EU sitt svar på den svenske søknaden om statsstøtte vil tidligst være klar 9 juni. Kan også ta lengre tid dersom det finnes uklarheter i søknaden. Deretter skal det opp til politisk behandling i Sverige før de svenske støtteanordningene er spikret, hvor alt ligger klart for en beslutning fra Exergi. Skjer neppe mye i sommermånedene, her vil jeg tro at de svenske stortingspolitikerne har fri tilsvarende som her i Norge. Tipper derfor at man bør kunne håpe på FID i Q4, men blir ikke veldig overrasket om de politiske beslutningstakerne jobber så tregt at man snakker 2025 før man har nådd et endepunkt.
Spent på hvor markedet lar den ligge inntil det foreligger noe kursdrivende. Gjennom børsuro og alt.
apropos…
Søknad om overføring av aksjer tatt opp til handel fra Euronext Growth til Oslo Børs
Oslo Børs har mottatt søknad fra Capsol Technologies ASA om overføring av aksjer tatt opp til handel fra Euronext Growth til Oslo Børs.
En gladsak til:
Jeg leser det Wendy Lam skriver i presentasjonen som kom i dag:
Sitat:
“Over the past few months, we have negotiated the terms of
our second and third agreements for licensing of our carbon
capture and heat recovery system in one. While critical
milestones remain, these agreements significantly de-risk
Capsol’s outlook for long-term value creation. The terms are
within our target range of EUR 7-12 per ton installed CO₂
capture capacity, supporting attractive margins over the long
haul. "
Spørsmålet mitt er om disse 7-12 EUR/ton er løpende lisensinntekter? - eller om det er en engangsbetaling?
Jeg har ikke fått leste rapporten så nøye, så lurer på om noen andre har avklart dette enten i rapporten eller i tidligere kommunikasjon?
Dette er en engangsbetaling, altså den betalingen Capsol tar for at brukeren kan bruke Capsol’s fangstmetode - og ikke noe som utbetales for hvert tonn CO2 som blir fanget i fremtiden. Når denne utbetalingen kommer avhenger litt av hva som er forhandlet frem om jeg har skjønt dette korrekt. Ved Exergy blir alt utbetalt ved FID (men til en lavere pris siden de var første kunden), hos andre er det delvis utbetalinger ettersom byggeprosessen av fangstanlegget ferdigstilles.
CapsolGo er basert på MRR
Dette er vel feil Toos? Min klare forståelse er at dette normalt er repeterende inntekter, basert på årlig fangst. Dette er rosinen i pølsa ifht Capsol !!! De får inntekter, hvilket de lever av nå, fra ingeniør tjenester og demonstrasjonskampanjer (løp), men de vil også få løpende lisensinntekter på bruk av teknologisk utstyr. Dette kommer løpende måned/år (annual og monthly recurring revenue, litt etter hva som er avtalt i det spesifikke tilfellet). Dette gjør at selskapet får en inntektsprofil ikke ulik mange software selskaper. Det er riktig at det er unntak på inntektsprofilen, slik som for Xergi.
Jeg spurte om dette under presentasjonen, og Ingar Bergh bekreftet nettopp nå at det er en one-off inntekt…
i tilfellet xergi ja…men ikke normalt?
Jo, dette er standarden.
hmm, da er det rart at analytikere uttaler seg som om det er recurring, fex i dag fra sb1 “Our valuation is based on carbon capture demand in Rystad Energy’s near-to-medium term CCS scenario, and CAPSL achieving 3.5% market share (CAPSL targets 5-10%) , revenue of EUR 7 per ton of installed capacity (CAPSL targets EUR 7-12/t), and EBIT-margin of 40% (CAPSL targets PTP-margin of 40-60%). Evidently, there is vast upside to our valuation if CAPSL manages to reach its targets. If we only include CAPSL’s focus industries (biomass, waste-to-energy, cement, and gas turbines), then CAPSL still only needs to achieve a 13% market share to justify our TP.” Altså ved beregning av årlig inntekt så ganger de opp EUR per ton med antall tonn Capsl har solgt til…
Nei HebbeW - dette er nok dessverre kun en one-off betaling ved utbygging av fangstanlegg (skulle ønske det var en rullerende inntekt!). De sier dog at de vil ha visse rullerende inntekter, som service på anlegget og salg av andre deler og ny teknologi/forbedringer til sine da eksisterende anlegg - men dette er jo ikke rare inntektene ser jeg for meg.
Men veldig bra dette kommer på bordet, det er ganske vesentlig, så dette må vi få 100% orden på
Det som er korrekt er at Capsol har one-off på EoP der selskapet er nå på de første prosjektene. Dette er naturlig da de er fokusert på høy inntekt i selskapets tidligfase, men selskapet ser på ulike modeller for MRR når selskapet nå går over i “normal produksjon”.
EoP vil altså endres over mot MRR slik jeg leste presentasjonen nå nettopp.
CapsolGO er allerede MRR only, og jeg antar også CapsolGT vil være MRR.
Selskapet er sterkt fokusert på MRR når de ser fremover, men også på det å bygge servicemodeller / inntektsstruktur rundt hovedproduktene.
hmm, mulig du har rett, men definisjonen av lisensinntekter er jo normalt noe som tilkommer forover jevnlig for bruk av teknologi e.l. Så kan man alltids kjøpe ut lisens for lengre bruk, men da er man normalt på avvik, og ikke hovedregel ?!?
Ingen reaksjon opp på børs i dag
Dette var min forståelse også…