Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Trodde det var bjelkelag her, leste ikke godt nok tydeligvis. Hvis det er betong er jeg enda mer sikker på at løsningen her ikke ligger i ekstra platelag på toppen.

Hvis du hører så godt med et betongskille, må det være noe kanaler eller skorstein som er gjennomgående.

Edit. Har lest litt mer nå, og enig med deg Floppen at det er dårlig deal å legge et tynt lag med laminat rett på trinnlydplaten. Høres ut som det har vært noen snarveier her.

5 Likes

Betong skal også være bra på å skille lyd, så høres mer ut som det kan være lekkasje en plass som du nevnte lenger oppe.

1 Like

Hvordan er det hvis underetasjen hører det som skjer over? Kan det fikses nede i fra, eller om det gjøres hos naboen?

Hvis underetasjen hører samtaler etc kan dette sannsynligvis bedres betraktelig ved å lage en lydhimling med lydbøyler, rockwool og dobbelgips. Hvis det er trinnlyd må det utbedres i etasjen over.

1 Like

Betongskille ja. Er et borettslag dette. Kanskje lurt å ta det opp med styret. Få gjort noen tester. Hvis det konstruksjonfeil og noe som bare gjelder opp hit så er det kanskje noe borettslaget er forpliktet til å ordne opp i ? Er jo bare å høre om det er sånn i andre leiligheter her også
Gå til sak mot tidligere eier har kanskje ikke noe for seg.

Hvor gammel er leiligheten?

2008

Blir nok vanskelig/umulig for å ikke si kostbart å utbedre, noen leiligheter er spesielt utsatt for trinnlyd på grunn av svak utførelse under prosjektering og bygging…

Dette er ikke trinnlyd, men luftlyd fra leiligheten under

Det viktigste er å sende inn et krav basert på lyd/gulv først som sist, bare ta med at det ikke er i henhold, for så å tilknytte seg kompetanse; være seg takstmann og/eller en med peiling på akustikk som kommer med rapporter.

2 Likes

isåfall er det en åpning / hull, kan være særdeles problematisk om det er brudd på brannskille, som er et krav som MÅ utbedres om det ikke er i orden. Brann og Branngass etc skal ikke kunne gå mellom boenheter, hører du naboen gjennom et betongdekke er det åpent et sted.

3 Likes

Takker!

Så da er spørsmålet om tidligere eier har ansvar her ved å ikke ta tak i det og ikke opplyse meg om det. Det var jo sånn som dette da han overtok også, det er eier før han som
la nytt gulv og det har kanskje vært som dette siden byggeår.
Hvis jeg lager en stor sak nå så er det ihvertfall helt sikkert at jeg må opplyse om det evt salg så her er det bare å satse på at man får igjennom utbedring og at det faktisk er mulig å utbedre. Mulig man bare skal hoppe i det og ta det med styret. Og så sende mer info til eierskifteforsikringen etter det. Må jo da foretas undersøkelser. Det med hvis brann bør være bra argument.

1 Like

Da vil jeg anbefale deg å ha en klinisk innstilling til prosessen du er på vei inn i samtidig som at du bør ha overskudd i hverdagen…

5 Likes

@solskimm dette tror jeg kan være et bra tips, men kan du utdype litt mer hva du mener med klinisk innstilling ?

Jeg hadde nok varslet ditt forsikring selskap også så du er sikker på at reklamasjon fristen på 3mnd ikke overgås

1 Like

Ikke bli påvirket emosjonelt - dette er bare en jobb som skal gjøres.
Erfaringsmessig er det best å gå hardt ut fra første øyeblikk, så profesjonelt som du kan. Det kan være en god investering å bruke feks 10k på rapporter fra fagpersoner som støtter dine synspunkter, så får du en jurist til å skrive brevet på klagen.

De 10k kan du se på som en investering i livskvalitet, for jeg tror det vil gjøre at du hopper over mange ledd i behandlingen, med tilhørende tidsforbruk. Er det en godt dokumentert, slam dunk-sak fra første øyeblikk er det nok lettere for motparten å se at det ikke er vits å slåss i mot

Jurist får du nok gratis til å begynne med via organisasjonen om du er fagorganisert eller innboforsikring feks.

8 Likes

De som sitter med kontanter nå leter ikke etter boliger på finn.no.

De går direkte til banken å kjøper, banken har avsatt penger mot tap og vil bare ha disse objektene ut av regnskapene sine.

Banken blir fornøyd med 10 mill så lenge de ikke må ha disse objektene på balansen.

Lønner seg tydeligvis ikke da…

2 Likes

Til prisantydningen blir det jo litt over 6% avkastning brutto, reelt mange kroner og noen grå hår dårligere. Da hadde jeg óg heller tatt pengene.

4 Likes