Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Høres ut som mangel ja. Du må reklamere raskt og før du utfører noe arbeid. De har rett til å utbedre mangelen selv.

3 Likes

Kan jo også lure på om mye roping er noe som burde få en varselsbjelle eller to til å gå. Litt kone/gubbemishandling?

1 Like

Nei, det er entusiastisk hoiing mer. Gaming party hvis jeg skal gjette

2 Likes

En septiktank skal bestå av flere kammer; den jeg har på et av mine hus har tre kammer, og ble støpt av han som fikk huset bygget ca 1975. Tanken fungerer sånn at avfallet brytes ned suksessivt i hvert kammer, og ut fra det siste kammeret så anses avløpsvannet å være rent nok til å kunne renne ut i naturen. Om du kun har en enkel kum så vil ikke det være iht. gjeldene krav, men mulig det innfridde byggekrav fra da huset var nytt, selv om jeg tviler.

Vil anbefale å sjekke litt nærmere. gjerne uten å pirke bort i kommunens folk, med mindre du er innenfor fristen for å holde selger ansvarlig om det viser seg å være en feil/mangel. Er det en feli/mangel så vil du få pålegg fra kommunen om utbedring, og det ser jeg for meg fort koster 100-200k om du må leie inn folk.

2 Likes

Dette er laminatgulv og ikke parkett?

Det var ikke verdens beste bilde, men det er lett å se at det ikke er heltre. Noen bruker parkettbegrepet i en litt videre forstand hvor et gulv er parkett så lenge øverste lag er tre, da kan midtsjiktet f.eks være sponplate.

5 Likes

Gitt at det øverste sjiktet er tre, og minst 2,5mm tykt, vil det nok falle under definisjonen parkett. Tidligere var det alltid heltre i midtsjiktet også, men det ser ut som spon her har blitt mer og mer vanlig.

Hvis toppsjiktet er under 2,5mm tror jeg det vil falle under definisjonen “tynnparkett”

3 Likes

Nytt trenger ikke å være bedre mtp på lyd. Hadde nybygg fra 2020 før jeg flyttet inn i bolig. Dær var det lydklasse C, kravet var vel 200mm betong mellom boenheter vegg til vegg. Kunne ha påspandert seg litt ekstra lydisolasjon, men da taper jo utbygger kvm. + lyder forplanter seg via ventilasjonskanal. Mens en kompis kjøpte et gammelt renovert industribygg med sikkert 40cm tykke betongvegger hører ingenting :smiley:

2 Likes

Det er uten tvil laminat ja, og ut fra bildet ser det ut som standard 7mm laminat som er lagt rett på 25mm trinnlydsplater, og er ikke iht. leggeforskriftene for laminat på lydplatene jeg kjenner til. Grunnen er at laminatet er for tynt til å oppnå nødvendig stivhet som overgulv på et slikt underlag.

1 Like

Takk! Kan det være grunnen til at er knase/sprakelyder/knirkelyder overalt når jeg går på det.
Dette er en dyr bruktleilighet fra 2008 og det står i salgsoppgaven og takst at det er 1 stavs parkett.
Kan dette være en mangel og noe det er verdt å klage på?
Det er også lytt fra leiligheten under. Kan det ha noe med gulvet og underlaget å gjøre ?

By the way ser jeg at man kan få 1 stavs laminatgulv som ligner veldig på mitt til 70 kr per m2
Tilsvarende parkett koster fort 1200 per m2

1 Like

Ja, vil tro det er grunnen til lydene du opplever. Gulvet er i alle fall ikke parkett. Lyder fra undersiden vil ikke trinnlydsplatene hjelpe så mye mot. Det vil best avhjelpes med tiltak i taket i leiligheten under. Om du har kjøpt for ikke mer enn 5 år siden så har du normalt sett reklamasjonsrett mot selger iht. avhendingsloven innenfor den fristen, men husker ikke alle detaljer, så ta en sjekk her;

Takker
Tror du man har en sak her ? Laminatgulv vs Parkett. Prisforskjellen er jo ekstrem

1 Like

Ikke bare det. Men også hvis hele golvet ikke er lagt i henhold til leggeanvisning.

Ved bruk av hunton trinnlydplater er det en maks grense du kan bruke, før du må ha ett mellomlag av stivere material før man legger laminat/parkett. Gips/spon eller lignende.

4 Likes

@Bingo123 dette med støy fra leiligheten under, det høres jo ut som at problemet først og fremst er luftlyd, siden du kan høre samtaler etc.

Noe av denne lyden vil kunne sette bjelkelaget i bevegelse (flanketransmisjon), og deretter sendes ut igjen i dine gulv og vegger, men det gjelder først og fremst de dypeste frekvensene.

De lysere frekvensene stoppes ganske effektivt av selv relativt tynne bjelkelag og vegger så lenge det er lufttett, men om det er selv en liten glipe så kan mye av de lyse frekvensene slippe gjennom. Er det en ventilasjonskanal som forbinder leilighetene?

2 Likes

Ja, jeg vil mene at du absolutt har en sak her, for det er ofte stor prisforskjell på parkett og laminat, selv om man også får laminat i dyre varianter. Her er det kanskje ikke først og fremst laminatet man skal ha fokus på, men det faktum at gulvet ikke har blitt forskriftmessig lagt så vidt jeg kan bedømme ut fra bildet. Her må laminatet fjernes/rives, og det må:

A: Legges et undergulv av trykkfordelende plater oppå trinnlydspaltene som er stivt nok til å kunne legge overgulv av f.eks. laminat, eller
B: Legge et overgulv oppå trinnlydsplatene som er tykt/stivt nok til å kunne legge rett på trinnlydsplatene. Det kan f.eks være parkett som er tykk nok iht. produsenten av trinnlydspaltene og gulvprodusenten

Problemet i begge tilfeller er at gulvet kommer høyere enn det er i dag, og du får utfordringer med dører, lister, og kontakter o.l. så da har du alternativ:

C: Bruke tynnere trinnlydsplater, legge et undergulv av fibergips, og så nytt overgulv kun begrenset av hvor tykt det kan være før utfordringene med høyde blir et problem.

Fordelen med å gjøre det på denne måten er at fibergips har veldig gode lydisolerende egenskaper. Ett lag fibergips demper like mye lyd som to lag vanlig 13mm gips om jeg ikke husker feil. Platene limes med en lydisolerende fugemasse i skjøtene, og ut mot veggene. Du vil da, om ting blir gjort nøye nok, unngå “luftlyd” mellom etasjene, pluss få en vesentlig demping av lyd som overføres pga. resonans.

Vil bare tilføye at jeg er ikke utdannet innenfor dette området, men har vært innom problemstillingene på ulike prosjekt i privat regi opp gjennom årene, og dette er fra hvordan jeg husker vi har gjort det.

4 Likes

Løsningen med fibergips over trinnlydsplater høres veldig bra ut. Som påpekt er det viktig at det fuges godt hele veien mot veggene, og bruk da en høyelastisk fugemasse slik at den ikke sprekker eller løsner ved vibrasjon og bevegelse.

2 Likes

Fuging mot vegger er som sagt veldig viktig; men like viktig er fuging mellom platekantene da de leveres med rettkant, og ikke med not og fjær.

1 Like

Lyd nedenfra kan også være pga. feil konstruksjon i selve himling/tak i etasjen under.

Er det f.eks brukt lydbøyler hvor dem har montert dem slik at bøylen mister sin funksjon, eller har dem lagd hull i tak for spotter, og på den måten svekket selve lydisoleringen?

Som andre nevner her, kan det også være små gliper som slipper lyd igjennom. Skal sinnsykt lite til for å få lydlekkasje.

Er litt interessert i lyd, så drev litt med dette når jeg konstruerte et “rom i rom” løsning i kjelleren hvor jeg har anlegget mitt.

1 Like

Det var liv der nede igjen i kveld. Sikkert vorspiel for nå er det rolig. Bare vanlig sosialt samvær med musikk, ikke noe house party eller noe sånt. Det kommer «gjennom gulvet» overalt, krabbet langs gulvet og la øret ned til. Masse stemmer og musikk. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Kan gå på tidligere eier gjennom eierskifteforsikringen, men da sier vel han bare at han var ikke plaget av dette. Så blir styret involvert og så sitter jeg igjen med skjegget i postkassa uten gevinst, men bare et uttalt problem så jeg må selge med rabatt.
Men hvis det går an å gjøre noe med dette i forbindelse med legging av nytt gulv så er det særdeles interessant selv om det sikkert kommer til å koste 200.000 eller noe, men man vet vel ikke om det funker heller. Vrien situasjon. Til alt overmål kuppet jeg leiligheten 500’ over verdivurdering i April så har lite lyst til å legge enda mer i det bare for å få det opp til et nivå som burde vært selvskrevent i utgangspunktet…

3 Likes

Hvor mange kvadrat gulv er det snakk om? 200.000 høres rabiat ut, med mindre du må engasjere et firma som skal gå på timer.