Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Er ikke alle som kan være toppmeglere i Haugesund Beverly Hills da :slight_smile:

Nok av slitne boliger med oppussingsbehov rundt omkring…

1 Like

Ja jeg har solgt et hus for 205 000. Men det går flere av de til 2-4mill. Jeg er mer ‘distriktsmegleren’ har 7000 kroner i kjøregodtgjørelse per mnd.

4 mill gir jo et bad og en enkeltseng i Oslo om dagen, ikke akkurat mye å hoppe i taket for :stuck_out_tongue:

Det er jo litt mer komplekst da mange varer produseres i Asia?

Nettopp, alt er mye mer komplekst på alle områder. En kan ikke bare sette opp en graf over konsumprisindeksen og boligprisene og dermed si at vi har en boble. Det er veldig mange grunner til at prisene har steget. Og at prisene øker noen steder, mens de minker andre steder. Selvfølgelig påvirker rentenivået også boligprisene. Men når renta var 14-15% så var boligene ekstremt billige i forhold til en norsjøarbeiderlønn. Og på toppen av det fikk lånetagere skrive av 67% av renteutgiftene sine på skatten.

Du er nærmest programforpliktet til å mene at prisene alltid skal opp?

Nei hvorfor det? En megler tjener best på at kjøpere og selgere blir enige om pris. Ikke hva salgssummen er. Antall omsetninger betyr mest. Omsetningshastigheten. Hvis det var det du mente.

2 Likes

Har ikke møtt mange eiendomsmeglere som advarer mot boligkjøp

Du har møtt mange på privaten? For det er ikke så mange meglere som prater opp prisen i Odda sentrum f. Eks.

Norges Eiendomsmegler forbund har advart mot prisene like lenge som du.

Når boligmarkedet har steget nærmere 25% på ett år, og meglere spår videre 10-15% i 2017 over dette igjen så virker det som optimismen er ganske stor. Likevel tror folk bolig er en helt trygg investering samtidig som den banker aksjemarkedet med god margin. Her kjører man jo også gjerne med 6-7 ganger giring på egenkapital, så avkastning på denne blir jo ganske solid.

2 Likes

Det jeg synes er skummelt rundt boligmarkedet i Oslo er hvor mange leiligheter som står helt tomme. Det er investert i mange private leiligheter kun for å være med på verdistigningen. Inntektene med leieboer blir som en dråpe i havet.

Uheldig når dette antallet blir veldig høyt. Dette er jo leiligheter hvor annonsen ligger klar, og titalls leiligheter kan legges ut for salg på noen timer.

3 Likes

Traff bra her morti

2 Likes

Det er naturlig at mange nevner renten som et potensielt problem for mange å håndtere om den skulle gå mye opp. Men hva med felleskostnader?

Bare siden jeg kjøpte i 2008 så har felleskostnader i de fleste obos leilighetene steget med over det dobbelte. I 2008 hadde jeg 1300 kr i felleskostnader, nå har jeg 3500kr i felleskostnader. Hva hvis f.eks. boligprisene går mye ned, vil da også felleskostnadene følge med ned i pris? Tenker at andelsleiligheter blir da mindre attraktive å kjøpe om de ikke følger pristapet på boligmarkedet slik det har gjort når det går oppover.

1 Like

Felleskostnadenes omfang forteller mer om hvor bra borettslaget er på vedlikehold og oppgradering enn noe annet egentlig. Skal man bytte alle vinduene må borettslaget låne, og låner må betjenes, ergo høyere felleskostnader. Men her spiller jo selvsagt også rentene inn.

Da vet du kanskje hvorfor felleskostnadene har med den lave renten i dag økt med ca 10% hvert år her i vårt borettslag. På de siste 8-9 årene så har beløpet altså mer enn dobblet seg, og dette er ikke spesielt for vårt obos borettslag men ser at det er slik for de aller fleste andre også uavhengig av om de har hatt mye kostnader ved vedlikehold.

Jeg forstår jo at felleskostnader blir høyere hvis borettslaget må ta opp store lån, men her i borettslaget så er begrunnelsene “Vi må øke med 5%” “Fra nyttår øker med 3%” osv… det baller på seg. Og fellesgjelden min er bare 100k så det er ikke derfor jeg har så høy felleskostnader for å si det mildt.

Har sittet i styret i borettslag, og det er normalt sett gode grunner for å øke fellesutgiftene. Løpende vedlikeholdskostnader, vaktmesteravtaler, hagestell, sikkerhet og overvåkning etc. Og disse prisene øker jo sammen med den generelle prisstigningen.
Så er det jo enkelte steder det har vokst frem en ukultur med høye styrehonorarer for borettslagstyrer. Du får lese årsberetningen og se om du finner noe unormalt.

Fellesgjelden dekker jo bare kjøpekostnaden, ingen av de løpende utgiftene

2 Likes

Jeg vet naturligvis ingenting om ditt borettslag utover de generelle betraktningene på hva som driver felleskostnader.

Dersom du ønsker å vite hvorfor felleskostnadene øker i akkurat ditt borettslag anbefaler jeg å delta aktivt på generalforsamling, lese årsberetning, eller ganske enkelt spørre styret.

Dersom du så er uenig i beslutningene styret tar kan det være en ide å stille som kandidat til styret.

1 Like

Utgangspunktet var sikkert alt for lavt og basert på dugnad til alt. Den tiden er over og alt byggverk trenger vedlikehold og man må ha tjenester på det meste. Bare å male en liten bygård er 500k. Så må man ta opp usikrede lån og da blir renten høy. Altså felleskostnader er normalt 30 per kvm. i nybygg og 50-60 per kvm. i gamle gårder. Oppvarming kommer utenom.

Her er det rundt 60per kvm. Hva hvis den generelle prisstigningen synker i boligmarkedet, vil ikke selveier leiligheter ha en betydlig bedre verdi enn vanlige andelsleiligheter med høye felleskostnader (med mindre felleskostnadene synker i takt med prisnivået)?

Vurderer å gå inn i styret her. Hvilke kunnskaper må jeg ha for å delta i styret. Noen kurs etc? Er en person som ønsker å ikke gå inn bare for å gjøre det, men fordi jeg kan gjøre en forskjell.

Trenger null kunnskap, satt i styret i sammeie 4 år når jeg hadde leilighet

1 Like