Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ser for meg at på ett tidspunkt, så mister vi mange ukrainere og får mange palestinere som har flyktet fra Gaza.

Når det kommer til arbeidsinnvandring, så har den svekkede kronen gjort at vi er mye mindre attraktive for østblokklandene nå.

1 Like

Boligpriser har definitivt en sammenheng med innvandring og befolkningsøkning. Men også med innenlands fraflytting og tilflytting til pressområder. Urbaniseringen pågår fortsatt for fullt.

3 Likes

Nettopp, derfor sa jeg flyttestrømmen. Fra land til by. Fra by til by.

1 Like

Det er lov å håpe, men ville ikke tatt ut noe på forskudd

Noen som er gode på regler med utleieboligregler i Oslo. Ønsker å komme inn på markedet i Oslo i høst men vil fortsette i jobben min i ca 1 år til. Hvordan er det med skattesatser når man ikke har bodd der før leier ut. Er egentlig bare på jakt etter en løsning der jeg går ca i 0 og verdiøkning er ca det jeg tjener.

Vet det er mye forskjellig med felleskostnader og andre lignende utgifter, men tenkte mest på om det er noe boplikt i løpet av året når man leier ut første året?

Utleie er ikke gunstig i Oslo lenger. Vanskelig å finne noe som går i null. De fleste jeg kjenner går i minus.

https://www.dn.no/eiendom/bolig/utleie/utleieboliger/peter-30-gar-i-minus-med-hver-maned-jeg-har-ikke-samvittighet-til-a-sette-opp-prisen-mer/2-1-1683549

4 Likes

Er ikke kjemperutt på dette, men stusset på tallene i artikkelen, og bestemte meg for å regne på det selv. Ser ut som de ikke tar hensyn til at han jo får skattefradrag på rentekostnad, kan fradragsføre en del utgifter ift. leieinntekter, og at andelen han betaler ned på lånet jo ikke er en kostnad, men i grunn sparing.

Så er det kanskje litt forsikring, avgifter, slitasje osv., men vil tro at mesteparten av avgiftene i hvert fall er bakt inn i felleskostnader.
Mitt regnestykke indikerte at om man tar med rentefradrag går han 2,4k i pluss i måneden tar man også ut avdragsbetaling som kostnad går han typ 5k i pluss i måneden. I tillegg kommer ev. verdistigning.
*ser jeg loket litt med inntektsfradrag, så kan trekke fra typ 1-1,5k til i skatt,

Ellers noe jeg har misforstått grovt her? Vurderer selv utleiebolig i Oslo, synes ikke det ser så verst ut.

5 Likes

Du må også ta med tapte renter på egenkapitalen.
390.000 kr på konto med 5% rente ville gitt 19.500kr

Er man i formueposisjon går det 1-1,1% av ligningsverdi til formueskatt.

3 Likes

Det må du balansere med evt verdiøkning. Det blir egentlig en svært tungt giret investering :stuck_out_tongue:

5 Likes

Ja, tenker at om du først tar med renter, så må du veie det imot ev. antatt oppgang i boligmarkedet. Denne er jo selvsakt usikker, men grunnet giring kan jo fort den bli veldig høy.

Hva formueskatt angår kan man jo basicly se bort fra denne, om man antar at egenkapitalen ellers plasseres i aksjer eller renter, så er det jo bare typ 20% forskjell på verdsettelsesrabatt, så om man feks har 1M i egenkap med 1% formueskatt, og det spriker 20% i verdsettelsesrabatt, er dette 2k i året.

4 Likes

Skattesatsen er den samme, uavhengig av eiertid/botid, 22% av netto, med mulig justering av verdsettingsrabatt i enkelte tilfeller hvor det er aktuelt med redusert fradrag av renter på gjeld om du er i en formuesposisjon.

1 Like

Trengs det flere boliger i Norge? Får folk lån til økte boligpriser? Har ikke svaret, men ser at de med agenda i bransjen sier det er biliig og boligmangel. RED flag for meg.

4 Likes

Hva sier de med motsatt agenda, de som ønsker å kjøpe bolig?

Sier de det er billig og flust av boliger?

3 Likes

Tilbudet er jo helt klart lagt og prisene høye og det blir ikke bygget boliger…

3 Likes

Kjøpt hus fra 1969 som må pusses opp fra topp til tå, men kommer til å gjøre alt selv med hjelp av snekker og fatter/svigerfatter. Vil man kunne få igjen noe fra enova ifht etterisolering om man gjør det selv og kan dokumentere at man har “gjort det ihht”? Panel, isolasjon og vinduer i innkjøp havner på ca 250.000,- så summen er jo over det som er støttebeløpene.

2 Likes

Noterer meg at Oslo Politidistrikt også er aktivt involvert i den politiske boligutbyggingen i Oslo. Rett eller ikke?

Oslo politidistrikt advarer. I en uttalelse er politiet kritisk til å myke opp bolignormen generelt, og særlig i det de kaller «prioriterte nabolag» som Linderud og Veitvet. Det vil si områder med mer kriminalitet enn snittet i Oslo.

De peker på at belastede områder «har blitt utbygget med lavere bokvalitet og større gjennomtrekk av beboere de siste årene».

– Dette gjelder særlig prosjekter basert på en stor andel små leiligheter som har ført til mye inn- og utflytting og lite tilhørighet til stedets kultur og fellesskap, skriver politiet."

Jeg skulle likt å se den statistikken som politiet viser til her.

3 Likes

Boligkrakk på vei i Sverige pga lavere befolkningsvekst? Kan det samme skje i Norge? Tviler litt, ettersom byggingen har krakket.

5 Likes

Kaski er hakket mer rabiat enn vanlig i denne saken da det berører hennes eget nabolag

4 Likes

Det høres ikke smart ut i det hele tatt. Greit med små leiligheter, men veldig mange på samme sted? Det vil ingen bo ved siden av.

3 Likes