Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Har jeg sagt jeg ikke har hørt om fibergips? :rofl:

7 Likes

Takk for innspill. Helt riktig, er ikke som det skal være. Hører hvilken sang de spiller og hva folk sier når de snakker litt høyt. Hvordan skal jeg finne ut hva som evt er feil med gulvet og hva er de mulige enkle tiltakene ? Altså hvordan kan det evt løses uten at jeg trenger å gjøre så mye ?Det er nok ikke fra kanaler eller gjennomføringer for det høres overlat når jeg legger øret inntil gulvet i de ulike rommene

1 Like

Slik du skriver så ser det ikke ut til at du skiller mellom gips og fibergips, og generelt at det vil ha lite for seg,. Var bare det jeg reagerte på.

Det kjedelige svaret er at du burde ha en ekspert på besøk. Men et sted du f. eks. kan starte selv er at du kan snakke med naboen og avtale at han spiller et kontinuerlig støysignal veldig høyt nede hos seg også kan du forsøke å lytte deg frem, men det er lett å bli lurt av øret. Men jeg ville kanskje startet med å lage en detaljert skisse fra bunn til topp, og deretter sjekke hva man BURDE forvente fra et slikt gulv. Hvis gulvet er dårligere enn preakseptert løsning blir det jo ikke bedre enn det er.

4 Likes

Det vil gjerne ha lite for seg ja. Man skal øke massen veldig mye før man går fra en situasjon som her til en merkbart bedre situasjon.

1 Like

Når du skriver «forventet av et slikt gulv» hva mener du da?
Mener du problemet sitter i gulvet ?

Uavhengig av hvilket produkt man bruker?

Nei, altså fibergips vil jo være bedre enn gips, men jeg tror ikke effekten av 1 platelag ekstra blir spesielt stor i dette tilfellet. men jo mindre som er der nå jo bedre effekt har det jo, og hvis man skal legge ny plate bør man legge fibergips.

Tror imidlertid ikke løsningen i dette tilfellet ligger her. Er det ikke 2 lag gips i lydbøyler har dette større konsekvenser for lyden, samme hvis det mangler isolasjon, og igjen, hvis det er større utettheter eller gjennomgående kanaler er det der man legge pengene

2 Likes

En lydtest ville funnet ut hva som er problemet, men det koster fort 10-20 000, men du kan gjøre en del selv hvis du får tak i en proff lydmåler

2 Likes

Er vel ingen normale leilighetsbygg som bygges med lydbøyler og to lag med gips i tak opp mot etg. over så vidt jeg vet, men korrigere meg gjerne om jeg tar feil. Er heller trolig ikke aktuelt for @Bingo123 å ta på seg kostnaden ved å få bygd dette i leiligheten til naboen under.

Så da gjenstår alternativet å se på hva man kan gjøre i sine egen leilighet for på best mulig måte oppnå en akseptabel demping av dagens lydnivå innenfor en fornuftig økonomisk ramme.

Trinnlydsplater og fibergips ser jeg derfor på som det beste alternativet her, opp mot utfordringer med høyde på gulvet, pluss tetting alle steder hvor det kan tenkes å være “åpninger” hvor lyd kan slippe gjennom.

Men er åpen for at det kan være bedre løsninger, så er lutter øre, siden dette er noe som også interesserer meg.

Du finner veldig mange gode apper for å måle desibel med smarttelefonen.

Alle nye leiligheter med trebjelkelag har minimum 2 lag gips i lydbøyler (eller tilsvarende) , det er nesten et minimum for å klare krav. Også enig i at han antagelig ikke får gjort noe med himlingen til naboen. Og ja, man kan legge på masse i gulvet sitt, jeg tror bare ikke det vil være tilstrekkelig her (trinnlydplate i gulvet over vil forresten ikke ha noe for seg).

3 Likes

Nei. Spesielt ikke til dette formålet.

1 Like

Mener å huske at bruk av fibergips i gulv, er mer for å stoppe trinnlyd nedover til underliggende nivå, en å stoppe lyd nednefra og opp. Selv om det kan gi en viss effekt selvfølgelig.

Lydisolering nedenfra skal i utgangspunktet skje fra rommet det kommer fra, da med lydbøyler og dobbel gips. Eller fysisk skille mellom bærende konstruksjoner.

Leste og styrte en del med dette når jeg lagde rommet mitt i kjelleren. Dette ble laget som et rom i rommet. Hvor alt bærende konstruksjon var fysisk adskilt fa etasjeskillet opp til stua og omkringliggende vegger. La da dobbel gips, hvor det første laget var fibergips og overlappet gips over der.

Det som var ytterst viktig når jeg fulgte denne kontruksjonen var overlappingen i innerhjørner for å hindre “flanke lyd”. Alt ble fuget på første lag, for så å legge gipsplatene på en måte slik at disse overlappet i innvendige hjørner. For så igjen å bli fuget.

Selv om man har lydbøyler og dobbel gips nede, kan denne fort ha vært ufullstendig hvis man har glemt remsen og fugingen mellom platene og vegg, eller perforert taket med spotter. Da er man like langt igjen.

2 Likes

Første del er ikke helt rett. Resten er jeg forøvrig enig i, kan fort være snakk om dårlig utførelse her

1 Like

Så fibergips på gulv er good shit med tanke på å hindre lyd nedenfra, så sant alt annet er på plass også?

Jada. Lyd nedenfra handler om luftlyd, da handler det om å lage en dobbelkonstruksjon som er separert, enten fullstendig eller evt. elastisk (i dette tilfellet lydbøyler), og deretter tilføre tilstrekkelig masse i systemet på begge sider.

3 Likes

Nesten alle leilighetsbygg i dag settes opp med betong som etasjeskiller. Er vel det hos @Bingo123 og slik jeg har forstått det. Og ett lag med 12,5mm veggplater av fibergips tilsvarer to lag med 13mm gips ift lyd- og brannkrav mellom boenheter.

Fermacell Fibergips 10mm

  • Fibergipsplate for bruk i tak- og gulvkonstruksjoner, egner seg godt i etasjeskiller med lydkrav.

Fermacell® Fibergips - Lavt klimaavtrykk gipsplate - Hunton Fiber

2 Likes

Oppnår du ikke denne effekten med trinnlydsplater og fibergips, og tetting mot luftlyd?

Ok, trodde massen ble hovedsaklig håndtert av lydbøylene med dobbel gips eller lignende.

Men lærer noe nytt hver dag. Hjelper heller ikke at det barer refereres til trinnlyd når man søker på info om plater i gulv :laughing: