OK, de skal også selge carbon removal certificates i tillegg til energien, siden de skal fange CO2 fra biomass anleggene sine i fremtiden, men de er fortsatt ikke noe konkurrent til Capsol eller teknologi leverandør, men en kunde til MHI, og potensielt til Capsol hvis de klarer å overbevise de.
Enig i det.
Uansett er de på eiersiden av C-Capture
Og har planer i samme bransje.
Drax er også involvert i Exergi om du ser på deres presentasjoner.
Her går det unna!
Vettugt å ansette en slik ressurs.
Your tasks:
- Head the technology demonstration team, ensuring seamless coordination from budgeting to execution.
- Drive the strategy and development of the CapsolGo® program.
- Take ownership of project related KPIs including timely delivery, client satisfaction and budget conformity.
- P+L responsibility for all technology demonstration campaigns.
- Drive HSE excellence for our on-site activities.
- Lead sales projects for future technology demonstration campaigns.
- Foster a culture of innovation across the company.
- Direct reports: 5-10 employees with technical and or commercial background
En må nesten være bevisstløs for ikke å forstå potensialet i karbonfangst:
Støre er mannen som kan jinx’e det meste pass opp
Liker hastigheten og iveren på rekrutteringssiden:
Commissioning and Operations Engineer
Apply here https://lnkd.in/dnJw2-C5
Project Coordinator – CapsolGo®
Apply here👉 https://lnkd.in/dKnb537G
Contract Manager
Apply here https://lnkd.in/dAF_ciek
Head of Technology Demonstration
Apply Here https://lnkd.in/d_57YgVq
God pågang på søkere. Mellom 10-19 søkere på stilllingene etter bare 3 timer.
Oslo, Norway - 11 January 2024
Capsol Technologies has been awarded a feasibility study for the CapsolEoP®
(end-of-pipe) carbon capture technology at SCHWENK’s Building Material Group’s
Broceni cement plant in Latvia. The study is for a plant aiming to capture 750
000 tonnes of CO2 per annum.
SCHWENK Latvija is part of the CCS Baltic Consortium which was included in the
provisional 6th list of Projects of Common Interest by the European Commission
in November 2023, aiming to transport captured CO2 from Lithuania and Latvia to
permanent storage sites, potentially in the North Sea.
"Checking the best carbon capture methods and how they can be integrated with
our production process is a crucial task for us on the way to carbon neutrality,
and likely the major investments direction for the coming decade. To that end,
we are excited to investigate the energy consumption and the scale of equipment
required for carbon capture at Broceni plant, if potentially partnering with
Capsol for this challenge", says Reinhold Schneider, CEO SCHWENK Northern
Europe.
"We are excited to work with SCHWENK, one of the most innovative building
materials producers in Europe that has constantly improved its processes to
reduce emissions since operations started at the Broceni plant’s new kiln line
in 2010," says Jan Kielland, CEO of Capsol Technologies.
Cement is one of Capsol Technologies’ target segments. IEA (International Energy
Agency) has estimated that the cement industry will account for more than 300
million tonnes of captured CO2 in 2030. This equals 30% of the total carbon
capture market.
Capsol’s current project pipeline includes 10 large-scale cement projects which
are in the sales engineering and engineering studies phase. The total potential
carbon capture capacity of these projects is 11 million tonnes of CO2 annually.
"The response from the industry is that Capsol’s technology reduces risk and
cost significantly while delivering superior sustainability. With this
feasibility study, we are taking another step towards building a position as the
preferred carbon capture technology provider for cement," says Kielland.
Ja, men fortsatt er aksjen på billigsalg. Løp og kjøp tenker jeg når jeg leser meldingen, men skal passe meg godt for å komme med investeringsråd.
Det begynner å bli en del anlegg som er kontraktsfestet og i prosess (11 millioner tonn)… Imponerende jobbet av salgsavdelingen. La oss endelig håpe at ingen konkurrenter kjøper Capsol nå når det er så lavt priset.
Det er jo synd at selskapet fortsatt er på OBX “unotert” = Growth da dette gir mye mindre oppmerksomhet og interesse fra fond og lignende. Fordelen er at emisjonen og noteringen (antar de kommer samtidig) vil bli på attraktive nivåer holdt opp mot nyhetsstrømmen.
“en del anlegg som er kontraktsfestet” ? utdyp gjerne.
En del studier ja, og det er veldig positivt det, selvsagt. Men “anlegg kontraktsfestet” gir, etter min mening, en falsk bilde. Selv Exergi er ikke kontraktsfestet så lenge de ikke har tatt FID.
Kommer kontratsfest så kommer kursfest
Tiden vil vise. Vi leser data ulikt, jeg velger å lese Exergi med flere dit at de har valgt teknologi, og ikke har noe valg hva gjelder fangst.
Du velger å tro at de vil velge annen leverandør / ikke gjennomføre fangst?
La oss være enig om å være uenig👍
At Exergi har valgt Capsol og skal fange CO2 har jeg ikke noe tvil om … dog litt mer usikkert om tidslinjen for endelig FID.
De andre: jeg tror noen av de velger Capsol til slutt, ja, men ikke alle. “Mange” prosjekter rundt i Europa har valgt teknologi, og, enn så lenge, har de valgt amin (ACC, Mitsubishi), cryogenic (Air Liquide) eller Oxyfuel, … bort sett fra Exergi med HPC/Capsol.
Håper selvsagt at alle de Capsol snakker med skal fange CO2, men jeg tror det kommer til å ta alt for mye tid før de kan bestemme seg.
Ikke helt enig at vi er uenig … det er mer ordvalg med “anlegg kontraktsfestet” jeg reagerer på.
Slik jeg ser meldingene er det langt flere enn Exergi hvor FID er det neste. Glasset mitt er nok mer halvfullt enn halvtomt.
Uenig kan jeg leve med👍
Ha en fin kveld!
Alle må gjøre egne undersøkelser. Her er mine tanker:
På sett og vis kan man si at alle børsnoterte glass er både halvfulle og halvtomme iom. at formålet med å børsnotere er å skaffe kapital. Da må man se på om glasset er tett, eller har hull i bunn. Man vet aldri, men etter en god stund med undersøkelser rundt Capsol konkluderer jeg med at aksjen er underpriset pga manglende oppmerksomhet og notering på en tullebørs med dårlig rykte - og derav en risikabel lav omsetning der kursen flyttes mange prosent på små ordrer.
Name of the game. Nettopp dette jobber selskapet med å endre i disse dager.
Her er det ingen hull i bunn bortsett fra normale kostnader i utviklingsfase - selskapet er ikke oppblåst med masse gjeld og store ord, men bygger stein på stein med en ledelse som fremstår fornuftig i en bransje som vil vokse . Det er til og med inntjening underveis i prosjektene og ikke minst teknologiutvikling og erfaringsbasert utvikling og samarbeid med solide aktører som åpner brede dører. Meldinger kommer på løpende bånd. Kapitallett modell er nettopp det man har savnet i den grønne bølgen som til tider fremsto som dotcom (Capsol har ikke blir brutalt nedsablet men fulgt en normal kursutvikling), Styret er åpenbart seriøse og kravstore ovenfor ledelse. CCS blir åpenbart viktig i årene som kommer.
Min spekulasjon er nå at mcap på 1mrd vil være på sin plass og fornuftig. men det blir nok emisjon før dette. Tror denne vil settes høyere enn dagen kurs, så vi er nå i kulumineringsfase. På sikt er også oppkjøp av capsol også sannsynlig i lys av posisjonen til selskapet . Jeg snakker såklart boken min (har en liten post her foreløpig) og prøver å sette meg i en vinn-vinn posisjon og kjøpe om det faller til jeg har antallet jeg tåler i lys av porteføljen.
Dette selskapet minner meg om MGN, hvor jeg begynte med å ta små poster sommer 2021 for å lære selskapet å kjenne. Derifra har det vært et eventyr i den grønne verden i Norge. Fellesnevnere er som du beskriver, spesielt ifht. asset light, en aksjonærvennlig og bra styret og ledelse, likviditet, i tillegg til megatrend, mv. Jeg får bedre å bedre følelse ettersom jeg får info om dette caset. Alle får gjøre sine egne vurderinger. Det som gjør CAPSL ekstra interessant er de vanvittige marginene som forespeiles per tid, og den nær SaaS modellen på inntekter gjennom lisenser.
Her er hva Fearnleys og SB1 skriver relatert til siste nyhet fra selskapet:
SB1: New feasibility study for cement producer
This morning, CAPSL announced that the company has been awarded another feasibility study. The client is Schwenk’s Bulding Material Group, and the study will be performed on its Brocēni cement plant in Latvia. If realized, the plant would have capture capacity of 750kt of CO2 per year, i.e. roughly the same size as the Stockholm Exergi project. If CAPSL is awarded a licensing contract for this plant, we would expect the license fee to be in the range of NOK 60-100m. This award also underscores CAPSL’s momentum within carbon capture from cement production – as a reminder, the CapsolEoP technology is particularly cost competitive for cement applications and other areas where the flue gas is highly CO2 dense. CAPSL is currently maturing a pipeline of cement projects with a combined capture capacity of ~10mtpa, or a revenue potential of NOK 800-1,400m.
CAPSL’s management also held a presentation at SB1M’s morning meeting today. A topic of interest during the presentation was the frame agreement signed right before the holidays, wherein a European utility company will use the CaposlEoP technology for its waste-to-energy and biomass plants. The first three projects under this agreement are expected to reach FID within the next 24 months, and have a combined capture capacity of ~550ktpa. However, our impression is that this is a forward-leaning client, that could just as well decide to move forward with other projects in parallel. We also got a chance to meet incoming CEO Wendy Lam, which is currently a board member at CAPSL. Her extensive industrial experience from Baker Hughes, Rolls-Royce and GE seems like it will be a valuable addition to the company.
Fearnleys: CAPSL has been awarded a feasibility study for the CapsolEoP at SCHWENK’s Building Material Group Broceni cement plant in Latvia for a target capture capacity of 750k TPA of CO2. SCHWENK Latvija is part of the CCS Baltic Consortium which was included in the European Commission’s 6th list of Projects of Common Interest in November 2023. This is CAPSL’s 10th pipeline projects within large-scale cement plants (both sales engineering and engineering studies) with a total potential capture capacity of 11m TPA of CO2.
Med fare for å bli beskyldt for at både jeg og glasset er vel halvfullt så tror jeg vi ser nye kursmål, i det minste fra SB1 Markets, parallelt med emisjon for videre vekst parallelt med notering på hovedlisten. Jeg tror dette skjer i H1.
The European Union (European Union | LinkedIn) will be calling for the ramping-up of #carboncapture to 450 million tonnes annually by 2050*.
The industrial #carbon management strategy, expected to be published on February 6th, states: “Reaching economy-wide climate neutrality by 2050 will require carbon removals to counter-balance residual emissions from hard-to-abate sectors within the EU at the latest by 2050 and to achieve negative emissions thereafter”
*Current global carbon capture is a combined 50 million tonnes.
If you can’t open the article, try reading it here: LinkedIn
Det kan se ut til at selgersiden har etablert et gulv på 13 - 13,5
Det er da ca. 62% opp til kursmålet Sparebank 1 Markets selv uttalte til å være et konservativt (nøkternt) kursmål. Ser frem til markedets respons på de første FID`er
EDIT:
Der kom det en med en salgsordre på 14 000 aksjer på 12,85, så der røk teorien med høye kneløft
Ikke mye omsetning om dagen. Da syns det godt når noen skal allokere litt osv. blir spennende fremover