Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Capsol Technologies ASA - Karbonfangst

En liten kommentar her er EU`s krav til sementindustrien som fremtvinger karbonfangst. Dette er innført, og skaper et betydelig marked innen kort tid:

World’s largest emissions-trading system
• CBAM2 adds CO2 costs to cement imports, adding
~60% to prices
• Industrial Carbon Management Strategy
recommended 90% emissions reduction by 2040

1. Carbon Border Adjustment Mechanism was issued by the EU to put a fair price on the carbon emitted during production of carbon intensive goods that are entering the EU and to encourage cleaner industrial production in non-EU countries

Dette er noe av de gode nyhetene Capsol nyter godt av da de har den bdesidert beste teknologien for sementsektoren.

2 Likes

Sånt er bra og helt avgjørende
Ingen kommer til å bruke penger på karbonfangst før de må

, men det er konsekvensen av CBAM. Skal du levere sement inn til / i EU må du etablere CCS, eller betale 60% avgift som “uren” produsent.

Dette skaper ett marked som er her nå, ikke om ett eller flere år.

3 Likes

Selskapene bruker jo penger på dette nå. Posisjoneringen foregår

Jeg skal driste meg til å spå en utvikling i denne aksjen, og det er følgende:

Når aksjen noteres på hovedlisten (antar at dette skjer parallelt med FID no. 1) så vil vi se at volum i omsetning øker. Dette vil skape press i salgspris da kursen nå holdes nede av retail på lave volum. Dette er små aksjonærer som hopper inn / ut alt etter hva de ser frister mest.

Når omsetningsvolumet øker til over50 000 eller mer aksjer per dag tror jeg vi vil se ett press da jeg tror de større vil sitte rolig da potensialet i aksjen er 3 - 6 år exit.

Kun min mening, og i k k e ett investeringsråd.

Min forsiktige spådom er at kjernekraft vil bli stort i fremtiden, olje vil fases sakte ut og karbonfangst og nye avfallshåndteringssløsninger vil brukes strengt på all industri
Edit: ang Capsol så blir det nok kjøpt opp om et par år - i mellomtiden tror jeg vi vil se en hype

Oppkjøp bekymrer også meg. Jeg er kanskje spesielt bekymret for at selskap som Equinor skal “hvitvaske” seg litt gjennom oppkjøp. Ikke at det ikke hadde vært ett meget smart grep, men oppkjøp nå passer meg svært dårlig :slight_smile:

Bare i Q4 2023 sattEquinor igjen med ca. 20 milliarder etter skatt, for den summen kan de kjøpe omtrent 30 Capsol :slight_smile:

1 Like

Nettopp - vil helst se at man holder seg selv gående, men akkurat nå tviler jeg

Antar du mener at de kan holde seg gående, men ikkeforhindre oppkjøp :slight_smile:

Om du så siste presentasjonen fra Wendy hos Sparebank 1 Markets så var oppkjøp / mergers noe alle inviterte selskap, også Wendy, var enig om var noe som ville / måtte komme.

For min del ser jeg en del som lett kunne hatt betydelig gevinst av å kjøpe selskapet

Ja det var det jeg mente :slight_smile: - 100% og ja jeg så Lam: Capsol Technologies ASA - Karbonfangst - #187 av Dressogslips

Ser at det ligger noen større kjøpsposter både i ACC og Capsol nå.

Tror det skjer lite i / med aksjen før FID offentliggjøres / notering skjer på hovedlisten. Her må jeg bare stole på at ledelsen i CAPSL har utarbeidet en klar strategi og tidsplan. Emisjonen er jo unnagjort, så her kan prosessen gå fort om selskapet gjør en god jobb i forkant.

Spennende tider, men Wendy virker å ha hodet skrudd godt og riktig på :slight_smile:

1 Like

Ja er enig i det, var bare et håpefullt glimt av grådighet og optimisme som streifet over mitt ellers så avstemte hobbyinvestor-sinn . Ha en dekarbonisert helg

Høyst beroligende at et par av de større eierne har garnet nærmest kontinuerlig ute og plukker om noen skulle være vel aggressiv på selgersiden.

1 Like

Liten kommentar på poster og omsetning.

Ut fra hva jeg kan se er dagssnitt omsetning 32,6 K siste 65 dager, omsetningen i går var 173% mot snittet (56,6 K omsatt).
Til sammenligning er ACC på hovedlisten omsatt med dagssnitt omsetning 926K siste 65 dager.
Omsetning i går var 778K, 84% av normalt snitt siste 65 dager.

Skulle en lekt med tall, noe en bør gjøre:), så kan en anta at en omsetning for CAPSL burde ligge mellom 60K og 926K, men nedjustert relativt til ACC som er en helhetlig leverandør. Dog vil notering på hovedlisten øke omsetningen da flere skal / må inn kombinert med generelt større interesse og omtale + fondsplassering o.l.
Dette gjør at en bør kunne forvente at dagsomsetningen vil ligge i nedre halvdel av sjiktet mellom 60K og 463K per dag.

Kurs er 0,10 over siste emisjon på 12,6, men ca. 58% under siste kursmål fra Sparebank 1 Markets.

Hadde vært morsomt å se en teknisk analyse på Capsol nå. Jeg har ikke drevet med dette på en stund, men ser antydning i chartet som pleier å bety stor hendelse i nær fremtid. Hvis den bryter opp nå så kan det gå høyt .

Som jeg har nevnt tidligere så tror jeg vi vil se et nytt kursmål knyttet til FID og kommende notering. Jeg tror ikke dagens kursmål inkluderer økonomien + proof of concept som tydeliggjøres via kommende FID(`er).

FID for Exergi er på 800 000 tonn med estimert lavere fee, antatt 6,- til 7,- Euro per tonn gir mellom 54 MNOK og 64 MNOK. Som f.eks. laksenæringen er det å jobbe fra Norge med oppgjør i Euro / USD nok en fordel slik NOK står nå.
Kommende FIDer knyttet til BECCS i Europa (signert) vil gi uttelling i høyt sjikt av 7-12 Euro , ref siste investorpresentasjon (15.2.24). Det er da rimelig å anta 10,- til 12,- EURO per tonn for kommende FIDer, noe som gir 114,- til 137,- per tonn.

550 000 tonn vil da gi Capsol 75 350 000,-

Det er rimelig å tro at CapsolGo (som ikke lengre bør kalles “Demonstration Unit”), la oss kalle det Start CapKit, vil kunne generere betydelige MRR-inntekter, kanskje spesielt i USA. Klarer Capsol å bygge en portefølje med 30 - 50 CapKit MRR før 2026 så skal jeg si meg meget fornøyd.

Kun lek med tall, og absolutt ikke en kjøpsanbefaling.

EDIT: Tallmateriale er hentet fra presentasjoner:

https://www.capsoltechnologies.com/presentations

3 Likes

Kjekt å se at CEO er på plass med en god posisjon:

Capsol Technologies ASA: Grant of employee share options
Oslo, Norway - 14 March 2024

Reference is made to the stock exchange announcement published by Capsol Technologies ASA on 4 January 2024 regarding the appointment of a new CEO.

Wendy Lam, newly appointed CEO, has been granted a total of 850 000 share options in the company at a strike price of NOK 12.50. The options vest over a period of three years with 25% year one, 25% year 2 and 50% year 3. Each share option corresponds to one share. Please refer to the annual report 2022 for further details regarding the company’s option plan.

https://newsweb.oslobors.no/message/613404

https://newsweb.oslobors.no/message/613698

Capsol Technologies ASA: Capsol signed preliminary license agreement with KVA Linth

Oslo, Norway - 18 March 2024

Capsol Technologies has entered a preliminary license agreement for the use of CapsolEoP® carbon capture solution at KVA Linth’s waste-to-energy (WtE) plant located in Switzerland. The plant will have a carbon capture potential of more than 120 000 tonnes of CO2 per year, of which half of the CO2 is biogenic.

In the current project phase, KVA Linth conducts parallel design studies with Hot Potassium Carbonate (HPC) and Amine based carbon capture technologies. As part of the preliminary license agreement, Capsol will provide the carbon capture plant design within the next months, to support KVA Linth in making its technology decision.

“This agreement follows on the successful feasibility study we delivered in 2023. Capsol looks forward to supporting KVA Linth on their journey to install the first large-scale carbon capture plant in Switzerland. The preliminary license agreement clarifies the involvement and general terms of Capsol’s licensing in the project going forward,” says Wendy Lam, CEO of Capsol Technologies.

Capsol Technologies’ traction within WtE:

• This award includes Capsol Technologies’ ninth engineering study for the WtE industry, totalling a potential of about three million tonnes of CO2 to be captured annually.

• In December 2023, Capsol was awarded a license agreement for using CapsolEoP® at a WtE plant of a European utility.

• In September 2022, a CapsolGo® carbon capture demonstration campaign was initiated at Öresundskraft´s WtE plant Filbornaverket in Helsingborg, Sweden.

• Capsol is currently running a 12-month CapsolGo® demonstration campaign for a major German energy company, including a campaign on a WtE plant.

• Capsol is currently executing a CapsolGo® demonstration campaign for German utility EEW Energy from waste.

• In October 2023, Capsol signed a contract for the delivery of two CapsolGo® demonstration campaigns to be executed at Sumitomo SHI FW’s client base, one of them a WtE plant in the Nordics.

3 Likes

:microphone: Our Commercial Development Manager, Trudi Christensen will be speaking at Bioenergy Europe event hosted by Working Group Carbon Dioxide Removal on Thursday 21 March, 2024 at the Stockholm Exergi site.

Hmm, første signal om positiv FID, og kommer nyheten ved denne event? Will be speaking…

1 Like