Likes

Jeg leier ut del av eget hus og hvis jeg guesstimerer hva den biten av huset kostet meg ekstra og regner 5,5% rente på hele den, så er det bare såvidt i pluss. Med vedlikehold, sikkert negativt. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Det er faktisk ikke alle som har lån på sine bolig investeringer i dette landet, og at jeg får 5% i innskudd i banken gjør at direkteavkastningen på kapitalen nå skal være minst 8% og da må eiendomsprisene ned som gjør at de som er overbelånt mister eiendommer som ikke lenger er verdt det meglere tror.

Trygve hegnar og olav thon sitter klare de til å kjøpe så lenge prisen forsvarer investeringen og gir en ok ROE

2 Likes