Ja karbonfangst blir bra, men nå må vi vente til Capsol melder noe spesifikt som kan få kursen opp
Eventuelt grunnet større påtrykk når Capsol blir en del av hovedlisten. Kunne egentlig ikke brydd meg mindre. Kursen kommer når den kommer.
Jeg bryr meg enormt. Blir kamp om kontraktene og det blir utrolig spennende å se om Capsol blir en vinner. Tar ikke det for gitt, men satser jo på det!
Bry seg om det fundamentale er noe helt annet kontra å bruke energi på hva enn markedet måtte velge å prise selskapet til i mellomfasen som man befinner seg på pdd.
Fra Clarkson
We revise our Price Target (PT) for Capsol Technologies (CAPSL NO, Buy) upward to NOK 28/sh, from previous NOK 25/sh, and reiterate our Buy recommendation on the equity. This adjustment mainly reflects new licensing revenue guidance from the company, upped from EUR 7-12/t to EUR 10-15/t installed capacity.
Nesten 100% oppside mot kursmål og forestående notering på hovedlisten samt rabattert kampanje fra selskapet på nytegninger… Ikke akkurat short-klima
Nei dette ser ekstremt potent ut. Liten nedside.
Har sittet lenge i Capsol, og har den siste tiden lett etter noe å sette fingeren på. Klarer ikke å finne noe etter å ha gått gjennom:
- teknologi vs. konkurrenter?
- patentbeskyttelse i hvilken / adekvat bredde?
- likviditet?
- emisjonsfare?
- stab og kompetanse?
- partnere og uheldige låsninger?
- forretningsmodell vs. konkurrenter?
- nyetableringer og relevanse?
- markedsmessige nedsider / deregulering?
Innen de ovennevnte har ikke jeg klart å finne avvik eller tydelige svakheter. Det eneste ankepunktet jeg har / har hatt er mangelen på MRR i forretningsmodellen, men dette har jeg forstått at det jobbes med. Slik jeg ser det er gjentagende inntekter (MRR) på lisensiering / service / oppgraderinger absolutt beste modell.
Har noen her inne klart å identifisere noen tydelige svakheter som er grei å kjenne til?
Disc:
Mener ikke , med dette innlegget, å være verken bull / bear, kun litt gravende på mulige / eventuelle svakheter.
Har fulgt Capsol siden OTC. Der var jeg med fra 5,- til 30,-.
De har gjort veldig mye riktig, og tror dette blir ett veldig bra år.
Gull at de kommer seg over på hovedlisten nå.
Ja, har selv sittet siden NOTC, og blir nok sittende til de blir solgt. Er redd det ikke tar lang tid før vi ser et oppkjøp, men det er jo lov å håpe at de får eksistere selvstendig som en kvartalsvis “utbyttekanon” inn i fremtiden.
Mye en gangs inntekter og lite repeterende gir lavere multipler ifht verdsettelse, alt annet like. Så tror jeg at denne bransjen, som de fleste andre nye bransjer, over tid utvikles og modnes, og repeterende inntekter vil komme, da særlig knyttet opp mot vedlikehold, innovasjon, mv. Min quick and dirty valuation matrix er som følger. Mottar gjerne kommentarer på den. Denne baserer seg på top down, dvs anslag om totalmarked (Rystad m. fl), en mrkt share av det, og multipler. Meget enkel, men det henger også på greip med de analytikerestimater jeg har sett, samt den modne pipe as is på ca 13mtpa, samt aksjekurs i dag, og analytikerestimater 1 yr forward.
Samsvarer med mine egne vurderinger ut fra selskapsdata. Bedre å være nøktern på markedsandeleer og totalmarked as is, og heller bli overrasket på oppsiden.
Som nevnt i sted så er hovedproblemet med aksjen, slik jeg ser det, faren for prematurt oppkjøp fra en større aktør (som Sumitomo). Tror vi vil se en forsterkende trend hvor de større ønsker egen IP for segmentet (som SLB allerede har tenkt). Nå er jo dette et luksusproblem, men fortsatt et problem
Det er jo ganske kult at selskapet melder at de er, og har tenkt til å forbli, break even på engineering og demonstration, så da går license fee rett på bunnlinjen…
Noen med abb. her? Ser da vitterlig ut til at det er vårt selskap det snakkes om, eller?
Capsol vil fullføre transaksjonen med Aker Carbon Capture i løpet av andre kvartal og blir dermed en av få børsnoterte karbonfangstselskaper. Samtidig skal selskapet oppgraderes fra Euronext Growth til hovedlisten på børsen. Det vil sammen med en planlagt emisjon på 2,25 millioner aksjer bredde ut aksjonærbasen og føre til høyere likviditet, mener Clarksons-analytiker Eva Viken Christensen.
Hun peker på at selskapet har økt inntektsguidingen fra mellom 7 og 12 euro pr. tonn installert kapasitet til mellom 10 og 15 euro. Det medfører at hun har hevet sine tall. Christensen øker kursmålet på aksjen fra 25 til 28 kroner, hvilket reflekterer en dobling fra børskursen på 14 kroner. Hun anbefaler kundene å kjøpe.
Det skal sies at Christensen har vært positiv til Capsol i lang tid uten at investorkundene har sett at det er blitt reflektert i kursutviklingen i aksjen.
Blir spennende fremover. Nå skal det etterhvert gå
fra spekulering og tro på at de kommer til å vinne masse kontrakter til at de faktisk gjør det
Hva har jeg misset her?
Stusset litt på den jeg også… Må være en feil et sted da Capsol så vidt jeg vet ikke har hatt / har noe med ACC å gjøre.