Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Da risikerer du å miste banken din. Velg bank med omhu. Og det blir uansett minimum et varsel til økokrim fra både megler og bank.

4 Likes

Så ikke modent nok for det enda altså

Skatteetaten krever sporbarhet på pengene, Bitcoin er laget for å ikke være sporbarhet. Bankene vil unngå å få på pukkelen for å ikke ha gjort jobben sin rundt hvitvasking.

3 Likes

Hvis du har overført fra Norsk bank til Firi og så fra Firi til megler ville jeg ikke vært nærvøs. Men gitt en forklaring på det. Fra privat wallet eller Binance så er det værre.

2 Likes

Har ikke gjort det, men lurte på om det i det hele tatt er mulig med lover og regler

2 Likes

Det er helt sikkert at renta skal ned, 110%, og folk er i forkant

1 Like

Okay, så du kan spå fremtiden forstår jeg :wink:

All right. Da må du legge hodet på blokka. Når og hvor mye skal renten ned?

Nei, det er ikke akseptabelt å spå det dagen før renteavgjørelsene :smiley:

Tipper den holder seg som før, uendret. Noen ting veier den ene veien, andre ting veier den andre veien. Totalen er ish i balanse, men kronen er litt svakere enn ønsket. Tror ikke på noen rentekutt enda.

3 Likes

Det var ironisk ment, og det var derfor jeg skrev 110% sikkert, og ikke 100% sikkert.

Da jeg så avisoppslaget tenkte jeg at kanskje noen har solgt skinnet før bjørnen er skutt.

3 Likes

Kompis skal selge nyere 3roms sentralt i Oslo til 6mill, 1 på visning.

2 Likes
2 Likes

Hmm. Skulle gjerne sett objektet

Kanskje hos de som bruker propr eller selger selv.

Ja, kan være

Transaksjonen, og tinglyst verdi må uansett registreres hos kartverket (om jeg huske rett), som er det registret Skatteetaten får sine tall fra.

Når det er sagt så plikter man ikke å tinglyse en eiendomsoverdragelse. Flere ting som spiller inn her om man vil unngå dokumentavgift.

Ser ut som hytta fra “Exit”-serien er til salgs:

Ser ut som hengepilen (tre-sort) har vokst litt.

Finnes det noen på Tekinvestor som sklir rett inn her? Noen med “Fast Money” fra “Drugs”, og/eller biotek?

2 Likes

Dette har sikkert vært diskutert før her, men gjerne pek meg til ressurser jeg kan bruke.

Jeg lurer på hvilke er de beste indikatorne/dataene å følge for å vite hvordan tilstanden i boligmarkedet i Norge er?

Jeg tenker ut fra mitt hode slik som:
-Antall dager på markedet før solgt
-Byggestart ( kanskje viktigste?)
-Antall ansatte i byggenæringen
-Personlig gjeld i forhold til GDP?
-Boligpris
-inntekt i forhold til boligpris

  • boligpris i forhold til leiepris
  • Demografi ( hvis det ble født mange på 90 tallet så er det mange som når trenger og ønsker et sted å bo)

Etc… Sikkert mange fler faktorer som er relevante. Vet dere om flere? Og hvor kan jeg finne disse dataene?

Ser i følge trading view at boligstart i Norge er meget lav. For at det skal skje et krasj må det være et stort overskudd av boliger og det har vi ikke. I tillegg har vi økt befolkningsvekst spesielt i Oslo og det tyder på at markedet ikke har noen nedgang i vente. Tanker?

2 Likes

Jeg tviler sterkt på noe stort boligkræsj. Jeg forventer i stedet en sterk økning i boligprisene i det renten blir satt ned. Som du sier, det blir ikke bygget boliger for tiden, så det blir et underskudd på markedet.

Det som evt kunne ført til et boligkræsj var at krigen i Ukraina tok slutt og noen titusener reiste tilbake til hjemlandet sitt.

4 Likes

Jeg er enig med deg der at det ser ikke ut som vi er i nærheten av noe krasj. Tror også en rentenedgang vil få flere som sitter på gjerdet til å komme inn som kjøpere.