Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Capsol Technologies ASA - Karbonfangst

Jeg har inntrykk av det motsatte. Innslagspunktet for kvoter er hevet slik at det nå er mer lønnsomt å fange CO2

Ref:
“Kvoteprisen som legges til grunn for beregning av CO2-kompensasjon for støtteåret 2022, som utbetales etterskuddsvis i 2023, er 548,18 kroner per EUA . Kvoteprisen som legges til grunn for beregning av CO2-kompensasjon for støtteåret 2023, ble klar ved utgangen av 2022. Denne er på 844,28 kroner per EUA”

CO2-kompensasjon - Miljødirektoratet.

, sekundært er kvoteprisene stadig høyere vs. fangstkost:

Hvor mye koster klimakvoter?

“I 2022 er CO2-avgiften på 766 kroner per tonn, og den øker til 952 kroner i 2023. Det betyr at med dagens valutakurser, koster det 899,58 kroner for klimakvotene og 766 kroner for CO2-avgiften å slippe ut CO2 på norsk sokkel. Det gir en total kostnad på 1665,58 kroner per tonn.
Dec 27, 2022” Merk at dette er tall fra 2022, disse er høyere nå.

Akkumulert er incentivet tydeligere år for år, og det å fange CO2 er nå der at det nærmer seg likevekt. Ser en bort fra tallenes tale er jo klimaendringene (selv om noe av endringene er naturlige svingninger, det tror jeg alle nå er enig om) grunn nok til at en bør gjøre grep.

Selskapet poengterte selv likevektsprinsippet godt i den siste presentasjonen fra Q3:

https://capture.dropbox.com/Dl440AEYTY8m0TMQ

3 Likes

Betryggende innlegg. Jeg må sette meg mer inn i det her:)

Det er omfattende, men slik jeg leser markedet, responsraten, tilbudsmengden og omsetningen så er den raskt stigende. Jeg tror vi vil se en betydelig vekst i år vs. 2023.

God helg!

1 Like

Hei, kunne du vært interessert i å dele hvorfor du mener FID kommer såpass tidlig ? Ser et sted det guides at man antar et års behandlingstid av byggesak fra siste halvdel 23…

Det er meldt både fra Exergi og fra Capsol at dette vil skje “early 2024”. Sakset fra selskapets egen Q3-pres.:
“Stockholm Exergi FID1 on track for early 2024” (side 4 i presentasjonen)

Engineering to build: 1 technology
licensing agreement signed with
Stockholm Exergi (800 000 tonnes),
FID2 expected early 2024

(side 14 i presentasjonen)

Ut fra dette konkluderer jeg minimum første tertial, og når en vet at FID i utgangspunktet er forsinket i forhold til opprinnelig plan så tolker jeg de meldinger jeg har sett dit at dette vil skje tidlig, altså før 1.3.24. Det er grunn til å tro at Capsol baserer seg på data fra kunden når de offisielt uttaler “early 2024”

Alt ligger klart prosessmessig, og Saipem ble i fjor tildelt (som forventet) øvrig arbeid.

Du kan også lese mere om prosjektet her:

https://www.stockholmexergi.se/en/bio-ccs/

2 Likes

Takk

30 min siden åpning og fortsatt bare 5 aksjer omsatt. Kurs 14,20 og 10% opp :sweat_smile:

Tror ikke på noen stor endring i kurs for selskapet før FID fra Exergi da vi gjennom denne vil få synliggjøring av fremtidig innteksstrøm. Inntektspotensialet i selskapet er slik jeg ser det ikke godt nok synliggjort nå til at folk “forstår” aksjen og derav potensialet.

Kursmål:

Sparebank1 Markets: 22,- NOK med oppside 57%
Fearnley: 20,-

Kort fra Fearnley:

Fearnley Securities tar opp dekning av Capsol Technologies, tildligere CO2 Capsol, der analytiker Eva Viken Christensen setter en kjøpsanbefaling på aksjen og et kursmål på 20 kroner pr. aksje. Aksjen ble mandag formiddag omsatt for om lag 13,40 kroner. Blant analytikerne som dekker aksjen er det nå to kjøpsanbefalinger, og ingen hold eller salg.

Kilde: https://www.finansavisen.no/finans/2023/10/16/8045516/ser-50-prosent-oppside-i-karbonfangstselskap

Er vanskelig å finne spor av Capsol piloten på nettsiden til Stockholm Exergi.
Ser de også har samarbeid med Drax.
Ser du på dem som en stor konkurrent til Capsol?

Drax er ukjent for min del, men etter å ha kikket inne på websiden derees så ser jeg at de er tidligfase uten betydelige avtaler med unntak av en på 2 000 000 tonn. Avtaker her er en noe “ullen” kunde som ser ut til å være en aktør i carbonkvotemarkedet. Fant ingenting omteknologi og patentbeskyttelser.

Hva gjelder Capsol og Exergi så er kontrakten signert, og det vi venter på nå er FID fra Exergi. Denne vil utløse fakturering fra Capsol mot Exergi fra det tidspunktet FID er gjort.

Kjenner du godt til Drax så del gjerne data på teknologi og patenter / kontrakter.

Drax utvikler noe sammen med C-Capture.

https://c-capture.co.uk/our-story/

Patents covering the core concepts were submitted in 2013 and 2017.

Bp og Drax er blant investorene.

Drax is at the heart of global efforts to deliver net zero and energy security, and is accelerating its development of global BECCS projects.

Det ser ut til at Drax fokuserer på varianter av amino / non-aminobasert kjemisk fangst, noe Capsol heldigvis ikke satser på. Hovedfokuset ser ut til å være kjøp av teknologi fra Mitsubishi, og deres K-21 (patentbeskyttet aminobasert):

“Flue gas containing CO2 is cooled in an flue gas cooling tower, then exposed in the absorption tower to alkaline KS-1™ (KS-21™) solvent, which absorbs the CO2 in the flue gas. Solvent containing a high concentration of CO2 is sent to the regeneration tower, where it is heated with steam to release and regenerate the CO2. The regenerated solvent is returned to the absorption tower, where it is reused. This process can capture more than 90% of the CO2 contained in the target gas (with a purity of more than 99.9% by volume), and also reduces steam consumption thanks to our original energy-saving regeneration system”

Kilde: https://www.mhi.com/products/engineering/co2plants_process.html

Første kommentar er fangstgrad som er indikert til 90% mot 98% ved målinger gjort i sammenheng med Exergi / Värtaverket. Nyttig å vite.

Det er viktig å få frem at aminobasert fangst både er mer kostbart og mer farlig å arbeide med (helserisiko) enn den harmløse safe solvent Hot Potassium Carbonate (HPC)-metoden Capsol fokuserer på. Potassium-metoden forbruker i tillegg 40 - 50% mindre energi enn andre metoder.

Etter denne korte titten ser det ut til at Drax sitter lengre unna patenter og egen teknologi, samt at de benytter aminobaserte løsninger med lavere fangstgrad, lavere varmeeffektivitet, og høyere fangstkostnad. Sist, men aboslutt ikke minst, så sitter en igjen med giftig aminobasert avfall etter fangstprosess.

Det er mange aktører, og mange modeller for salg og leveranse. Hittil har ikke jeg klart å finne bedre og mer kosteffektiv teknologi enn det Capsol leverer. Også risikobildet er minimert gjennom Capsols utlisensiering til industrielle partnere, kontrært til det å bygge / ta kapitalansvar for større anlegg med tilhørende risikoeksponering.

Som alltid, kun min mening og ikke en investeringsrådgivning.

1 Like

Måtte bare dele denne for de som fortsatt tviler på potensialet i karbonfangstsektoren:

Essens:
– Verdensøkonomien beveger seg helt klart inn i en annerledes supersyklus, sier han til CNBC mandag, og trekker frem avkarbonisering som den andre hoveddriveren.

2 Likes

Takk for god info, som alltid :slight_smile: Har meldt meg på Pareto konferanse 18 januar, hvor CAPSL skal presentere. Regner med at Lam da enten er med eller presenterer. Blir veldig spennende å få feeling på henne, samt forhåpentligvis litt oppdatert info fra selskapet.

Jeg har prøvd å lete opp noe etf eller fond med god og ren profil mot avkarbonisering. Gi gjerne noen ord hvis du kjenner til noe vettugt…

Vel, kjenner egentlig kun til vedlagte (ligger i oppsummering) hvor bl.a. BlackRock er inne:

På generelt grunnlag har jeg analysert ulike posisjoner, men CAPSL er per nå desidert beste posisjon sett mot risk, kost, og vekstpotensiale. Tro meg, jeg har virkelig trålet rundt globalt, men det som er ganske så typisk er veldig høy prising på selskapene (7-8 MRD NOK eller mer) kontra omsetning / kontraktsinngang, Minner om CAPSL er priset til ca 700 MNOK.

Som alltid, kun min mening og ikke en investeringsrådgivning.

1 Like

Drax er ikke noe konkurrent til Capsol eller leverandør av co2 fangst teknologi; Drax er en mulig kunde, liksom Exergi: eier en enorme biomass anlegg i UK (4x2mtpa CO2), og har bestemt seg for MHI sin teknologi for Drax’s første prosjekt. Men Drax ser også på andre teknologier for de neste prosjektene; derfor har de et pilot område hvor de kan teste nye teknologier.

Dette sammenfaller med det jeg har funnet så langt. Håper mye av ventingen går mot slutten for capsl, og at de leverer forover. Da kan dette bli helt sinnsykt bra!!

Ville bare vise til at Drax har flere ben i flere industrier.

29 August 2023

Drax has today announced its membership to the First Movers Coalition (FMC), playing its part in the development of the nascent carbon dioxide removals (CDR) market and working toward becoming a global leader in the potentially trillion-dollar sector.

Will Gardiner, Drax Group CEO, said “The commitments to carbon dioxide removals we are seeing in the market now are essential to accelerating the deployment of climate saving technologies like bioenergy with carbon capture and storage (BECCS) which we will need to meet our climate goals.”

“We welcome the opportunity to join the World Economic Forum in their efforts developing early markets for innovative technologies like BECCS.”

“Through BECCS, Drax aims to be a global leader in high-integrity carbon removals and as part of that ambition we welcome the opportunity to demonstrate leadership and investment in the sector.”

De er ikke lenger bare en energi leverandør.

Ja, som sagt tror jeg de vil bevege seg mellom 12,- og 20,- til FID. Etter FID tror jeg vi ser andre tall da markedet da vil forstå caset bedre parallelt med at analytikerkorpset vil få bekreftet matematikk og faktisk leveranseevne.

Jeg tror også vi vil se en emisjon i samme tidsrom, men på andre nivåer. Emisjonen er planlagt for å sikre likviditet for videre rask vekst. Jeg blir som sagt heller ikke overrasket om opplistingen til hovedlisten skjer samtidig. Som de fleeste har fått med seg er dagens kursmål (20,- / 22.-) definert fra analytikerhold som konservative = forsiktig kursanslag.

Presiserer tror. :slight_smile:

1 Like