Synes det er underlig hvordan CCS selskapene stanger på børs
Hvis karbonfangst er nødt til å bli gigantisk, hvorfor går ikke da kursene
Det har nok sin enkle forklaring i dette med antatt selskapsrisiko. Jeg syns capsol minner litt om Argeo før regjeringen signaliserte at havbunnmineraler kom og ledelsen ble offensive med hausing. Kursen gikk horisontalt og de klarte ikke fulltegne emi - nærmest over natta fikk de satt emi på dobbel kurs som da var med 50%rabatt(!), hvordan forklarer man slike svingninger med annet enn oppmerksomhetsøkonomiske prinsipper? Var man inne på rett tid kunne man gjort 7ganger på pengene, men det var jo kjent lenge at mineraler kom til å bli stort.
(Poenget mitt: CCS alene er nok fortsatt forbundet med tester og grønn hype og ikke den potensielle industrielle storskalaen det kommer til å bli. Store aktører tar mye av denne utviklingen og integreringen inne i sine selskaper som allerede er kapitalsterke så de trenger ikke løfte ccs tidevannet som ville vært bra for feks capsol. Men plutselig smeller det
edit: selvfølgelig ingen garantier
Brussels is planning to channel considerable political and financial support into carbon capture and storage (CCS), a technological climate fix it now sees as indispensable to meet the EU’s goal of eliminating net greenhouse gas emissions by the middle of the century, a leaked draft of an ‘industrial carbon management plan’ suggests.
In the 23-page document, seen by Euronews on Tuesday (16 January), the EU executive says the bloc will need to be capturing the equivalent of 450 million tonnes of CO2 every year to meet its climate neutrality goal. The plan is due to be published on 6 February, alongside a communication on an interim 2040 emissions reduction target that scientific advisors say will need to be at least 90%.
The anticipated annual CO2 sequestration rate by 2040 is left blank in the document (although it foresees up to 200m tonnes in the European Economic Area, which includes CCS front runner Norway), as is the as yet undecided target for emissions reductions by that year.
Her er presentasjonen fra Pareto Clean Tech denne uken. Jeg fikk dessverre ikke gått. Rart selskapet ikke børsmelder presentasjoner slik mange andre selskaper gjør.
1545_Capsol_Technologies.pdf (1,9 MB)
Lett å være enig.
Stusser over at Pareto-analytiker er programmert til å kun snakke om ACC. Vil jo ikke nevne noen andre selskap i det hele tatt,
Jo ja . Han sier rett ut at det er caset deres og det er på sett og vis forståelig da at han ikke går inn på en analyse av flere i intervjuet. Selskapene er ganske forskjellige.
Men hadde vært fair av dem å gi litt drahjelp til de andre
En god artikkel for de som fortsatt er i tvil om markedspotensialet og den faktiske viljen til å gjennomføre.
Ser frem til kommende kvartalspresentasjon
For å sitere DumDum Boys - Nå skjerpes greiene
Ja blir spennende å se hvilke selskaper som blir vinnerne her
Det er rom for mange i dette markedet, og av disse er kanskje Capsol en av de med minst kapitalbinding og risko vs. oppside på grunn av sin lisensieringsmodell. Liker godt modellen kombinert med fraværet av giftig avfall (non-aminobasert) og høy varmegjenvinning.
Skal ikke gjenta meg selv igjen, her må alle gjøre sine egne vurderinger. Moro blir det uansett
«Satser på karbonfangst
En betydelig andel av investeringene må gå til å skalere opp teknologien for karbonfangst – som fortsatt er på et relativt tidlig stadium i utviklingen – for å fange opp utslipp.
I et annet utkast fra EU-kommisjonen over strategien håndtering av karbon fremgår det at EU må fange 450 millioner tonn med karbondioksid (CO2) per år innen 2050 for å nå netto nullutslipp, ifølge Financial Times. Det vil være en kraftig oppgang fra dagens så å si ikke-eksisterende nivåer.»
Tallene fra siste presentasjon hos Pareto er positivt overraskende:
Spesielt gøy er 650% økning i prosjektstudier for kunder i 2023. Lett å forstå ansettelsene de har gjort siste 12 mnd.
Veldig positivt at også Capsol nå tenker slik:
License fee as a recurring payment per tonne of CO2 captured
Gode tanker i mine øyne:
Additional recurring revenue potential by leveraging core technology to deliver high-value
operational support/service.
Liker også meget fornuftig valg av ny CEO innfaset på akkurat rett tidspunkt (igjen slik jeg ser det).
ACC har sluppet tall i dag, og det var jo hyggelig lesning. Det som likevel er av størst interesse sett med Capsol-øyne er at Capsol jobber med en prosjektmengde lik, eller større, holdt opp mot det ACC jobber med :
Klippet fra artikkelen i E24
Selskapet jobber nå totalt med prosjekter på ulike nivåer som totalt kan fange 40 millioner tonn CO₂ årlig. Det tilsvarer rundt 80 prosent av Norges samlede utslipp.
– Det kommende året vil vi styrke organisasjonen i USA og Nord-Europa for å posisjonere oss for betydelige vekstmuligheter, sier Fagerland.
Fra Capsol Technologies Paretopresentasjon nå i januar -24:
“Sales engineering: 134 projects with a
potential capture capacity of >40 million
tonnes of CO2 per year”
"Engineering studies1
15 projects totalling 7.8 million tonnes
Up 85% since end-Q2 2023"
Dette er altså meget solide tall fra begge organisasjoner. Vi får bare følge med når nå Capsol skal presentere tall:
FINANCIAL YEAR 2023 (Capsol Tech)
26.02.2024 - Quarterly Report - Q4
21.03.2024 - Annual Report
Dessverre så er svaret fra markedet nitrist
Vet ikke hva de ser som er så ille
Sier litt om de ville tilstandene som var i 2020-2022 på børs da denne var på OTC og gikk fra 5,- til 35,- på noen få måneder. De har tross alt kommet noe lengre nå.
Svaret fra markedet er kanskje mest frustrasjon over at selskapet, selv med meget positiv vekst, ikke evner å skape signifikant bedre bunnlinje. Jeg tror kanskje også at en del investorer i større grad har tatt inn i egne vurderinger den noe høye likviditetsrisikoen som ligger i det å ha totalansvar for A-Å (selv om det benyttes underleverandører).
Jeg tror ACC har all mulighet til å lykkes. Aksjekursen er i mine øyne fortsatt høy vs. resultat og vekst, men børs er jo ofte kontrarealistisk Har nevnt NEL tidligere…
Ganske utrolig hvis bunnlinja er det det er fokus på nå. Men finner ikke noen annen forklaring jeg heller
Det er litt sånn det er, som sagt så er NEL ett godt eksempel på hva en kan se av verdi om en ikke kikker på tallene, ACC var også priset på grønn fremtidstro de første kvartalene. I andre enden har du selskap med god lønnsomhet og lav gjeld som prises til skrapverdi på eiendeler… Sånn er børs
Mulig noen trader Acc manipulativ mtp shortinndekning også - den er volatil bare se chartet - bra tradingaksje for større aktører