Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Capaz Capital 📈 💫 ✍ - Min portefølje

Ettersom jeg feirer 1-årsjubileum som bruker på Tekinvestor i disse dager, synes jeg det var på tide med en porteføljetråd her inne. :partying_face: :+1:

Kort om meg
Ca. 1,5 års erfaring som relativt aktiv aksjehandler, men kjøpte mine første aksjer under finanskrisen i 2008-2009. Disse ble imidlertid solgt i løpet av de første årene, og jeg har siden den gang ikke handlet enkeltaksjer før sommeren 2019.

Min strategi
I løpet av min korte tid i aksjemarkedet har jeg forsøkt forskjellige måter å handle på. Det som jeg har gjort det best på har vært swingtrading over måneder. Både daytrades og ukestrades har gått bra, men her har jeg også surret mye frem og tilbake uten å falle helt til ro med valget mitt. Og da ender jeg ofte opp med å skifte mening alt for ofte, og taper både kurtasje og avkastning på den måten. I mars i år handlet jeg også i Nordnet sine bear-sertifikater og gjorde veldig god avkastning på kort tid. Men jeg har ikke klart å få noe uttelling på disse etter mars, (i hverken bear eller bull-sertifikater), så jeg tenker at den type handel for min del er forbeholdt til veldig spesielle perioder i markedet, slik vi hadde i mars.

Min første seriøse “buy and hold”-aksje var Quantafuel mens den fortsatt var på OTC-listen og ble handlet for rundt 10-12 kr juni 2019 (hensyntatt splitt ). Denne ga meg en flying start i aksjemarkedet, og jeg fant ut at jeg trivdes med en passiv rolle hvor man bare fulgte selskapet og dets fremdrift uten å hoppe for mye inn og ut. Jeg har imidlertid ikke klart å overbevise meg selv om å sette av noe til en “long long” portefølje, men det er noe jeg har i tankene. Det vil i så fall bli en liten del av porteføljen, som jeg da “låser” for noen år.

Jeg er spesielt interessert i teknologi-selskaper, og tiltrekkes fort av “förhoppningsbolag” som de kaller det i Sverige, altså selskaper som ennå ikke tjener penger, men som har et stort potensiale. Her inngår jo også selvsagt mange biotek-selskaper, som jeg har lært bedre å kjenne etter å ha begynt å følge med på Tekinvestor. Mer om selskapene jeg har i kikkerten senere.

Mine utfordringer
Det er vel i aksjemarkedet som i livet ellers, at man er sin egen verste fiende, og da gjelder det å identifisere de svake sidene man måtte ha, slik at man kan være bevisst og gjøre smarte valg.

Min største utfordring er uten tvil at jeg kan være veldig impulsiv, noe som fort gir dårlige utslag over tid. Så det å lage seg en plan, og følge den, kommer til å være mitt hovedfokus fremover! Dette gjelder nok spesielt i “förhoppningsbolag”, hvor svingningene kan være store både opp og ned, og man gjerne må ta noen raske beslutninger (om man ikke allerede har lagt en plan for hvordan man skal agere).

Min portefølje
Per 03.12.2020 består min portefølje av “hele” tre aksjer. Min tidshorisont er i første omgang til 01.02.2021, men dette kan nok endres i begge retninger avhengig av utvikling og meldinger fra selskapene. Jeg ser ikke bort fra at jeg kan ende opp med å sette av en liten del av alle disse tre selskapene til en “long long”-portefølje.

Ultimovacs - Kjøpt i oktober 2020, snitt ca. 52kr
Først og fremst pga avsløring av mysterietstudiet i Q4, men dette kan bli et “long long”-case.

Bioextrax - Kjøpt i november 2020, snitt ca. 52kr
Et selskap med lav mcap og enormt potensiale, som fort kan bli hypet bra de neste månedene

Targovax - Kjøpt i desember 2020, snitt ca. 9kr
Meget gode data i høst, kombinert med veldig lav mcap gjør at jeg vil ha en del av Targo

Min watchlist
Disse selskapene følger jeg aktivt, men er ikke investert per i dag av ulike grunner. Og noen mener sikkert at man ikke bør oppgi hvilke selskaper man følger, men jeg har mer tro på at jeg kan lære noe av å dele dette, enn at jeg skal klare å påvirke noen på en måte som gir meg dårligere inngang… :stuck_out_tongue_winking_eye:

AAC Clyde Space (AAC) - Spennende selskap, men har ikke fått satt meg nok inn i sektoren/bransjen :ringer_planet:

ArcticZymes (AZT) - Har aldri funnet rett inngang, selv om jeg har fulgt med siden den passerte 10kr :rocket:

Episurf Medical (EPIS B) - Denne er vel bare et spørsmål hvor lenge man kan vente før den går :flight_departure:

Kalera (KAL) - Veldig spennede ESG-selskap, men synes prisingen har vært noe høy. Men kommer den under 20kr… :innocent:

Quantafuel (QFUEL) - Har fortsatt troa på Qfuel, men solgte på 30kr fordi jeg syntes den begynte å bli dyr… :dizzy_face:

Realfiction AB (REALFI) - En aksje med et sinnsykt potensial dersom den slår gjennom :key:

Smoltek (SMOL) - Definitivt et selskap for fremtiden, men når er rett inngang…? :face_with_monocle:

SoftOx (SOFTX) - Utrolig spennende selskap innenfor sårbehandling og antibiotikaresistens. Har vært inn og ut. Litt dårlig magefølelse for usikkerhet rundt AntiVir nå, men definitivt en aksje jeg fort tar inn igjen. :heart_eyes:

Tips, spørsmål og tilbakemeldinger
Jeg setter stor pris på tips, spørsmål og tilbakemeldinger på mine handler og selskapene jeg følger. Jeg har fortsatt mye å lære, men det beste man kan gjøre er jo bare å hive seg utpå og gjøre sitt beste. :100: :facepunch:

20 Likes

Skal følge med her.
Gjerne post oppdaterte tanker om Ultimovacs
Bioextrax
Targovax
når det skjer noe spennende :sunglasses:

1 Like

Gjorde noen endringer i dag etter å ha satt meg inn i et nytt selskap i helgen, som jeg synes ser uhyre spennende ut: ClearPoint Neuro (CLPT) som er notert i USA (Nasdaq).

Jeg legger ikke ut noen «analyse» eller kjøpsanbefaling her, men anbefaler alle å lese gjennom selskapstråden i ro og mak, og gjøre seg opp sin egen mening.

Følgende endringer ble gjort i porteføljen:

Bioextrax, redusert posisjon med 50%
Etter 48% avkastning på 10 dager, selger jeg halvparten av beholdningen og lar resten fly med noe lengre tidshorisont. Foreløpig sikter jeg mot 01.07.2021, men her vil nok nyheter om avtale osv. bli avgjørende for hvor lenge jeg blir sittende. Uansett veldig fornøyd med traden, og fremtiden er fortsatt veldig lys her!

Targovax, redusert posisjon med 40%
Jeg tok inngang før helgen, men klarer ikke helt å stole på Targovax-kursen på kort sikt, og innser at jeg tok en litt større posisjon enn jeg er villig til å sitte med over lengre tid. Med redusert beholdning øker jeg tidshorisonten her også, i første omgang til 01.07.2021, men her kan jeg være villig til å bare sitte helt stille inntil oppkjøp eller avvikling. Targovax er min minste posisjon.

ClearPoint Neuro, nest største posisjon
Kjøpte det som blir min første amerikanske aksje på åpning idag til $10. Jeg kunne fått lavere inngang ved å holde igjen litt ser jeg, men er fornøyd med å ha kommet inn i selskapet såpass tidlig. Selv om det har gått mye i det siste, er det fortsatt en potensielt meget stor oppside her. Takk til @babyrage og @bra_britt for gode bidrag i selskapstråden. EDIT: Økte posisjonen i kveld, nytt snitt $9.75.

Ultimovacs, fortsatt største posisjon
Gjør ingen endringer med Ultimovacs. Kommer det fundamentale nyheter får det bli en ny vurdering. Foreløpig tidshorisont er fortsatt 01.02.2021.

6 Likes

Jesse Livermore Quote :

“After spending many years in Wall Street and after making and losing millions of dollars I want to tell you this: It never was my thinking that made the big money for me. It always was my sitting. Got that? My sitting tight!”

3 Likes

Så finnes det sikkert et fint quote som sier at det aldri er feil å ta (litt) gevinst. :wink:

Det var aldri min plan å sitte med hele beholdningen i BIOEX, men etter å ha sikret gevinst nå, vil jeg bli sittende med en større posisjon uten å tenke på gevinstsikring fremover. :ok_hand:

Jesse Livermore Quote

“I never hesitate to tell a man that I am bullish or bearish. But I do not tell people to buy or sell any particular stock. In a bear market all stocks go down and in a bull market they go up.”

Det finnes alltid et Jesse Livermore quote :grinning:

1 Like

Pent!

Fin portefølje du har, blir spennende å følge denne!

3 Likes

Takk for det, nå blir jobben å sitte mer i ro og la selskapene gjøre jobben, som @zappa66 er inne på. :muscle::rocket:

Jepp, det er ofte destruktivt å pille for mye. Bare hvis noe fundamentalt er endret, det er min holdning generellt. Men jeg synder også på dette punktet i blant :slight_smile:

2 Likes

Litt av grunnen til at jeg startet en egen portefølje-tråd, for å bli litt «ansvarliggjort», selv om det er et anonymt forum.

Det tok 4 dager før første endring kom, men nå er jeg mer komfortabel med fordelingen, så nå er det bare å kaste BankID-brikka… :laughing::sweat_smile:

4 Likes

Likte ikke utviklingen i Targovax i går, og med lav conviction for selskapet på veldig kort sikt, solgte jeg på 9,36kr og har heller økt posisjonen i Ultimovacs i går og i dag. Foreløpig har det vist seg å være lønnsomt å selge Targo. Synes det er utrolig at den ikke klarte å komme seg over 10kr, og jeg tar nok ny inngang dersom den faller videre.

Begynner Ultimovacs å stige, så gevinstsikrer jeg noe og putter tilbake i Targo.

3 Likes

Begynner å lure på hva slags strategi jeg egentlig har… :man_shrugging::innocent::laughing: Dette er vel et par hakk nærmere daytrading, men er likevel foreløpig fornøyd med valgene mine.

Følte Bioextrax var veldig «toppish» på fredag, så jeg solgte unna ca halvparten av gjenværende beholdning på 92kr. Idag solgte jeg siste del av originalbeholdningen på 82kr. Gevinsten er meget god fra inngang med snitt 52kr, så veldig fornøyd med den traden.

Så får vi se når det blir ny inngang her, er nok ikke ferdig med Bioextrax helt ennå, men tror nok den kan falle litt mer før den tar ny sats (med mindre det kommer en god melding).

Idag snudde også ClearPoint Neuro ned etter fin oppgang de siste ukene. Likte ikke utviklingen da den snudde for andre gang like under $11.00, og i kombinasjon med at jeg har hatt en følelse av å komme litt seint til første del av festen, så solgte jeg hele beholdningen på $10.35-ish. Avventer videre utvikling, men dette er også et selskap jeg vil følge meget tett fremover.

Ultimovacs stiger, men jeg har ikke valgt å gevinstsikre noe ennå. Liker utviklingen og har troa på at det vil bli litt positivitet rundt selskapet ifm avsløringen av mysteriestudien/partneren. Dette kan komme any day now, så jeg sitter musestille og venter på mer info fra selskapet.

All-in-all så vokser porteføljen fint for tiden, selv om jeg ikke holder meg helt til planen… :grimacing::sweat_smile:

4 Likes

Et nytt kapittel i min trading-historie:

Ultimovacs: Har gått veldig bra den siste tiden og jeg solgte ca. halvparten i dag etter >40% avkastning. Har stor tro på Ultimovacs på lang sikt, men ønsker å spre risikoen og sikre noe gevinst.

ClearPoint Neuro: Tok ny posisjon i går ettermiddag, da den spratt opp igjen på nytt. Prøver å finne rett størrelse på posisjonen her, så jeg slapper mer av, selv om den svinger mye. Så ny posisjon er litt mindre enn min første. :wink:

SoftOx: I går kom endelig emisjonen som jeg håpte, og jeg har tatt ny posisjon i selskapet i dag. Ser frem til å følge selskapet videre, uten bekymring for finansiering og kortsiktige salgstall.

Klimator AB: Et selskap som @OYV gjorde meg oppmerksom på, og som virker lovende for fremtiden. Han har laget en egen tråd til selskapet her: Klimator
Vegklimatologi virker kanskje ikke kjempesexy - men selvkjørende biler - det er kjempesexy. :star_struck: Klimator er allerede i samtaler med både tyske og japanske bilprodusenter, og er et rimelig selskap med ekstremt høyt innsideinnehav (88%). Har kjøpt noen TO som et bet med lav kapitalrisiko. TO skal ikke innløses før februar 2022. En liten posisjon rent %-messig, men kan gi god gevinst ved suksess.

Ønsker dere alle en god trading-dag! :sunny: :bouquet: :sweat_smile:

3 Likes

Told you. Korrelasjon mellom meldinger i sektoren og tradere som spretter videre med nye håp :slightly_smiling_face: dette var ganske risky, så er spent på hvordan det slår ut.

1 Like

Har du planer om ny inngang i Targo? :slightly_smiling_face:

1 Like

Hater å skuffe deg med å selge litt U, @Fornybar :stuck_out_tongue_winking_eye: Men kom inn på 52 kroner og da synes jeg det er greit å lette seg litt på 73,5-74kr. Men det er bare min taktikk, ikke sikkert det kommer til å lønne seg i dette tilfellet. :wink: Og jeg håper selvsagt på videre stigning i Ultimovacs. :slight_smile:

1 Like

Skal jeg være ærlig, så sliter jeg med Targo. :crazy_face: Jeg har veldig lyst til å eie Targo, men så synes jeg kursen er så uforutsigbar at jeg ikke aner når jeg bør kjøpe og når jeg bør selge.

De siste dagene har jeg kjøpt og solgt litt, men merker at jeg har for lite conviction til å tørre å sitte på ned igjen, så da har jeg funnet ut at jeg stiller meg på sidelinjen litt til. Kan godt hende jeg gjør dumt i det, men er også redd for å kjøpe meg inn på “topp” i en desember-hype… selv om jeg egentlig ikke tror at dette er en “topp” for Targo.

Problemet mitt er at jeg kanskje ikke har en “long long”-portefølje. Hadde jeg hatt det, så kunne jeg gitt blaffen i handelen i Targo, og “manipulasjonen” som enkelte hevder råder der. Men foreløpig resultat er altså at jeg står på utsiden, men den står høyt på lista over aksjer jeg har lyst til å eie. :wink:

1 Like

Pen trade på U! Sitter selv med snitt på 57 kr men velger å bli sittendes med det jeg har, kommer dog ikke til å kjøpe noe mer heller.

2 Likes

Tror ikke du kommer til å angre på sitte med U fremover :slight_smile: Jeg er fremdeles veldig positiv til selskapets fremtid (og er jo med fortsatt)! Samtidig så har jeg ventet på emisjonen i Soft, og når den kom føltes det riktig å spre seg litt mer utover igjen. Har vært inn og ut av Soft hele høsten, og det som har holdt meg tilbake i det siste var usikkerheten rundt finansene. Nå er det på plass, og da var det tid for stige ombord på ny. :slight_smile:

1 Like

På tide med ny oppdatering herfra. :smiley:

Jeg har i løpet av uken gått i «forsiktighetsmodus» og tatt noen drastiske grep:

Solgt alle aksjer
Uttak av midler jeg får bruk for neste 3-6 mnd (inkl. gevinstskatt for 2020)
Redusert gearing til 0%

Samlet betyr det at jeg har redusert eksponeringen min i markedet med ca. 70%.

De siste 6 måneder har gitt 140% avkastning på egenkapitalen, og da sier jeg meg fornøyd i denne omgang, og tar en liten pustepause. :clinking_glasses::smiley: Og for å sette det litt i perspektiv, så sitter jeg nå igjen med et beløp tilsvarende 75% av opprinnelig innskutt beløp på Zero-kontoen sommeren 2019, og jeg har i perioden tatt ut gevinst tilsvarende ca. 250% av innskutt beløp. :partying_face::partying_face:

Så gevinsten har vært særdeles god, og nå vil jeg roe ned litt, og ikke bli sittende som den grådigste gribben i flokken, den dagen vi suser nedover. :sweat_smile:

Men det er selvsagt ingen som vet hvor langt dette kan gå før vi får en ny nedtur. :man_shrugging: Og så det er sagt, så blir jeg nok ikke mindre aktiv, men tallene i kroner og øre vil være lavere enn de har vært de siste årene. Og så er jeg klar til hugg dersom det plutselig kommer en nedtur. :yum::yum:

Jeg vil fremover sitte mest med cash og bare gjøre veldig kortsiktige trades, som i enkelte tilfeller (Ultimovacs, Elliptic, SoftOx, ClearPoint, Episurf, Targovax + noen flere) kan gjøres om til langsiktige innehav. Kommer også til å prøve å ta til meg lærdom innen teknisk analyse og hvordan man bruker stop-loss på en fornuftig måte. Det er noe jeg ikke har benyttet meg av tidligere. Jeg vil også føre logg for alle trades, for å ha oversikt og se om jeg kan lære noe av dette.

Jeg kommer ikke til å skrive om diverse småtrades her, men jeg kan nevne at jeg tok en liten posisjon i «min første kjærlighet» i dag, nemlig Quantafuel. Så får vi se om oppgangen fortsetter på mandag og hvor lenge jeg sitter. :rocket::sweat_smile:

God helg til alle som har lest seg helt ned hit ! :trophy::clap::rofl:

6 Likes