En del action de siste ukene med store kontraster i porteføljen. Solgte CALTX i forkant av PDUFA som planlagt. Tok en liten trade på raset etter utsettelse, men ern å helt ute av selskapet. Ble stang ut i BONEX etter skuffende resultateter i Fortify-studien. Her burde jeg vært mer på ballen I forhold til risikoen i deres kliniske utvikling, og ikke bare fulgt produktsalg. I tillegg kom det en svært negative og overraskende nyhet i PTGX, som måtte pause doseringen av sine hovedkandidat innen polycytemia vera etter et mulig kreftsignal i en preklinisk dyremodell. Det var heldigvis en liten posisjon, men surt å gå fra +100% til -25%. Jeg solgte helt posisjonen min samme dag siden jeg tror det vil bli utfordrende for PTGX og få frikjent hovedkandidaten sin. Denne hendelsen illustrerer noe av den risikoen som finnes i biotek, og hvorfor jeg foretrekker en portefølje med flere selskaper. Risikoen for å oppleve slike hendelser øker jo flere selskaper man eier, men konsekvensen av de blir mindre. I andre enden av skalaen finner vi Ultimovacs som virkelig har vært sterk de siste ukene, og som nå har vokst til min største posisjon. Inntil videre sitter jeg komfortabelt i Ultimovacs. Jeg kommer til å revurdere posisjonen når readout fra RCTene deres nærmerer seg ettersom dette er readouts med betydelig høyere risiko enn fase 1 studiene deres. I tillegg har jeg solgt ONCT for å øke i Xenon, Aslan og Magenta. I tillegg tatt en ny posisjon i Cabaletta Bio. De fire største selskapene utgjør nå nesten 50% av porteføljen.
Er en del på agendaen for flere av selskapene mine i slutten av 2021/2022.
NANO og MEIP leser ut sine pivotale studier i FL. MEIP er først ute med top-line data i Q4. Jeg syns det er billig med mcap på ~320 mUSD og ~150 mUSD i cash for et selskap som ligger an til å ha best-in-class Pi3K-hemmer. En del av oppsiden er utvilsomt tatt ut av lisensavtalen med Kyowa Kirin, men det bør fortsatt være en del oppside igjen hvis de lykkes med salget i USA og utvider bruken av MEI-401 til andre B-celle lymfomer. Noe de allerede er godt i gang med. NANO henger litt etter, men jeg syns man begynner å se lyset i enden av tunnelen for NANO. De har fått sving på rekruteringen nå, og ligger i rute til top-line readout i H1 2022. Ytterligere behov for cash etter top-line readout vil kunne tynge kursen, men bør være en del oppside igjen. Selv får jeg i rundt 40 kr i en enkel DCF ved positiv readout i 2022. I tillegg tror jeg det er ytterligere oppside hvis de klarer å få en avtale for Betalutin, og kan utvikle pipelinen videre i andre B-celle lymfomer og/eller KLL.
Noen andre selskaper med viktige readouts i 2021 er Xenon, Aslan, X4 Pharma og Magenta Tx.
Xenon har nok den største, men også mest risky triggeren. Deres randomisert fase 2b studie som undersøker XEN1101 i fokal epilepsi leser ut i september/oktober. Dette er en utrolig viktig studie for Xenon, og vil trolig gi store kursutslag. XEN1101 er en videreutvikling av ezogabine. Dette er et FDA-godkjent legemiddel mot fokal epilepsi som fikk godkjenning i 2010. Ezogabine virker ved å åpne en spesiell type kaliumkanal i CNS (kv7), og viste en dose-avhengig reduksjon av anfallshyppighet i to fase 3 studier. Legemiddelet var ingen kommersiell suksess pga. uheldige bivirkninger som hudpigmentering, urinretensjon og CNS-påvirkning og smal terapeutisk indeks med behov for titrering av dosen. Etter hvert ble legemiddelet avregistrert. XEN1011 er en videreutvikling av ezogabine og er utviklet for å gi en mer spesifikk og potent modulering av kv7 med bedre bivirkningsprofil. XEN1011 har visst tilsvarende eller bedre effekt i prekliniske studier, bedre bivirkningsprofil samt RMT i friske frivillige. Fase 2b studien er ferdig innrullert og har 90% power for å demonstrere en forskjell på 15% i anfallsreduksjon mellom XEN1011 og placebo. Jeg syns R/R er gunstig siden MOA er derisket, XEN1011 virker å være mer potent og bedre sikkerhetsprofil enn ezogabine og studien har et robust design basert på tidligere studier med ezogabine. Det eneste som uroer meg litt er at studieperioden er kortere enn tidligere studier med ezogabine, noe som jeg syns øker risikoen litt. Jeg skulle gjerne sett at målte anfallshyppighet i 8 uker fra komplett steady state ble oppnådd istedenfor 8 uker fra første dose.
Har økt i Aslan Pharma i påvente av mer data fra deres POC-studie innen atopisk eksem med ASLN004. Det er et monoklonalt antistoff som binder IL-13 reseptor α1 subenheten (IL-13Rα1). ASLN004 overlapper derfor mye med MOA til dupilumab som er et godkjent legemiddel mot atopisk eksem. De slapp lovende fase 1 data tidligere år med tilsynelatende robust dose-avhengig nedgang i sykdomsaktivitet (OBS! lav N). Nå kommer det ytterligere data på ekspansjonskohorten med totalt 18 pasienter på høyeste dose og 9 som får placebo.
https://ir.aslanpharma.com/static-files/3d570b98-e6da-43b6-9477-2fe32d11e5f4
https://finance.yahoo.com/news/aslan-pharmaceuticals-announces-positive-interim-110000266.html
I tillegg forventer jeg nye data fra XFOR og MGTA på ASH i år. XFOR slapp sine første data i WM tidligere i år. Det var få pasienter, men jeg syns man ser antydninger til raskere og dypere behandlingsresponser sammenlignet med ibrutinib monoterapi. MOA er også derisket av at ulocuplumab (antistoff med samme MOA) viste de samme tendensene i en liten fase 1 studie. MGTA kommer med mer data på MGTA-154 som er ment å gjøre bedre/raskere høsting av stamceller mulig. I tillegg har de endelig fått IND for MGTA-117 som er ment å være en forbedret kondisjonering i forkant av stamcelletransplantasjoner eller genterapi. MGTA har fortsatt langt til mål ,men det kan bli et spennende “pick and shovel” selskap som fasiliterer genterapier/genredigering gjennom bedring høsting av stamceller og kondisjonering av pasienter.
Nanopore skal også gjennomføre IPO i London nå, og IP Group eier 14.5% av selskapet. Selskapet er antydet å prises til 3-3.5 milliarder GBP. Hvis selskapet oppnår 3.5 milliarder GBP i verdivurdering vil det medføre en økning i NAV for IP Group på ~11%. Oppnår de prising til samme multipler som PacBio vil det medføre en økning på 33%. Kjøpte IP Group primært for å få eksponering mot Nanopore IPOen, så vil følge med på IPO-prosessen og vurdere et salg når den er gjennomført