Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Tipper også kommunen tar en del av disse “billige” boligene på forkjøpsrett hvis borettslag

Kan bli et spennende bomiljø etterhvert

Hvis man skal ha billige små leiligheter må det være for mange av dem. Ellers vil de aldri bli billigere. Men å bygge nye funker ikke. Det blir alt for dyrt uansett siden byggekosten er så høy nå med høy rente på finansieringen.

Altså, fra planene:

Fire av ti leiligheter kan være ned mot 30 kvadratmeter.
Inntil 40 prosent av leilighetene kan være fra 30 til 50 kvadratmeter.
Minst 30 prosent av leilighetene skal være over 80 kvadratmeter

Jeg bodde i hine hårde tider med samboeren på ca 40 m2. Null niks problem. Kunne fint startet opp med familieforøkelse der uten at jag hadde endt opp som yrkeskriminell pga. trangboddhet. For øvrig et nytt ord som man tillegger mange unnskyldninger og forklaringer rundt kriminalitet , som jeg personlig ikke sluker rått.

Om noen mener dette forklarer mye av de negative sosioøkonomiske forholdene som så forplanter seg videre i kriminalitetsstatistikken så vil jeg mer enn gjerne lese om det.

Skal også sies at Østre Aker ikke er en liten veistubb (lite område) i Groruddalen som man kan få inntrykk av at Kaski mener.

Men selvsagt, det betyr sikkert mye at unge ikke kan få sjansen til å fleske til og kjøpe en stor leilighet type 3 og 4-roms når man er i etableringsfasen, og betale i “dyre dommer” for plass de ikke trenger, når alternativet ville vært en liten leilighet til en moderat og overkommelig pris som oppfylte kravene og behovene i den fasen.

7 Likes

Men du gjorde det ikke, du flyttet når du fikk råd til noe større. Som alle andre.

Jeg har ikke noe statistikk på det, men jeg hadde blitt overrasket hvis ikke omsetningen av mindre leiligheter var mye, mye større enn for store leiligheter.

Bor i en blindgate med hus og en tomannsbolig. Siden jeg flyttet inn så har den vært solgt tre ganger. Resten av husene i gaten 0.

Var innom en klassekamerat til han mellomste, de bodde i rekkehus, de hadde kjøpt seg hus og skulle selge.

I Oslo tipper jeg det stopper opp på leilighet med fire soverom. :sweat_smile:

1 Like

Nei, jeg/vi valgte å bli boende, og jeg brukte min del av “sparepengene” på å kjøpe flere leiligheter/eiendommer.

1 Like

Er ikke det helt logisk? Er det ikke naturlig at yngre par er oftere representert i eiendomsregistret når det skjer endringer som tinglysning?

De har vel tross alt behov for andre/større bostrukturer.

Fra 500k til ca. 40mill på 4år :face_with_monocle:

Det er noe fundamentalt feil i samfunnet, sååå lur er han ikke :sweat_smile:

3 Likes

Hvor mye av det er lån? Gearing er fint helt til det ikke er det.

6 Likes

Prisene på brukte Obos-boliger i Oslo steg med 6,8 prosent fra juli til august. På landsbasis steg prisene med 6,5 prosent.

Vad steg priserna med i Augusti ? 6.8 % ? Er inte det galet mycket ?
Ref citaten under

Prisene på brukte Obos-boliger i Oslo steg med 6,8 prosent fra juli til august. På landsbasis steg prisene med 6,5 prosent.

I juli falt Obos-prisene i Oslo med 4,6 prosent. Om man ser de to siste månedene under ett klatret prisene med 1,9 prosent fra juni til august.

1 Like

Nesten helt byggestopp i store deler av Norge i snart to år og folk forventer at renten skal ned nå, da får man rekylen i boligpriser…

4 Likes

Prisene var ned 4,6% i juli. Så rekyl i august. Dette skjer hvert år. Men sterke tall.

2 Likes

Handelsbanken tror på en spesielt sterk vekst i Oslo fra 2023 til 2026, hele 20 prosent over tre år .

Heftig !

4 Likes

Skal selge hus om ca en måned. Mye hus ute om dagen her nå, men vårt er ferdig oppusset med 5 soverom, 2 bad, 2 stuer og garasje på 70kvm, mye slitne hus rundt om. Kjøpt oppussingsobjekt så trenger litt ok pris på vårt så vi har å kjøpe maling for :see_no_evil:

1 Like

Beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet er kanskje de 3 viktigste faktorene ?

9 Likes

Kan någon förklara hur OBOS pris kan gå upp 6.5% och generell boligmarknad 1.6% ?
Raäknar de på helt olika sätt ?

I likhet med i juli ble det er solgt svært mange boliger i Norge i august. Det er faktisk aldri solgt så mange bruktboliger en i august-måned i boligprisstatistikkens historie.

Sterkest utvikling så langt i 2024 har Stavanger m/omegn med 11,9 prosent. Svakest utvikling så langt i år har Trondheim med en oppgang på 5,3 prosent.

1 Like

OBOS er konsentrer først og fremst i og rundt Oslo, ofte mindre leiligheter. Derfor mer volatil som de to siste månedene viser. I juli falt OBOS-prisene i Oslo med 4,6 prosent. August-tallene var vel derfor en “korreksjon av korreksjonen”.

Noen som har prøvd å kjøpe eller selge bolig med Bitcoin?