https://sb1m.brightcovegallery.com/ec2024/detail/videos/day-1/video/6345181217112
CEO i Capsol et tredje taler ut
Alt er verdt å se
https://sb1m.brightcovegallery.com/ec2024/detail/videos/day-1/video/6345181217112
CEO i Capsol et tredje taler ut
Alt er verdt å se
Wendy Lam virker profesjonell. Syns Capsol fremstår mer og mer som et bra kort i bransjen. Acc også, men de har en lavrentedrevet verdsettelse å forsvare, som er en litt tung byrde å bære nå om dagen. Røkke klarer sikkert å fikse det på litt sikt, men likevel. Capsols oppsidepotensiale må jo være skyhøyt?
I det store og det hele tror jeg Putins krig ødelegger enormt mye for det ene og det andre nå. Og høye renter osv. Verden er i unntakstilstand så grep som karbonfangst og mye annet blir ikke prioritert.
Lam har tilført til Capsol det lille ekstra som selskapet manglet, og 2024-forventningene de la frem på siste presentasjon var jo eksepsjonelt gode. Mener å huske de estimerte omsetning i 2024 på ca 130 MNOK kontra ca. 36 MNOK i 2023.
Om dette skulle vise seg å stemme, og driftskostnadene er identiske med Q4-22 i hele -24 bør selskapet kunne presentere gode tall.
Leverer de vekst på linje med denne forecast så er det solide 3,6X opp fra 2023. Antar det ligger inntekter fra minimum 1XFID i denne forecast (presentert på webcast knyttet til Q423-pres).
Det er av den grunn jeg mener det var overraskende at kursmålet ble holdt nede på 22,-, men ok, jeg sitter long med min post. Dette er en viktig bit av pensjonskassa
Joda, men så enkelt er det jo ikke- feks har grønn energi og tette bånd i eu blitt sikkerhetspolitikk
Wendy Lam sier i videoen over:
“… If you look at industrial conglomerates - I came from one - you know there is an advantaged to being a small company who can innovate fast. Cause those industrial conglomerates are investing - or even acquiring the smaller companies - to try and build their portfolio of capture technologies to meet the market needs…”
Er det noen som har en god forklaring på hvorfor kvoteprisene for CO2 har falt de siste månedene? Jeg regner med at det legger en demper på kursen.
Pga frikvoter i industrien - slutt på det fra 2026 og fremover
edit:
frikvoter gjør at kraftsektoren er største kjøper av kvoter, ikke industrien - mer grønn kraft og i tillegg lavere etterspørsel etter kraft i industrien pga lavere produksjon gjør at prisene dermed går ned.
Når forventes dette? Har noen smuler etter Ulti-fadesen som trenger et nytt hjem;p
Early 2024. Så når som helst.
Opprinnelig varslet medio/ultimo Q1. Dette ble gjentatt ifrb med Q4 rapportering med at de ikke hadde fått noen signaler om at FID ikke skulle komme som planlagt.
Fra siste investorpresentasjon holdt av Capsol 15.2.24:
Final Investment Decision targeted Q1 2024(2) – triggering payment to Capsol
(2) Based on latest communicated FID date by Stockholm Exergi
I og med at vi nå er i mars så er det grunn til å tro at FID er signalisert tydligere enn hva vi er kjent med, kanskje spesielt tatt i betraktning den forecast selskapet presenterte i sammenheng med emisjon / QQ4/2023.
Jeg er usikker på om FID faktisk utløser full utbetaling ved FID-dato, men uansett vil utbetalingen / avtalens oppstart være en signifikant bekreftelse på proof of concept for Capsol og dets aksjonærer.
Analytiker i Fearnley hadde anslag på 20mnok umiddelbart ved FID, mener jeg å huske
Altså godt under 50%…
Mitt foreløpig target er 1mrd i verdsettelse
Da ligger du på nøktern vurdering, og da ca. 331 MNOK under verdi basert på kursmålet fra analytiker.
22,- x 60 538 669 aksjer = 1 331 850 718,-
Ja helt klart.
Av erfaring legger jeg meg som regel godt under kursmål.
Det sagt så er det bra med denne aksjen at også analytikere/kursmål og ledelse virker nøkterne i sine vurderinger og guidinger. Så vi får se.
Min opplevelse er at de store omstillingsprosjektene blir satt på hold i verden for tiden. Det er grunnen til at alt grønt krakker totalt. Faktisk aldri vært vitne til lignende slakt.
Sammenlignet med hvordan det ideelt sett kunne vært så kan det du sier stemme, men historisk sett så materialiserer det seg store omstillinger as we speek.
Men risikoviljen er nok lavere nå så fond kaster ut ting som ikke kan regnes hjem noe som går utover utviklingsselskapene