Er det noen som vet om fabrikken deres faktisk er ferdig/om det kun er tillatelsen de venter på?
Fra Q3 rapporten i August. Jeg leser dette som at ReSolute (fabrikken i Frankrike) er under bygging og forventes ferdig i Q3 2024 og i full produksjon i Q2 2025. Tillatelser forventes klare Q1 2024.
Jeg sendte mail til Tone og hun sa at den skal være ferdig innen sommeren og at den vil være i full drift i slutten av 25. Blir spennende og se hvor mye penger de trenger å hente for å ferdigstille fabrikken i resolute.
Ja, og hvordan de skall få inn pengene. Jeg sitter med fingret på kjøp-knappen, men vil ha info om hvor kapitalinnhentingen skall skje.
Ja får håpe at de kan få endel tilskudd fra EU fondet,men vil nok måtte ha en emisjon i tillegg.
Trenger de penger for å ferdigstille den på 1200…?
Ja det vil jeg tro ettersom den nye fabrikken skal koste ± 73 mill euro.De har vel rundt 300-350 mill på bok.
Firmaet har en verdi på 350 mill? Er de ikke da avhengig av å få solgt inn en evt emisjonskurs godt over dagens kurs? En evt emisjon på nedsiden er det lite å hente. De hadde vel også 550 m? Så hvis den ender opp med å loste 750 m, så kan kanskje et banklån også være en løsning?
Er det inkl. ikke-bokførte grants?
Tydeligvis så likte ikke alle denne presentasjonen idag. De trenger å hente ca 500 mill for å ferdigstille resolute,blir ikke bare enkelt det i dette pengemarkedet som er nå om dagen.
Jaha ja. Der kom det i hvert fall litt info om finansiering. Borde ju gå at løse. Lån fra finske eksportkredit-myndigheten, hvis en 3e part kan stille opp som garant. Borde ikke vare umulig.
Eventuell emisjon kan ju komme antingen som aktjer dirkete, eller konvertibler. Noen opphenting på aktiekursen blir det nok ikke på lenge, finansieringen må bli klar først. Og det ser ut at ta lang tid.
Risikoen her er jo at noen stor fisk kommer inn å kjøper hele projektet billig.
Vi får se.
Før egen del holder jeg meg til planen og gjør ikke noe med dette før 2030. Kjøper troligen mer etter at ny finansiering kommet på plass.
Ikke enkelt til industriprojket. Hade det varit el-fly eller noe annet håpeløst hade det gått lett.
Svenskene har ju hentet 10-tals mdr til sitt håpeløse hydrogen-stål projekt som det ikke finnes noen praktiske forutsettninger at drive. Så pengene sitter løst i en del fall. Dessverre er kjemi og process-industri vedlig usexy, så det blir vanskligere.
Det trenger altså å hente mer penger enn selskapet er vert idag, så oppenbar risiko før stor utvanning av aktiene. Selv har jeg ganske lav GAV, så en utvanning med faktor 2 er ikke noen krise på lang sikt. Hvis jeg kan få en gevinst med faktor 5 i steden før 10 så er det helt greit.
Ja jeg har heldigvis bare en liten post her,men jeg skjønner at folk kaster kortene etter laaaaang ventetid som bare blir lengre og mer kostbar.Den går nok under 2 kr i løpet av dette kvartalet og når finansiering kommer på plass blir det nok en kraftig utvanning ja.Bare å vente her på videre utvikling.
Har, heldigvis for meg, bare en lyttepost her. Som NSKOG-aksjonær håper jeg på dumpingemisjon og at jeg og Norske Skog skal kunne øke eierandelen betraktelig. De har fint muskler til å stille hele finansieringsbehovet her, spesielt om lånet fra Finnland går igjennom!
Norske Skog får man forøvrig nærmest på dumpingsalg også nå
De trenger å hente ca 500 mill for å ferdigstille resolute
Ikke helt vel. Nå har ikke jeg rukket annet enn å lese børsmeldingen, men den sier:
the Company requires approximately EUR 40 million in new capital
også sier den følgende lenger nede:
the Company is pleased to report that Finnvera, the official export credit agency of Finland, has indicated that it will provide a loan of EUR 20 million, subject to the Company providing a satisfactory third-party guarantee. If the Company obtains such a guarantee, approximately half of the currently required financing will be covered.
Det leser jeg som om at de trenger 40 mil EUR, men at de allerede har sikkret 20 mil EUR i lån så de trenger å hente 20 mill Euro i markedet.
D.v.s de trenger å hente ~250 mil NOK.
Hvor mye penger er lagt ned i fabrikkbygging til nå, er ikke det snakk om rundt 6-700mill?
Overreaksjon? Synes ikke dette var så ille. At penger må hentes er ikke noe nytt