Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ca 80 kvm
Bare tenkte hvis det er mye arbeid i tillegg for å få bort lyd

Jeg føler veldig med deg. Lyd kan bli en voldsom irritasjonsfaktor når det først starter å plage en, og det er vanskelig å bare legge det fra seg.

Jeg kan ingenting om det juridiske her, hverken når det gjelder hva som regnes som en vesentlig mangel eller hvor mange desibel demping man kan forvente mellom boenheter i et bygg fra 2008.

Når det gjelder konkrete tiltak så tipper jeg en slik løsning med fibergips og fuging under gulvet kan hjelpe litt, kanskje 5-10dB, men ikke nødvendigvis så mye at du vil tenke at problemet er løst. Som andre har nevnt så er den sannsynligvis beste løsningen å (overtale naboen til å) lydisolere i himling i leiligheten under. Dette er imidlertid ganske kostbart (jeg betalte ca 80.000 for riving av himling, montering av lydbøyler, isolasjon med Rockwool lydmatter, 2 lag gips og fuging på en ca 60 kvadratmeter leilighet). Dessuten spiser det ca 5cm takhøyde, som kan være et problem dersom du skal overtale naboene til å gå for noe slik.

1 Like

Om du gjør som beskrevet så er det null ekstra arbeid for å få bort ekstra lyd.

2 Likes

Verste av alt var at jeg spurte eier på overtakelse og sa han at han ikke trodde han hadde hørt noe lyd fra noe sted noen gang.
Men det var bare mellom han og meg og kan jo ikke dokumenteres.

2 Likes

Kan godt hende at eier var helt ærlig. Lyd er veldig subjektivt, og noen lar seg plage av det andre overhodet ikke merker. Spørs både hva man er vant til, hvor ødelagt hørselen er fra høy musikk på hodetelefoner, alder, etc etc.

1 Like

Tviler jeg veldig sterkt på. «Ikke hørt noe» Det er umulig å ikke bli plaget av dette. Og han var sleip på andre ting også.

2 Likes

Takk for gode tips her! Fant disse artiklene nå

1 Like

Spørsmål du har på tidspunkt for overtagelsen har ingenting å si juridisk, siden alt dette allerede er avklart via salgsoppgave/takst, og kjøpekontrakt.

Etter overtakelse er det loven om avhending som trer i kraft.

1 Like

Her er fra mellom gang/stue
Ligger noe veldig tynt lyseblått mellom gulvet og betongen

Det er ullpapp, ca 1 mm tykk, og brukes for å unngå gnisninger, og demper i noen grad trinnlyd ved at parketten ikke “klakker” rett mot betongen når du går på den.

3 Likes

Interessant lesning synes jeg!

12 Likes

En av de viktigste parameterne på om lånet føles mindre eller større tror jeg er boligens verdi. 3M lån på 6m bolig, som plutselig blir verdt 5M. Da føler du nok ikke at lånet er mindre.

5 Likes

Dette var faktisk en meget bra artikkel. Sjelden vare å lese et så reflektert innlegg.

2 Likes

Jeg bor i Oslo, og selv i områder, i det jeg vil kalle attraktive strøk med attraktive boliger så ser jeg at det står “Til Salgs”- skilt på på ytterveggene av boliger som har ligget på finn.no i et halvår, men som ikke lenger ligger på Finn.

Så blant annet nylig en bolig med et slikt “Til Salgs”-skilt som de skulle ha 27,5 mill for i våres, så ble den satt ned til 23,9 mill for noen 3-4 måneder siden, og for et par måneder siden opp igjen til 24,2 mill.
Det siste var trolig en finte siden de som følger med litt, men ikke nøye nok, bare legger merke til at prisen er forandret enda en gang, og sikkert tenker at prisen er satt ned enda en gang, og nå et enda bedre kjøp.

Sånn går no dagen i boligmarkedet, også i Oslo.

3 Likes

Føler dette ikke er så nye tanker, men kanskje for en del. Det eneste “problemet” med å prøve å gjøre avdragsfrihet til noe “alle” skal gå for er at effekten av rentehevingene vannes ut, slik at renta må ennå høyere for å få tilsvarende effekt mot inflasjonen. Det forutsetter da at hovedeffekten av rentehevningene mot inflasjonen ikke er kronekursen, for den vil påvirkes i samme grad uavhengig av om folk betaler ned lånene eller ei.

2 Likes

Om folk betaler ned på lån i stedet for forbruk vil det påvirke handelsbalansen og trolig også valutakursen. Færre kroner skal konverteres til utenlandsk valuta.

Dessuten demper det rentetrykket ved at det er mindre penger som lånes (færre obligasjoner) og de som kjøper obligasjonene må by under hverandre og rentene går ned.

Kanskje ikke så mange nye tanker, men i det minste en oppstilling av ulike måter å se saken på. Det jeg tar med meg, og som for så vidt heller ikke er nytt, er at ulike løsninger passer for ulike folk. For min del er ikke det som på papiret er lurest i kroner og øre (i den grad det er mulig å forutsi) ikke alltid det som er lurest for hvordan jeg selv føler det vedrørende økonomi. Jeg synes for eksempel at det føles godt å betale ned på lånet til tross for at det kanskje kunne lønnet seg å bruke pengene annerledes. Og den følelsen er verdt litt, kanskje minst den summen jeg evt taper på det :upside_down_face:

1 Like

Jeg ser motsatt på det. Om folk velger å ikke betale ned på gjeld gjennom å ha rammelån så vil en renteøkning ha høyere effekt hos disse ift. de som betaler ned på gjelden.

Hei. Jeg er såkalt akustiker og jobber med dette daglig. Man må regne med å kunne høre naboen i et bygg som er bygget etter minstekrav (avhengig av naboen din), her høres det imidlertid kanskje ut som det er mer lyd enn dette, og ut fra hva du beskriver høres det ut som noe er utett eller at du har en gjennomgående kanal av noe slag. Det er veldig viktig å finne ut nøyaktig hva som er feil med gulvet eller utførelsen, så du ikke bruker masse penger på et tiltak som ikke gir noe gevinst. Det er mulig dette kan løses uten at du må gjøre veldig mye, det kan til og med være at det er som det skal være, men generelt, hvis du kan høre hva som blir sagt eller hva slags musikk som blir spilt, er det ikke som det skal være. Å legge på en ekstra gipsplate i gulv vil f eks ha lite for seg, men det kan tenkes at det er en del utettheter her som kan utbedres. Det kan være mange ting.

7 Likes

Om du jobber som akustiker og ikke har hørt om fibergips synes jeg er litt rart. Jeg jobber ikke for Hunton eller noen av de andre som selger fibergips, bare for å ha det på det rene.