Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Capsol Technologies ASA - Karbonfangst

Joda, helt enig der. Mitt spørsmål var basert på det at SB1M selv definerte kursmålet på 22,- som meget konservativt (lavt) opp mot ordreinngang / kostnadsbildet.

Det er en interessant oppside i likviditetsflyt for CAPSL. Aksjen er i mine øyne derisket med en kontant-positiv drift fra nov-23. Selskapet er nå priset til 1/11-del av f.eks ACC (kunne like gjerne sammenlignet med Svante) som i mine øyne ikke er derisket.Dette all den tid de er fullt eksponert for inflasjon / totalrisiko i prosjekter som totalleverandør.

Når det er sagt så er også ACC ett bra kort innen sektoren, men hva er det å ikke like med den kapitallette modellen til CAPSL hvor utlisensiering gir løpende likviditet uten / med lav risiko.

1 Like

Bra poenger 100%

Godt å se at det er fotfeste i USA, det ansettes:

USA er et meget attraktivt marked for Capsol, teknologien passer jo meget godt inn i det markedet etterspør også der.

1 Like

https://www.youtube.com/watch?v=AaeNK-bApQI I dette veldig informative intervjuet svarer selskapet blant annet på spørsmål om mulig emisjon - dette er ikke en ambisjon for selskapet, men utelukkes ikke med tanke på eventuelle etableringer av kontor i utlandet (usa og midtøsten) og eventuelle muligheter i markedet for karbonfangst. Setter man dette i sammenheng med utviklingen i markedet siden intervjuet ble gitt, samt siste postene i denne tråden om kursmål, jobbutlysning og ikke minst planene om en notering på Oslo Børs i første halvår, så er mitt bet at det blir en kapitalinnhenting i forbindelse med notering på Oslo Børs der nye kursmål blir en del av markedsføringen av denne. Kursutviklingen fremover vil nok ha mye å si for hvor man setter inngangsbilletten, den vil nok være langt under kursmål, men jeg klarer ikke å se for meg at den skal sette med rabatt på dagens…

1 Like

En emisjon for å finansiere videre rask vekst er jeg med på.

Tror vi vil se kursdrivende informasjon både knyttet til FID fra Exergi (full utbetaling tidlig 2024), samt verdier vekst siste kvartal. Veksten er god og kundecase signert i desember -23 ( i Tyskland) er fortsatt ikke tallfestet. Videre har Exergi fangstbehov på dobbel verdi av Stockholm om en tar med de andre anleggene i samme konsern (ikke kontraktsfestet ennå).

2024 blir ett godt år for Capsol slik jeg ser det, men her må alle gjøre seg opp egne meninger.

**Kursvurdering fra Simply Wall Street er kanskje drøy, men jeg tror ikke kursen er utenkelig når verdiene nå vil komme tydeligere frem i klartekst (=lettlest) etter hvert som det landes FID`er på rekke og rad.

1 Like

Dette var virkelig en en meget bra signering:

https://newsweb.oslobors.no/message/607957

Fra Capsol LinkedIn:

Excited to announce the experienced climate technology executive Wendy Lam as our new CEO🚀

Together with our dedicated team, she will lead the global deployment of Capsol Technologies’ sustainable and highly cost-efficient carbon capture technology. The immediate focus will be on strengthening our ties with the industries where we can offer the strongest value propositions and building our presence in the US and Canada.

Wendy has more than two decades of global executive leadership experience from major international and listed industrial companies, including Baker Hughes, Rolls-Royce, and GE. She has a proven track record of driving growth, developing strategic partnerships, and commercializing new technologies worldwide and has been a board member of Capsol Technologies since October 2023. Wendy is a Canadian and Norwegian citizen residing in Oslo, with mechanical and industrial engineering degrees from the Universities of Waterloo and Toronto and an MBA from INSEAD/Wharton.

Effective 15 February 2024, Wendy will take over for Jan Kielland who will continue to advise the company in a transition period. Jan has led Capsol Technologies since 2018 and built an exceptional team and ecosystem of partners that are delivering accelerating commercial traction. The appointment of our new CEO is a result of a comprehensive international search as part of a management succession program initiated in early 2023, preparing the company for the next phase of global scaling.

Read the full release here: LinkedIn

5 Likes

Markedet ikke helt fornøyd? Meste på børs i Norge stiger om dagen, Capsol gjør det ikke?

Det er signerte kontrakter som gjelder nå tenker jeg. Samme i ACC. Møter veggen hele tiden

Det er verdt å merke seg at de store vekter opp / sitter helt i ro. Det er de små (retail) som sitter å kappes om å underby hverandre når de ønsker å realisere aksjer for å handle i andre papirer. Ganske typisk i aksjer med lav omsetning.

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å selge i Capsol nå, kun uker før FID fra Exergi…, men kjøper aksjer derimot, I do (for å si som Yoda :slight_smile: )

1 Like

Capsol følger ikke vanlig markedstrend :upside_down_face:

Sperre på 13 i hele dag.

Har du noen kjennskap til Lam? Det virker som en friendly/welcome exit av Kielland, men kan ikke se at det har vært varslet på noe vis at han har tenkt å gå av? Lang virker å ha cv i orden, og hun har jo opparbeidet seg en god kjennskap til og i selskapet, får håpe hun er en god leder også! Dette skal bli en selskap med rakettvekst forover, og da er det helt avgjørende med en stødig og eksepsjonelt flink leder

For min del er jeg ikke i tvil om at Lam er rett person i det terrenget Capsol nå beveger seg inn i. Det vil være mye aktivitet mot USA og Asia i tillegg til Europa, høy tilbuds- og kontraktsaktivitet, samt også mye UL-relatert som skal håndteres. Lam sitter også med relevante styreverv, samt en attraktiv arbeidsbakgrunn (bl.a. fra ulike deler av GE). Med andre ord en veldig bra ansettelse :slight_smile:

Har en mistanke om at Jan Kielland er godt fornøyd med å få en avløsning når selskapet nå går over i en ny fase (kontant positiv produksjon og minimum notering på hovedlisten OBX)

Sperren er nok basert på en basal motivasjon, men jeg klager ikke. Prøver å toppe opp aksjebeholdningen aktivt, og da er det fint at kursen holdes nede :slight_smile: Tror dagens kursnivåer tar slutt før 1.3.24

1 Like

Utrolig spent på q4 rapporteringen…

Q423 blir bra, men Q124 blir jo spesielt interessant da FID fra Exergi kommer med fullt oppgjør.

Ny utlysning fra i dag.

Hva forventer du av Exergi?

Exergi gjør en FID tidlig i -24, og dette vil da gi Capsol den første større kapitalgevinsten på de investeringer som er gjort. Som Capsol skrev i pressemeldingen:

“As a result of being a first mover to install CO2 Capsol´s proprietary technology, Stockholm Exergi has received more favorable terms than CO2 Capsol expects to achieve on following projects. Nevertheless, the patent license agreement will generate highly satisfactory income for the Company no later than in 2024, as the full payments will be made when Stockholm Exergi makes the Final Investment Decision (FID) for the carbon capture facility.”

Har gravd meg frem til en grunn til å tro at denne FID`en kommer innen uke 7-8. Etter FID / de faktiske tallene kommer på bordet tror jeg kursbildet endres, samt at kursmål fra analytikere revideres fra dagens konservative mål på 22,-

Slik jeg ser det er FID på sett og vis “proof of concept” for selskapet og ikke minst forretningsmodellen.

Av den grunn tenker jeg at det er greit å komme i posisjon før den tid :slight_smile:

Kun min egen vurdering, og ikke ett investeringsråd.

1 Like

Vil det ikke måtte komme konkrete krav før det blir foretatt betydelige investeringer innen karbonfangst ? Mange vil undersøke/teste i bare i tilfelle kravene kommer. Derfor kursen både her og i ACC stanger i veggen og går nedover ? For mange problemer i verden og i makrobildet til at investeringene faktisk skjer ? Alt innen grønn energi blir jo skadelidende så det holder om dagen.