Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Capsol Technologies ASA - Karbonfangst

Det er dette de ganske så klart besvarer i dagens presentasjon. Det spesifiseres tydelig at one-off (som Exergi) skjer i den fasen selskapet er i / har vært i, men at de ser på MRR-modeller as we speak.

Det er naturlig at det dreier denne veien også for EoP all den tid finansiell posisjon synes tilfredsstillende. Dette da som praksis er i dag for CapsolGo. Forventer som sagt at CapsolGT også blir levert som MRR all den tid generell finansiell posisjon synes tilfredsstillende post-emi.

Tror nok toos og kenguru har mest rett her. Per i dag er licence payments å regne som milestone payments, men selskapet jobber hardt for å få vridd mest mulig til repeterende inntekter forover. Spesielt på GT og større prosjekter. Anser det som naturlig at de får til det i betydelig grad, gitt at software skal oppdateres, vedlikeholdes, forbedres etc, sammen med annet teknisk utstyr. Det er jo en helt sinnsyk mengde med co2 som angivelig skal fanges forover, så det er et utrolig inntektspotensialet for lille Capsol uansett…CAPSL skal nå på “road show” utelands, og de skal over på OBX, som bør skape en del press på kjøpssiden forover. Etter salget av ACC, skal de bli den mest modne og mest rendyrkete leverandøren av CCS på oslo børs i alle fall. Det er ikke mange rendyrkete internasjonalt heller…

Som et eksempel, Toos, så kan one off for kun ett Holcim-anlegg indikeres til:

600 000 mt X 7 euro (11,73 NOK) = 49 266 000,- i one off

Ved 10 euro:

600 000 mt X 10 euro (11,73 NOK) = 70 380 000,- i one off

Om en får dette som MRR i en avtale over 30 år med 2 - 3% årlig indeksregulering eller one off så vil matematikken til slutt være like attraktiv sett det globale behovet.

Det som poengteres lite er at karbonfangst er en forutsetning for videre global vekst slik vi har sett det de siste 50 år. Fangst er altså en ny normal der Capsol er positivt plassert, uansett one off eller MRR.

MERK:
Ikke ett investeringsråd dette, kun mine betraktninger.

Det er det jeg også påpeker. One off er normen, men Caspol GO er MRR. Selskapet ser på MRR som norm på sikt.

Selskapet nevnte på en annen presentasjon i dag at de jobbet mot et håp om å få 1-2 eur i repeterende inntekt årlig, utover den rangen som til nå er gitt, da basert på oppgraderinger, vedlikehold, o.l. Det hadde blitt penger av det og! (Forutsatt at jeg skjønte det rett, og det er det jo ikke alltid at jeg gjør .-:wink:

Det er fordelen med akkumulert MRR ja :), det være seg service eller faktiske leveranser.

I den fasen CAPSL er i nå ser jeg det som svært fordelaktig å få lisensieringspenger inn på et tidlig tidspunkt, kontra delt over flere år/tiår fremover. Er helt enig i regnestykket ditt på Holcim anlegg LarsErik, og stor oppside ligger jo her i hvor mange EUR/Tonn de klarer å forhandle frem. Det er også det SB1M fremhever i sin analyse, at det er stor oppside i tonn prisen de får. Deres TP er jo pr nå basert på 7 eur og lav margin (40%).

Det er jo og klart, kan de få innpass hos en større utslipper, eks Holcim, kan de gå med på lavere tonnrate, men har da et større antall anlegg de kan slippe til på. Ser for meg at bøygen er å få første anlegg hos kunde, og går dette etter boka er det betraktelig lettere å kjøre copy/paste på tilsvarende anlegg med minimale justeringer og engineering - og da begynner snøballen virkelig å rulle…

Ikke uenig, men jeg tror faktisk teknologien er såpass attraktiv at de slipper “pruting”, husk at vs. aminobasert er Capsl 40% mer energieffektiv enn aminobasert, dette da u t e n giftige avfallsstoffer (forsinker prosess til FID) som i tillegg kan forårsake HMS-problemer. Prismessig er også Capsl attraktiv vs. alternativer.

Da er det nok fra meg på en stund :slight_smile:

Dette ble faktisk kommentert på den presentasjonen jeg var på i dag. At det var lite motstand på prisnivå per i dag, Noe som kunne indikere at det var rom for å øke prisen

Det forventes en Oslo Børs godkjennelse av opplisting til hovedlisten rundt den 24mai.
Er spent på om, og evt hvor mye, det kan ha å si for videre utvikling av kursen. Jeg vil i det minste virkelig tro det kan gi økt omsetning, for den er jo relativt stusselig på det jevne. Men - free float i selskapet er jo minimal med topp 50 som sitter relativt stabilt på en stor andel så spørs hvor mye omsetning går opp.
Institusjonelle som ikke har mandat på Growth kan da potensielt handle. Med ACC caset begrenset av oppkjøp er vel CAPSOL det eneste pureplay aktør igjen innen karbonfagst på OsloBørs, noe som bør gi en viss interesse . Skal institusjonelle fylle ESG kvotene sine vil CAPSOL være kanskje være et bra valg?
Retalis med ASK konti kan også da få handlet, så her kan vi og se en ny kjøpergruppe…

Blir spennede å følge utviklingen fremover ihvertfall!

1 Like

Ja, det blir uansett spennende. Men samtidig glemmer jeg ikke overgangen fra Notec til Growth. Steg jevnt fra 5-6 kr på Notec og opp mot 30kr før Growth. Etterpå har det gått litt ned kan man si. Angrer på at jeg ikke solgte på 28-29 :upside_down_face:

1 Like

Hei Grass,

selskapet er derisket betydelig siden NOTC og overgangen til Growth. Prisingen på NOTC var en del av ESG-hypen den gang på tro, håp og kjærlighet, nå kan CAPSL derimot underbygge kursen med faktiske tall og resultat som et sunt selskap med vekstrate på 300 til 400%.

Tror for min del (som nevnt tidligere) at overgangen til OBX følges av ett godt planlagt løp med roadshow (allerede meldt) kombinert med en adekvat nyhetsstrøm. Vil egentlig bli litt overrasket om vi ikke ser kurser mot snitt kursmål innen mai (22,3).

Klarer ikke helt se for meg såpass oppgang fremover uten nyheter om kontraktsigneringer, men håper jeg tar feil

Tiden vil vise, jeg sitter ikke med noen fasit for min del. Det er klart at “sperrer” som den vi ser nå på ca 14 000 aksjer på 16 med lav omsetning fra top 50 ikke akkurat bidrar til flyt :slight_smile:

Det har vel gått litt sport hos noen tradere i å selge selskaper når de går på børs, fra å være unoterte. Growth har jo nettopp hatt dette ryktet som dumpingplass, og det er en av grunnene til at overgang til hovedlisten er så bra akkurat nå.
Det skaper en etterlengtet tillit i ESG sektoren, som dessverre fikk seg en knekk i forrige runde, der det var vanskelig å skille seriøse aktører fra useriøse. Heldigvis har capsol hverken en oppblåst markedsverdi eller gjeld og det er lett å se at overgangen er et ledd i en naturlig og ansvarsfull fremdrift.
Skal jeg spekulere, og sette meg inn i hvordan det er å være industriell kunde i dagens politiske CO2 virkelighet, så er det også tillitsvekkende med et selskap som er notert på hovedlisten. Klarer ikke å se noe negativt i dette annet enn at enkelte private fond kunne finne på å dumpe litt på retails i en overgangsfase hvis kursen går mye i forkant.

1 Like

Fearnley med oppdatert kursmål i dag:

What’s New: 1q24 review, TP hiked to NOK 23/sh (Buy TP NOK 20/sh 19.4.24)
Strengthened confidence on estimates, FID and uplisting

Trades at 9x/6x ‘26/’27 EV/EBITDA, well below peers at 13x/7.5x

ACC/SLB JV deal gives attractive pricing point for CAPSL

We continue to see CAPSL as an attractive long-term growth story and one of few listed pure-play carbon capture companies to watch. CAPSL delivered yet another strong quarter, giving datapoints that strengthens confidence in our estimates. Recent agreements confirm CAPSL’s target for the license fee range of EUR 7-12/ton installed capture capacity and the Stockholm Exergi FID is de-risked with environmental permit secured. Uplisting to OSE main list is on track for 1h24 (expected May 2024), poised to extend investor reach.

On top comes the recently announced ACC/SLB transaction, which could strengthen CAPSL’s investment case and spark interest and liquidity in the share. To illustrate, applying a FSest. 13x 2027 EV/EBITDA multiple derived from the transaction (ACC purchase price of NOK 9.19/sh), yields a valuation of NOK 33/sh for CAPSL, 109% upside to last close. As such, compared to the price ACC is effectively being acquired at, CAPSL’s equity screens undervalued. Arguably, CAPSL is a smaller, early-stage company with less liquidity, warranting discount. Nonetheless, intriguing to see premiums paid for carbon capture companies, suggesting CAPSL could also attract attention as a potential target. Even so, as is, CAPSL is firming up the growth story with recent datapoints strengthening confidence. We up our TP to NOK 23/sh. Buy.

Margins upped following lower-than-expected costs on CapsolGo campaigns

With majority of mature pipeline projects being small scale, we reduce our capacity target for secured licensing contracts by 2026 to 6 MTPA (prev. 7.2). This impact on valuation is offset, as we increase margins with 10% on CapsolGo campaigns following 1q24 results, revealing lower costs. These changes alter our EBITDA estimates for ‘24/’25/’26 by 80%/51%/-17%. We up our TP to NOK 23/sh.

Valuation – TP raised to NOK 23/sh. Buy recommendation maintained

CAPSL trades attractively at FSest 9x ‘26 EV/EBITDA vs. peers at 13x on average. Our TP NOK 23/sh implies 13x. Triggers relates to new projects and FIDs.

3 Likes

Gode betraktninger Dressogslips!!
Det er nok en viss fare for at noen av de større private investors vil selge seg noe ned i CAPSL når omsetning forhåpentligvis går opp når den handles på hovedlista - og at de kan da selge uten å gruse kursen slik tilfelle er nå. Topp 50 har jo vært meget stabil siden notering på Growth og noen vil nok ta litt penger av bordet etter å ha sittet lenge. Men - har de først sittet så lenge vil det jo være utaktisk å selge nå, nå som caset er videre desrisket og ting virkelig begynner å skje fremover.
Så ja - slike salg kan jo sette en midlertidig demper på kursen - men på sikt mener jeg er det fordelaktig å ha litt større freefloat enn det vi ser nå.

1 Like

Kom over denne nå. Tydeligvis et prosjekt som er sanksjonert og nå settes igang. Hvilken fangstløsning planlegges her? Er det denne CAPSL er delaktig i…?? Har ikke abbo på dette så får ikke lest artikkelen :thinking:

Holcim-prosjektet er vel i Staffordshire: Capsol Technologies selected for carbon capture study at Cauldon cement plant - Cement industry news from Global Cement

Jeg følger denne aksjen bare halvveis, så jeg skal ikke garantere at de ikke er delaktige i flere prosjekter med Holcim.

Svaret Holcim får etter den pågående studien Capsol ble plukket til vil være avjgørende, men jeg antar de konkluderer med det samme som fangst- og kostdata tidligere har indikert. Per i dag har Capsol best teknologi med lavest kost, høyeste fangstverdi og ingen giftstoffer + varmegjenvinning fra fangstprosessen til elektrisitet.

Holcim har, såvidt jeg husker, 200+ anlegg globalt…