Det ryktes at CAPSL skal kjøre et investor road show før sommeren. I hvert fall i Norge og USA. Hovedanledningen er sikkert relatert til listing på OBX, men noen som har noe nærmere info om det?
Har ikke hørt noe snakk om dette for min del, men det gir jo mening på sett og vis.
Det vil jo ikke være unaturlig at det kjøres en emi parallelt med notering for å finansiere ytterligere vekst. Forventer en noteringskurs ett stykke nord for dagens.
Hmm…da tenker du vi er en del høyere på det tidspunktet pga nyheter om kontrakter ? For emi blir jo vanligvis satt under markedskurs…
Når tror du evt emi kan komme ? Hvor mye cash har de nå og hvor lenge holder det?
Noteringen i seg selv rettferdiggjør en høyere kurs enn i dag ,
tilgang på andre investorgrupper m.m
Noteringskurs forventes nord for dagens basert på kontraktsinformasjon (kommer), samt at det nå er tre analyser på selskapet med kurser på 19,- / 22,- / 25,- i ett marked i rask vekst.
Som tidligere nevnt hadde Capsol 350% vekst i fjor (innlegg over), og selskapet trenger egentlig ikke penger for å underbygge videre vekst (mye takket være meget lønnsommme GO-enheter). Ofte er det en emisjon hånd i hånd med notering, og jeg har vært aksjonær i mange noteringer der kursen har landet langt over siste kurs (bla fra Notc til OBX, eller notering fra OTC til NYSE).
Tror det blir trangt i døra (det er allerede det) når det blir press fra institusjonelle investorer og fond som skal / må inn i aksjen. Kan bare snakke for meg selv, og jeg selger ingen aksjer. Tror ikke mange andre topp 60 gjør det heller, ikke minst tatt i betraktning siste analyse fra Clarkson. Hvorfor selge nå?
Slik jeg forstår er eneste reelle bekymring knyttet til om dette er blant de selskapene som faktisk får det til eller om den internasjonale konkurransen er for tøff
Jeg synes det virker som de har et bra play og er unike i sin tilnærming, derfor jeg tør å satse
Man må bygge ett fangstanlegg hver tiende dag de neste 6 årene for å kunne nå EU sine målsetninger innen 2030. Og dette er i Europa alene. USA er pdd det største markedet. Capsol har en såpass unik teknologi at det fremstår lite troverdig, for meg om ikke annet, at de skal misse på alt av nedfallsfrukter når totalmarkedet er så enormt.
Det er ihvertfall en generell betraktning som høres logisk og fornuftig ut😀
Seeing is believing her også, men det er før evt seeing man kan gjøre gode kjøp
Jeg syns for ordens skyld man må nevne her nå at det alltid vil være flere risikomomenter. Politiske, teknologiske og økonomiske. I analysen fra clarcsons nevnes en bra liste med slike.
Vi må nesten forutsette i denne tråden at alle er ansvarlige for sine egne investeringer, men jeg syns det er veldig bra at dette nevnes av flere jevnlig.
Når jeg selv var helt ny med aksjer var det lett å la seg rive med, selvom jeg er skeptisk anlagt. Vi vet aldri hvem som leser her og hvor gamle eller erfarne de er.
Kursen går ikke på nyheter om feasibility studies, men allikevel spennende med enda en mulighet
https://newsweb.oslobors.no/message/616109
Capsol Technologies ASA: Capsol awarded feasibility study for Bioenergy with Carbon Capture and Storage (BECCS) project in Europe
Oslo, Norway – April 18, 2024
Capsol Technologies has been awarded a feasibility study for the CapsolEoP® (end-of-pipe) carbon capture technology with a European energy company at one of their biomass-fired energy-from-waste (EfW) plants. The study, which will be conducted in Q2 2024, is for a plant aiming to capture 180,000 tons of CO2 per annum.
Capsol Technologies aims to make carbon capture technology viable for more emitters to accelerate the transition to net zero. EfW and biomass are two of the company’s key segments, which are often combined as is the case with this plant. The superior HSE performance, and ability to recover waste heat and effectively return it to the district heating system and as a result increase energy efficiency, is what makes Capsol’s solution particularly attractive for these segments.
With 70% of global waste destined for landfills being potentially recoverable, yet only 11% of this potential is currently being utilized, there’s a significant opportunity for waste recovery, according to Wood Mackenzie. This provides a strong backdrop for growth for the EfW industry as government policies are implemented. EfW plants that use biomass as an input factor can generate negative emissions credits from carbon capture and storage which can be utilized or sold, improving the economics of decarbonization.
According to estimates by IEA, bioenergy with carbon capture and storage (BECCS) will need to reach 190 million tons of CO2 per annum by 2030 in the Net Zero Emissions by 2050 (NZE) scenario.
“We are pleased to be awarded this feasibility study, building on our track record within biomass and energy-from-waste. The client has long-standing expertise in transforming biomass and other waste into decarbonized heat and electricity for buildings, cities and industrial sites,” said Wendy Lam, CEO of Capsol Technologies.
Capsol Technologies’ traction within biomass and EfW to date:
• In total, Capsol Technologies has nine engineering studies for the EfW industry, totaling a potential of about three million tons of CO2 to be captured annually.
• In July 2022, Capsol was awarded a license agreement for using CapsolEoP® at Stockholm Exergi’s biomass-powered combined heat and power plant at Värtaverket in Stockholm, Sweden.
• In December 2023, Capsol was awarded a frame license agreement for using CapsolEoP® at an EfW plant of a European utility.
• In September 2022, a CapsolGo® carbon capture demonstration campaign was initiated at Öresundskraft´s EfW plant Filbornaverket in Helsingborg, Sweden.
• Capsol is currently running a 12-month CapsolGo® demonstration campaign for a major German energy company, including a campaign on an EfW plant.
• Capsol is currently executing a CapsolGo® demonstration campaign at EEW’s energy-from-waste site in Hannover, Germany.
• In October 2023, Capsol signed a contract for the delivery of two CapsolGo® demonstration campaigns to be executed at Sumitomo SHI FW’s client base, one of them an EfW plant in the Nordics.
Jeg har vært en ivrig leser av denne tråden her på forumet lenge, og det er vel påtide å bidra litt aktivt. Har trossalt sittet i CAPSL helt siden OTC dagene og bare økt beholdning jevnt & trutt siden dess.
Jeg har, som mange av dere, veldig trua på CAPSL, teknologien med dens fordeler og den kaptiallette forretningsmodellen de kjører. I dette CCS gamet er det vanskelig å vite hvem som kommer best ut til slutt - men gitt det enorme volumet av anlegg som må på plass er det nok kake til flere - og CAPSL ligger er etter mitt hode godt plassert i dette selskapet.
Er jo litt farlig med slike forum som dette, da de som oftest drives frem av dem som har veldig tro på et selskap og ivrer etter denne “confirmation bias” som bekrefter ens egen tro. Jeg er derfor stadig på jakt etter motpoler til mine investeringer, meninger som utfordrer min egen optimisme og kan helle litt kaldt vann i årene. For CAPSL sin del sliter jeg med selv å finne de store risikoene, men også mangel på meninger fra andre som har gode «motargumenter».
Så - hva kan gå galt her?
-
Teknologien feiler:
Tja - den er bønnhørlig dokumentert og GO enhetene sviver time ut og inn og beviser at dette virkelig fungerer, samt de generer verdifull info til optimalisering av systemet. -
Patenter/IP:
Systemet/løsningen kan nok kopieres av andre, tross en god pantentportefølje, men det vil ta tid for andre å generere den track record CAPSL har, samt gode samarbeidspartnere og kunderelasjoner. Så ja – riskoen er der! -
Konkurranse:
Muligens den største risikoen jeg ser. Andre kan komme opp med alternativ teknologi som har store fortrinn over CAPSL systemet. Det er, og kommer til å bli, mange store spillere i CCS, med dype lommer og rause R&D budsjetter. Sjansen er stor for at det blir funnet bedre fangsløsninger etter hvert – men pr nå virker det som ingen revolusjonerende gjennombrudd har skjedd. Spesielt innen Waste to Energy og sement har CAPSL løsningen store fordeler kontra konkurrenter. Så ja, konkurranse & nye løsninger kommer garantert, men når, og er det nok marked til flere løsninger? -
Emisjoner/kapitalbehov:
Gitt CAPSL sin kapitalmodell med lisensiering og ingen utgifter/ansvar for selve utbygging av fangstanlegg kan jeg ikke se hvor det store økte behovet skulle komme fra. Utgiftene er jo mesteparten personell som driver salgsapparatet, engineering, videreutvikling og nye GO enheter. Mye av de eksisterende og fremtidig økte personalkostnader blir jo også dekket av betalt arbeid. Jeg antar dog at det vil gå en god del kapital mot utvikling av GT (gas turbin) fangstløsning, og denne ligger såpass langt fremme i tid at her vil en se mye kostnader før inntekter. Det ble også sagt at midler fra siste emisjon ville gå til dette arbeidet – men er det nok?
Den potensielle oppsiden i CAPSL er vi jo alle enige om her inne, men hva/hvilke andre nedsider har vi her - noen som har gode innspill til dette?
Min erfaringer tilsier at det er en selvstendig risiko knyttet opp mot skalering. Den vanskeligste fasen for vekstselskap er når de går fra 20-50 ansatte. Det skal skapes kvalitetssikringssystemer, ikke bare tilknyttet produktet, men også på tvers av avdelinger, regioner, hr. etc. Det skal leveres koordinert og bra i alle ledd. Mange vekstselskaper feiler her, og roter det til med klassiske voksesmerter. En god ide eller et godt produkt er dessverre bare 10% av resultatet, etter min erfaring. Dog virker det til å være veldig godt driv i CAPSL sin organisasjon nå, og de tiltrekker seg meget kompetente mennesker, og markedskommunikasjonen er god. Styret er bra, så jeg er ikke bekymret for finansiering og strategi. Det går ikke mange på dusinet som klarer å skalere virksomhet som det CAPSL gjør nå, få masse mennesker til å vinne sammen, vi får håpe at Wendy Lam er en av de!
Ifht emisjoner, kapitalbehov, så økes kostnader nå i rekordfart, så dette blir et spm om når inntektene kommer. Snakket med megler i SB1 idag, som følger selskapet, og han sa at de hadde diskutert dette mye internt og med analytiker. Det er ikke unaturlig at det gjøres sammenfallende med notering OBX, som også LarsErik64 skriver. Selskapet har ikke meldt noe spesifikt om dette, ifølge megler
Ja, ville jo være naturlig å hente kapital når opplistingen skjer. Ville trodd flere større institusjonelle gjerne vil ha CCS eksponering, spes nå som ACC caset er relativt begrenset oppad, og dette er en av få muligheter på OSE. Så - hent kapital når muligheten byr seg, ikke når du må!! Men en evt ny emisjon ser jeg ikke som noe særlig negativt - når penger går til vekst og utvikling…
Det store spørsmålet er jo når lisensinntekter begynner å rulle inn kontra voksende utgifter til folk og R&D
Ser helt klar utfordringene med eskalering av organisasjonen og velkjente voksesmerter, men enig i at organisasjonen virker solid og kompetent til å håndtere dette.
Ja, når det gjelder ACC er det ingen som forstår videre retning på børs nå etter oppkjøpet. Dagens nyhet hadde jo satt fyrt på kursen tidligere, men nå skjer det ingenting. Det er jo med Microsoft de har levert den største kontrakten by far hittil
Skal ikke diskutere ACC her, men ser ikke det som et godt case fremover da oppsiden er særs begrenset. Jeg har dog en feeling at ACC ble solgt til SLB for å få innpass i USA der det virkelig store markedet er de neste åra. IRA i USA legger jo føringer og forbehold til US bedrifter - og der hadde ACC slitt med å komme inn. Er det som er genialt med CAPSL modellen her; USA muligheten ligger helt åpne for dem da de kun trenger å lisensiere sitt system via et US selskap for å komme innunder IRA.
Sånn sett er jeg skuffet over hvor lang tid det har tatt CAPSL å få etablert seg i US. I Europa sitter mange utslippere på gjerdet og ser fangstkostnader vs fremtidige karbonsertifikat kostander litt ann, derav lange og dryge studier, FEED’s osv. I USA får utslipperne penger/støtte nå for å sette igang - derav mye raskere prosesser!
Fearnleys: CAPSL-NO - Progress in Motion (BUY / TP NOK 20.0).
Øker TP til 20 fra 19 på bakgrunn av FX. Påpeker at FID Exergi er dyttet ut i 2024, men “no cash concern with liquidity already secured” og at CAPSL trader " at 8x/7x FSest 2026/2027 EV/EBITDA, vs peers at 14x/8x.
FSest Ebitda Q1 -9m (endret fra +8) pga Exergi.
Capsol Technologies ASA announces resignation of board member
Oslo, Norway – April 19, 2024
Capsol Technologies ASA, a provider of carbon capture technologies to large emitters, today announced that Einar Chr. Lange will resign as a board member following the Annual General Meeting on May 8, 2024.
Lange, who has reached 81 years of age, has served as a board member of Capsol since 2015 and is the largest shareholder in the company with 17.89% of the outstanding shares.
"It has been a pleasure serving as a board member of Capsol Technologies where I’ve enjoyed working with an exceptional team of highly competent and driven colleagues. I am grateful and proud, seeing what the company has achieved the last 5 years, and I am looking forward to following the company’s journey towards global deployment of its safe and cost-efficient carbon capture technologies, accelerating the path to net zero,” said Lange.
Following Lange’s resignation, Capsol’s board will consist of five members including two female directors, fulfilling the regulatory requirements for Norwegian ASA companies.
“Einar has been a key driver behind the development of Capsol Technologies from being a local Norwegian carbon capture technology start-up to now entering the global scale-up phase. On behalf of the entire board and organization, I would like to thank him for his valuable contributions. As we embark on this next phase of building a globally leading carbon capture technology provider, I look forward to Einar’s continued support as a large shareholder,” said Endre Ording Sund, Chairman of Capsol Technologies.
Der var nok en ASA brikke på plass for opplistingen
Når Lange nå trekker seg går kvinneandelen i styret fra 33,33% opp til 40% som er/blir kravet for større selskaper. Perfekt “timet og tilrettelagt”
Må si jeg liker styret og ledelsen i CAPSL!! I motsetning til mye annet på Euronext Growth er de tydelige, edruelige og ryddige i det som foregår og kommuniseres - ikke noe haussing av aksjekurser og lovnader de ikke kan holde. Eneste må være Exergi FID som var “lovd” i Q1, men sikker ikke kommer før Q3 (?) - men her gir jeg dem tvilen til gode i og med at Excergi selv har stått hardt på en Q1 FID…
Nå har vi dekning fra Fearnleys(20) , Clarsons(25) og SB1M(22). Jeg hadde forventet at Pareto ville hive seg på med dekning, gitt de var delaktige i emisjonen og også er deltakende i kvartalspresentasjonen som skal holdes på tirsdag…