Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Send more money

2 Likes

Det er klart de sliter når bankene med sin fulle rett sier nei, hvor disse likevel går for en folkefinansiert lån med renter på nesten kredittkort nivåer hvor direkteavkastning i eiendom er i bestefall 5%. Eiendom skal ned med 50% i 2024, og de som får 6% risikofritt på bankinnskudd kjøper selvsagt alt dette for slikk og ingenting.

Minner meg litt om 2008 da alle banker og finansinstitusjoner ringte mr warren buffet som satt med flere milliarder i kontanter.

Mange nordmenn som selger nå sommerhytter i spania og frankrike i euro for så å kjøpe first price objekter i Norge med kontanter.

5 Likes

Solgte mitt første hus på Utsira nå. Norges minste kommune med 200 innbyggere. De valgte å engasjere en skikkelig megler og ble belønnet med salgsrekord i kommunen 560 000 eller 30% over prisantydning.

Og det selv det omtrent er det eneste huset på hele øya som ikke har sjøutsikt :sweat_smile::sunglasses:

9 Likes

Var det du som bommet så mye med prisantydningen? :face_with_monocle:

1 Like

Utsira, stedet ingen vil bo :grinning::grinning:

1 Like

Huset var solgt sist i 2020 for 300 000 mindre enn prisantydningen. Ingen endringer på eiendommen.

Men tenk å bo på Utsira uten å ha sjøutsikt da :rofl: Trodde ikke det gikk an engang. Du bor praktisk talt i Nordsjøen

3 Likes

Nå vet jeg ikke om det ofte kommer hus til salgs på/i Utsira, eller hvilken stand disse er i, men jeg ser for meg at det kan være visse faktorer med et slikt sted som tiltrekker seg folk som drømmer om et litt annerledes liv. Men jeg ville hatt sjøutsikt helst, ja :sweat_smile:

2 Likes

Solgt til en fuglekikker fra annet sted i landet. Hvis fugler kan finne seg en øy med dyrket mark ute i havgapet så blir de helt villle i nebbet

3 Likes

Utsira er en plass for spesielt interesserte som eksempelvis fuglekikkere eller de som liker det værhardt.

Kikket på noen bilder og trodde også det var plukk umulig og unngå sjøutsikt på den holmen uansett hvor huset sto :grinning:

Men uansett gratulerer med godt salg :grinning:

3 Likes

For de som er i boligmarkedet og har tenkt til å fortsette med det spiller det vel ikke så stor rolle hva det er verdt, egentlig bra om det faller i pris mtp skatt? Bare positivt for de som vil komme seg inn. De fantasiprisene vi har vært vitne til skulle jeg håpe vi aldri så igjen, det burde ikke være mulig å spekulere i slike ting uten risiko, dvs det meste av spekulasjon burde ha en høy pris, og heller “premiere” det som skaper verdi. Mange tror de har blitt rikere fordi huset har doblet seg på 15 år :sweat_smile:

7 Likes

Man “kjøper og selger i samme marked”, men tar man opp lån på et ugunstig tidspunkt vil jo ikke dét dynamisk endre seg hvis boligen plutselig er verdt 30% mindre i en tenkt fremtid (2025? :D).

4 Likes

Det er håpløst for folk som blir sittende med en for liten bolig med negativ eller for liten ek til å kjøpe større selv med gode lønninger.

1 Like

Ble kontaktet av et Lend Invest for noen mnd siden. Ville lodde interessen om jeg var interessert i å låne penger til diverse byggeprosjekt under oppføring.

Fikk se prospekter og ting som var under oppføring.

Var snakk om rente på 12-14% basert på hva slags prioritet man gikk inn med…

Takket fint nei.

Hjelper ikke med høy prosent teoretisk avkastning hvis prosjektet må selge med tap eller ikke blir solgt i hele tatt.

8 Likes

Like etter innflytning i et bygg fra 2008 er det oppdaget følgende:
Når det skjer noe i leiligheten under høres stemmene/rop, musikk og andre lydkilder veldig tydelig.
Bør jeg reklamere her eller er det bare å glemme det?
Det er vel langt dårlige lydisolasjon enn man kan forvente i et såpass nytt bygg?

3 Likes

Det hørtes rimelig ræva ut? Du har jo selvfølgelig kjøpt brukt. Stod det noe om at det var lytt i prospektet? Spurte du? Har vokst opp i leilighet fra 1973 og man hører lyder, men det skal mye til å høre hva som blir sagt osv. Bor nå i hus fra 1995 og hører i praksis ingenting fra leietaker. Unntaket er hvis jeg og de har åpne vinduer, da er vi plutselig veldig nærme hverandre :stuck_out_tongue:

Kjøpt brukt ja. Stod ikke noe om det. Spurte til og med tidligere eier på overtakelse og han sa han at han aldri hadde hørt noe lyder.
Kan prøve å ta det med boligkjøperforsikringen, men er det noe å hente ? Hva i så fall?

Hører du hva som blir sagt? Eller bare lyder?

Når de roper/snakker høyt så hører jeg hva de roper

3 Likes

Jeg har kjøpt en bolig hvor det ble opplyst at alt avløp i kjeller gikk til septiktank (var en gammel og en ny del i bolig).

Tenkte for noen måneder siden at jeg skulle tømme den, men da firmaet kom sa de at kummen jeg pekte på ikke var septikk og at jeg måtte lete den frem. Selger var veldig syk da jeg kjøpte så lite fornuftig å hente der nå…

Fikk til slutt en med kamera til å gå ned. Han fant ut at avløpet gikk i kummen, men den hadde et rør i seg som ledet avløpsvannet inn i noen busker mot sjøen lengre borte.

Aldri sett noe slik før. Er ikke det en mangel?

2 Likes