ja, tolket også den som en feil fra journalist
Mulig det er kjent blant dere her, men First fondene har tatt litt i underkant av 1,2m aksjer.
Det viste jeg ikke, når, og hvem ble det krysset mot?
og hvilket av First fondene?
Snakk om å snike seg inn😀
Sorry, leste av feil i terminalen.
Det er Danske Invest - Norge Vekst.
Sjekket litt videre, ser ut som de begynte å bygge pos i slutten av mars.
ja, de ligger inne med 1,8m aksjer cirka
eller danske invest har 1,2, og danske bank har 1,8. siste er vel enten retail kunder hos danske, eller en nominee på en stor som ønsker å ligge skjult
Ifølge Morningstar stemmer1,2 mill, ja.
MI Chelverton European Select B Acc har tatt 600k ila april.
Kan ikke bety annet enn posisjonering før antatt oppgang.
«Spår dobling på VEI til hovedlisten»
men noteringen er fortsatt 19.6?.. er det bare jeg som er litt bortreist her, eller…
Ja mener første handelsdag og mottak av emisjonsaksjer er 19/6.
Good. Da er vi der fortsatt.
Har gjort noen AI-kalkulasjoner basert på utvikling siste 24 mnd vs vekst i portefølje, og tallene var interessante sett fra investorståsted. Lett å fatte om en ser talldata fra selskapet.
Mulig jeg er farget av at karbonfangst virker som et luftslott så ta innlegget med en klype salt. Mulig noe også allerede er besvart og jeg beklager i så tilfelle dårlig forarbeid.
Har man noen suksess historier hvor dette er implementert og i drift? Hva er isåtilfelle resultatet? Hvor mye energi skal man bruke på dette? Kan selvskapene som skal benytte teknologien skyve ekstra kostnad over på kundene? Hva med all fangsten? Det er f.eks. et tog med lastebiler for å frakte co2 vekk som igjen kan skape nye utslipp.
Hva om man heller bruker midler på å erstatte forurensende industri/ kullkraftverk andre steder og investere i kjernekraft? Dersom man bygger ut karbonfangst i Norge får vi enda større kraft underskudd og akkurat nå skrives det en del om industri som ikke får kraft.
Gode innspill - mest sannsynlig vil myndighetenes svar på alt dette være ja takk begge deler - både CCS og kjernekraft vil være en del av bildet.
Kjernekraft er en fjern drøm enn så lenge så pro CCS!!
Når det gjelder luftslott-karakteristikken så har jeg tidligere argumentert i tråden her for at bobleomdømmet til denne type selskaper skyldes ESGhypen i forrige runde, med drøssevis av opportunistiske nynoteringer på Euronext Growth, med påfølgende kursfall osv.
Etter strømprisoppgangen har en del atomkrafttilhengere også inntatt en krass holdning til andre energiløsninger i sosiale medier osv, noe jeg tenker er mer uttrykk for en generell systemkritikk enn et realistisk syn på hvordan fremtidig kraftmiks vil bli. Når vi konsumerer motsetningsfull retorikk mister vi kanskje det mer pragmatiske realismen som er at det sannsynligvis vil bli både vind, vand, sol, kjerne, olje og gass o.a i verden i lang tid fremover, avhengig geografi, kompetanse og andre omstendigheter. Det er problemer med alt og det vil jobbes med å løse problemene.
Ser man på utviklingen nå så materialiserer det seg ting både politisk, industrielt og institusjonelt som for ikke mange år siden ble ansett som luftslott.
Akkurat dette med energiforbruk i selve fangstprosessen er jo dessuten det som gjør CapsolT sin teknologi attraktiv også i forhold til peers.
Jeg mener også at Capsols kursutvikling og finansielle modell med lav gjeld, sunne moderate emisjoner, inntjening i utviklingsfasen. overgang til hovedlisten, god kommunikasjon etc etc er nettopp det man ønsker å se.
De fleste andre selskapene som driver med CCS har dette som et av mange nødvendige underprosjekter. Jeg tror et av disse kommer til å kjøpe Capsol om noen år.
Men meg om dette… CCS må såklart anvendes riktig og alle må gjøre sine egne vurderinger løpende.
Hei Dress,
selv om dette er noe på siden av Capsol så vil jeg si at selv om kjernekraft kanskje virker langt unna med de politikere vi er “velsignet” med nå så tror jeg nok at dette vil måtte endre seg. Det er flere faktorer som påvirker dette, men de tre viktigste slik jeg ser det er:
- signifikant underskudd gjør at nye politiske tanker må på bordet (+ en ny regjering i 2025)
- Det er en mengde med mini kjernekraftanlegg under bygging rett over svenskegrensen, samt i mange av de øvrige europeiske naboland. Dette vil naturligvis påvirke norske politikere i en “normaliserende” retning frem mot tillatelser.
- Kjernekraft er klart undervurdert opp mot annen kraft. Det er lite inngrep i natur, høy sikkerhet med ett forsvinnende få antall uhell (tilbake i tid) holdt opp mot antall kjernekraftanlegg.
Kjernekraft vil komme, det støtter jeg deg på.