Ettersom jeg feirer 1-årsjubileum som bruker på Tekinvestor i disse dager, synes jeg det var på tide med en porteføljetråd her inne.
Kort om meg
Ca. 1,5 års erfaring som relativt aktiv aksjehandler, men kjøpte mine første aksjer under finanskrisen i 2008-2009. Disse ble imidlertid solgt i løpet av de første årene, og jeg har siden den gang ikke handlet enkeltaksjer før sommeren 2019.
Min strategi
I løpet av min korte tid i aksjemarkedet har jeg forsøkt forskjellige måter å handle på. Det som jeg har gjort det best på har vært swingtrading over måneder. Både daytrades og ukestrades har gått bra, men her har jeg også surret mye frem og tilbake uten å falle helt til ro med valget mitt. Og da ender jeg ofte opp med å skifte mening alt for ofte, og taper både kurtasje og avkastning på den måten. I mars i år handlet jeg også i Nordnet sine bear-sertifikater og gjorde veldig god avkastning på kort tid. Men jeg har ikke klart å få noe uttelling på disse etter mars, (i hverken bear eller bull-sertifikater), så jeg tenker at den type handel for min del er forbeholdt til veldig spesielle perioder i markedet, slik vi hadde i mars.
Min første seriøse “buy and hold”-aksje var Quantafuel mens den fortsatt var på OTC-listen og ble handlet for rundt 10-12 kr juni 2019 (hensyntatt splitt ). Denne ga meg en flying start i aksjemarkedet, og jeg fant ut at jeg trivdes med en passiv rolle hvor man bare fulgte selskapet og dets fremdrift uten å hoppe for mye inn og ut. Jeg har imidlertid ikke klart å overbevise meg selv om å sette av noe til en “long long” portefølje, men det er noe jeg har i tankene. Det vil i så fall bli en liten del av porteføljen, som jeg da “låser” for noen år.
Jeg er spesielt interessert i teknologi-selskaper, og tiltrekkes fort av “förhoppningsbolag” som de kaller det i Sverige, altså selskaper som ennå ikke tjener penger, men som har et stort potensiale. Her inngår jo også selvsagt mange biotek-selskaper, som jeg har lært bedre å kjenne etter å ha begynt å følge med på Tekinvestor. Mer om selskapene jeg har i kikkerten senere.
Mine utfordringer
Det er vel i aksjemarkedet som i livet ellers, at man er sin egen verste fiende, og da gjelder det å identifisere de svake sidene man måtte ha, slik at man kan være bevisst og gjøre smarte valg.
Min største utfordring er uten tvil at jeg kan være veldig impulsiv, noe som fort gir dårlige utslag over tid. Så det å lage seg en plan, og følge den, kommer til å være mitt hovedfokus fremover! Dette gjelder nok spesielt i “förhoppningsbolag”, hvor svingningene kan være store både opp og ned, og man gjerne må ta noen raske beslutninger (om man ikke allerede har lagt en plan for hvordan man skal agere).
Min portefølje
Per 03.12.2020 består min portefølje av “hele” tre aksjer. Min tidshorisont er i første omgang til 01.02.2021, men dette kan nok endres i begge retninger avhengig av utvikling og meldinger fra selskapene. Jeg ser ikke bort fra at jeg kan ende opp med å sette av en liten del av alle disse tre selskapene til en “long long”-portefølje.
Ultimovacs - Kjøpt i oktober 2020, snitt ca. 52kr
Først og fremst pga avsløring av mysterietstudiet i Q4, men dette kan bli et “long long”-case.
Bioextrax - Kjøpt i november 2020, snitt ca. 52kr
Et selskap med lav mcap og enormt potensiale, som fort kan bli hypet bra de neste månedene
Targovax - Kjøpt i desember 2020, snitt ca. 9kr
Meget gode data i høst, kombinert med veldig lav mcap gjør at jeg vil ha en del av Targo
Min watchlist
Disse selskapene følger jeg aktivt, men er ikke investert per i dag av ulike grunner. Og noen mener sikkert at man ikke bør oppgi hvilke selskaper man følger, men jeg har mer tro på at jeg kan lære noe av å dele dette, enn at jeg skal klare å påvirke noen på en måte som gir meg dårligere inngang…
AAC Clyde Space (AAC) - Spennende selskap, men har ikke fått satt meg nok inn i sektoren/bransjen
ArcticZymes (AZT) - Har aldri funnet rett inngang, selv om jeg har fulgt med siden den passerte 10kr
Episurf Medical (EPIS B) - Denne er vel bare et spørsmål hvor lenge man kan vente før den går
Kalera (KAL) - Veldig spennede ESG-selskap, men synes prisingen har vært noe høy. Men kommer den under 20kr…
Quantafuel (QFUEL) - Har fortsatt troa på Qfuel, men solgte på 30kr fordi jeg syntes den begynte å bli dyr…
Realfiction AB (REALFI) - En aksje med et sinnsykt potensial dersom den slår gjennom
Smoltek (SMOL) - Definitivt et selskap for fremtiden, men når er rett inngang…?
SoftOx (SOFTX) - Utrolig spennende selskap innenfor sårbehandling og antibiotikaresistens. Har vært inn og ut. Litt dårlig magefølelse for usikkerhet rundt AntiVir nå, men definitivt en aksje jeg fort tar inn igjen.
Tips, spørsmål og tilbakemeldinger
Jeg setter stor pris på tips, spørsmål og tilbakemeldinger på mine handler og selskapene jeg følger. Jeg har fortsatt mye å lære, men det beste man kan gjøre er jo bare å hive seg utpå og gjøre sitt beste.