Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Cannabis-selskaper - generell tråd

Røyker alt for mye så har desverre ikke hatt mulighet… Til å eie noen… kanskje for sent nå ?

3 Likes

Går etter planen her ser det ut til:

https://finance.yahoo.com/news/village-farms-international-announces-pure-110000985.html

Denne gruppa er like død som en skutt katt… noe som får meg til å bli enda mer nysgjerrig på å vurdere noen innganger rundt disse nivåer. Nå er jeg veldig teknisk av meg, så jeg skal forklare nærmere hvorfor jeg tror denne sektoren kan være verdt å holde et øye på utover.

Jeg har en lengre periode holdt et teknisk øye på flere av de store navnene innen cannabis. Det som er helt åpenbart er at sektoren er veldig samkjørt. Altså i den grad at hvis et par viktige navn går ned, så går de fleste navn ned(i litt forskjellig tempo dog), og vissa versa.

Jeg har gjort noen handler tidligere i form av oversolgte bouncer, men til forskjell fra disse handlene, så er det flere store navn som nå ligger å snuser på ekstremt viktige nivåer, og det helt samtidig! De tekniske mønstrene er også potensielt veldig fine setups, og nesten alle chartene ligger rundt 50/200MA i D,W eller M timeframe.

Her er et par eksempler:

ACB
Kan snart ha fullført en abcde korreksjon, og det som får meg til å misstenke det er den siste nedgangen som ser veldig ut som en CREEK(brukes i wyckoff, ofte rett før en ny oppgangsperiode).

VFF
Testet idag tidligere topp

CRON
Ser veldig ut som en ABCD korreksjon som snart fullføres

OGI
Er et par cent unna og teste forrige M HL (2.97). Det som er spennende her er at vi har W 200MA støttende opp rundt dette nivået. Om ikke det er nok så liner også M 50MA opp på akkurat samme nivå.

APHA
Har foreløpig tatt perfekt imot på forrige W støtte.

Siste post i gruppa her var foresten 12juli. Når all hype har lagt seg, og de siste bag holderne har mistet håpet… sååå… :zipper_mouth_face:

3 Likes

Sektor ETF’en ligger også helt nedslått. Ville ventet til makro er i risiko on modus igjen før kjøp.

Hvilken sektor ETF mener du @tcb888? Har lenge hatt lyst å trade denne sektoren, ETF er kanskje måten å gjør det på ifht. enkeltaksjene? (For mye å sette seg inn i :blush:)

ETFMG Alternative Harvest ETF

1 Like

VFF må vell begynne å bli billig nå ?

1 Like

VFF er definitivt billig nå. Sitter daglig og vurderer storstilt inntreden igjen (har 1/4 av hva jeg hadde i vinter). En drøy mnd til kvartalstall som vil vise hvem som er kongen. Svaret er: VFF

1 Like

Ikke så morsomt i weed om dagen - vi er midt i en shakeout periode og tapene begynner å bli blodrøde. krever is i magen å komme gjennom dette. Oppfordrer til varsomhet ift hvilket selskap man eventuelt investerer i, men deler mine tanker om mitt eneste weed-bet - Village Farms (VFF), som jeg skrev på et annet privat forum:

Kommer til å bli blodrødt i Village idag og sannsynligvis fremover, men det er bare pga den generelle dårlige stemningen i bransjen. isolert synes jeg village leverer bra. casen er at det er en kraftig over-supply i markedet nå pga så mange aktører har startet opp før etterspørselen har rukket å følge etter. det gjør at de dårlige selskapene taper vilt mye penger og skaper et sterkt BEAR-case for weed som trekker alt med seg nedover. Village tjener penger (ville gjort det nå også foruten Emerald-tullet), og vil tjene mer fremover - dog kanskje ikke i Q4+Q1, men på lang sikt er dette kjempebra: de blir kvitt konkurranse, aksjen blir billig og neste år er det valg (der jeg tror weed legalisering i usa vil bli en kampsak).

Alt i alt synes jeg dette virker som et klassisk Warren BUffet tidspunkt å kjøpe på: alle er livredde og kaster korta - da bør man være grådig. Men OBSOBS! Det kan falle ganske mye mer - tror ikke det utenkelig at village går ned mot 5CAD igjen. Så spørsmålet er om bunnen er inne nå, eller om det er smartere å plassere pengene andre steder imens man ser etter en inngang.

jeg holder på askjene og kjøper mer når jeg synes det ser ut som det bunner ut.
en annen ting jeg tror kan komme som en bonus som det virker som at INGEN andre har tenkt på: village omsetter fremdeles 2x så mye på tomater som på weed. det er en kjempesterk økning i veganism om dagen som kan øke etterspørselen etter tomater i usa (village er største produsent av tomater i usa og can). det kan slå veldig bra ut om det merkes på prisen

2 Likes

Noen som har kikket på IPO’en til ODI Pharma, og har noen tanker om dette selskapet?

1 Like

Hei! Har sett litt på denne i dag da jeg så Nordnet fasiliterer IPOen. Skal se litt nærmere på det, men min vurdering foreløpig er at dette er gambling. Selskapet har ambisjoner om å være et mellomledd / distributør mellom leverandører av medisinske cannabisprodukter (foreløpig en kontrakt med Canadiske Aphria) og legestanden i Polen via selskapet NEUCA der de har “secured relations” men ingen kontrakter?
Kontrakten med Aphria er i første omgang kun om levering av tørkede blomster grunnet Polsk regelverks begrensninger. De skal drive utdanning av medisinere i Polen om hvordan de kan medisinere med cannabis. Siden det ikke er lov å markedsføre direkte mot brukere i Polen er dette deres markedsføringsstrategi.
Emisjonen er på 25mill svenske kroner og endel av dette er allerede garantert for. Børsen de skal noteres på heter Spotlight og fremstår som en vaskeekte jallabørs med lav omsetning og masse mikrocaps.


https://spotlightstockmarket.com/

Det virker på meg som om emisjonen i første omgang er ment for å finansiere første leveranse våren 2020. Dersom dette blir vellykket vil man nok se flere kommende emisjoner. Det er forskjellige lamper som blinker her mener jeg, blant annet stiller jeg meg spørsmålet om ambisjonen om å bli ledende i Europa på området med utgangspunkt i Polen når flere andre land allerede har begynt med medisinsk cannabis.

4 Likes

@Gostemning du som følger canabis markedet.

Tilray er nå bomba ned til 16CAD. ( eller UsD ) Noen grunn til at den er så hata?

Verdt å vurdere et bett?

1 Like

:writing_hand:

1 Like

Vurderer å ta et bet her, sikte på en bounce og litt

“plans of the cannabis-company including a reduction of its balance sheet, increasing production capacity and implementing large layoffs continue to be practically ignored by markets.”

1 Like

Sry seint svar høhø, har vært borte fra markedet en stund etter ny jobb og etter jeg jeg gikk ut av VFF og andre papirer. But Im back now :herb: :herb: :herb:, og har kjøpt meg inn i 420 igjen pga nivåene og andre fundamentals.
Jeg har kjøpt VFF og HMMJ og er det jeg kommer til å sitte med litt fremover.
HMMJ er et Index ETF for flere 420 aksjer og jeg har fått greie utbytter der; og syntes det virket interessant å kjøpe litt mer HMMJ nå mtp pris, fremtid og utbytte.

Men her gjelder det å ha tungen beint i munnen - Og jeg har ikke fulgt med på bl.a Tilray som du nevner.
I VFF skjer det dog mye om dagene.
http://villagefarms.mediaroom.com/2020-04-03-Village-Farms-International-Announces-Completion-of-Pure-Sunfarms-Expanded-Credit-Facility-with-Existing-Lender-for-up-to-59-Million-and-Makes-Additional-Capital-Contribution-to-Pure-Sunfarms-to-Increase-Ownership-to-58-7

VFF sikret seg større andel av Pure Sunfarm og sikret seg mer kapital - Pga økende bitterhet mellom VFF og Emerald Health som sikkert nå nærmer seg konkursens rand.
Så kom det en melding hinndagen om at nå VFF har sendt inn søknad for å øke gjeld ytterligere til $200 mill. Dette kan konverteres til aksjer så ved første øyekast ser jo dette ut som en dårlig melding; men det som jeg og andre eiere har spekulert mye ved og som det virker som markedet også har konsensus for; er at VFF er i ferd med å kjøpe opp hele driten! Og da håper vi på at det er Pure Sunfarm som blir kjøpt opp og ikke Emerald Health.

Pure Sunfarm solgte tjall for $62,3m i fjor og sikret seg en bruttomargin på 76% og
EBITDA på nesten $41m.
Nå har det for det meste vært “Wholesale” - men PS har snart skiftet all salg om til “Branded Sales” og har sikret seg “top market share position” i Ontario Cannabis Store; og skal i tillegg ut med mye produkter i de andre markedene i Canada for å sikre seg større markedsandel. Det blir spennende å se hva kostnader det kommer per gram, men regner med at Branded sales kommer til å være langt mer lukrativt enn wholesale, uansett.

Jeg kommer til å sitte med det jeg har nå og kanskje kjøpe enda mer mens vi venter på melding om hva faktisk kredittkortet skal brukes på! Det blir en liten gamble, men tror som sagt det ender i kjøp av PS og da tror jeg aksjen kommer til å løpe fort av gårde til nivåer vi kanskje vi så i fjor.

Ja, absolutt! Nå tror jeg du ser litt skjevt på det da. La meg lede deg ut av tåken!
Det man har interesse for, forstår man. Og det man forstår er naturligvis bedre investeringsvalg enn ting man ikke forstår. Det finnes sikkert raringer der ute som kjøper 420aksjer fordi de vil at 420 skal bli legalisert, men ser ikke helt logikken bak det. Tipper stonere ikke har så mye ekstra penger å rutte med heller pga livsstil osv, uten at jeg skal si det helt sikkert.

1 Like

Additional $245 Million CAD into Canopy’s hand. STZ now owns 38.6%

https://www.cbrands.com/news/articles/constellation-brands-exercises-warrants-to-acquire-shares-in-canopy-growth-reinforcing-confidence-in-canopy-growths-ability-to-win-long-term-in-emerging-cannabis-industry

1 Like

Cannabis sektoren har fått seg et bra løft i det siste og det virker som at de fleste IP`ene har truffet bunnen.

  • Aurora cannabis fløy opp 150% etter earnings 14. mai.
  • VFF nærmer seg 50% opp etter earnings call hinndagen og bryter opp av fallende trend.
  • STZ krydret pengepungen til CGC: CGC følger sektoren opp.

Syntes i tillegg VFF sitt tekniske bilde ser veldig interessant ut. En del kjøpssignaler er allerede gitt og nå begynner ichimoku å smile for alvor også!
Jeg lurer på om vi får et rally lignenes det vi hadde i fjor; da hentet jeg over 200% fra denne aksjen.

:herb: :herb: :herb:

3 Likes
2 Likes

Misset den gullfuglen… Men mulig det byr seg en sjanse senere, di har jo vært helt forferdelige finansielt, så akkurat den kom som en bombe, på earnings lissm… :roll_eyes::sweat_smile: