Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Circio Holding ASA (CRNA) 4

Ikke helt enig med @hybrid her, en pump and dump er et gråsonekriminelt eller direkte kriminelt forbund der noen manipulerer et papir.

Oppgangen fra 3 til 12 var et retail mania av flotteste sort, men det funker jo sånn på børsen nå at volum tiltrekker volum, og min mening er at det var noen veldig uvanlige omstendigheter i aksjen etter den første emisjonen der en veldig stor andel av aksjene utstedt satt hos ikke-profesjonelle aktører, som turboboostet oppturen til et fenomen som ga den raskeste oppturen i en aksje på lange tider.

Men oppturen kom jo på bakgrunn av en reprising fra et scenario der selskapet fra utsiden så ut som det var i direkte konkursfare, mens de som kjente caset godt kunne posisjonere seg i emisjonen som satte punktum for Atlas-perioden.

Jeg vil gi veldig mye kudos til både ledelse og alle de som deltok i den første emisjonen, det er utrolig sterkt jobbet.

På internchaten var også det første jeg sa etter den andre emisjonen at jeg syntes den var en fantastisk utført oppkapitalisering fra ledelsens side, men at jeg også mente at en 50% nedgang var sannsynlig, fordi proffene nå ville gjøre sitt inntog for fullt, med veldig mye nypressede aksjer å leke seg med.

6 Likes

Gjerne forklar hva dine tanker er om dagens oppgang.

Denne børspausen nå hadde på sitt meste over 2mill til kjøp på 7.50 :sweat_smile:
Gått til 7.52 nå

At noen kjører en aksje direkte, eller indirekte via algoritmer, og får med seg retail på festen er av høyeste aktualitet i CRNA.

pump and dump er et vidt brukt begrep, og ville ikke tenkt juridiske implikasjoner i den forstand at noen pumper med en konto og dumper med en annen. At tradere kjører en aksje med lav likviditet og deretter selger seg ut når volumet har kommet og de har melket ordrebildet i ukesvis kan man vel si er nokså godt koordinert pump. Dumpen sørget jo Circio selv for når de fikk inn pengene.

1 Like

På kr 10,80.
Deretter har det kommet inn short.
Hvordan passer dette med at traderne kun har bidratt til å pumpe kursen opp og ikke ned?

Edit: Antar poenget ditt er at prosessen rundt emisjonen på 10,80 bidro til utlån som muliggjorde short. Men så har da traderne brukt denne muligheten til å stå for dumpen og sannsynligvis fått ristet ut en del aksjer på stop loss.

1 Like

Leser du hva som skrives, og helst ikke bland kortene. Dette har ingenting med at selskapet fikk inn penger å gjøre, men hvorfor de kom i en situasjon til å faktisk gjøre nettopp det.

De som har tradet aksjen opp har sannsynligvis tatt exit før eller når emisjonen kom på banen, de har kunnet gjøre dette vel viten om at det har vært lite aksjer til utlån siden topp50 har vært med gjennom hengemyra og kanskje ikke ønsker å bidra til slikt, ikke vet jeg.

Det var jo smertelig innlysende for de som fikk informasjonen at her manglet det aksjer til utlån, spesielt når man ser hvem som var tilrettelegger i emisjonen.

Som @Savepig nevnte, så er charts et nokså godt verktøy til å hjelpe å forstå hvordan de som handler aksjen. Første bunn i mitt chart bommet med 17øre, low på 5,42. Mitt target var midt i tidligere tradingrange.

2 Likes

De som deltok i emisjon nr 2 gjorde det ikke for å være snille, de gjorde det fordi de fikk servert mer eller mindre risikofri gevinst av sin leverandør pareto.

Pareto gjør jo bare en tjeneste mot en gebyr, bra for dem og deres forhold til sine kunder

Helt kortsiktig gikk det direkte på bekostning av amatørene som handlet aksjen rett etter emisjonen, samt de som lånte ut.

Håpet er jo at det skal bli en bra greie for dem til slutt og.

Og ledelsen i circio har sikret seg noen nye år med feite stillinger i biotechsirkuset. :stuck_out_tongue:

Fjernet en setning siden det var det eneste du hang deg opp i.

Sånn, rediger svaret ditt :smiley:

Hvordan var det man sperret for utlan av aksjer på IKZ konto? må sjekke hva som er status :slight_smile:

Ref hvem som bidrar til volumet

Har ikke fått kvalitetssikret infoen (XI)
Capture

2 Likes

Hvordan hadde markedet sett ut om vi hadde hatt full transparens (hvem som utfører alle enkelthandler i aksjen, hvem som skriver hva på ulike plattformer, samt hvem som kjenner og har forretningsforbindelser til hvem)?

Det hadde nok fått konsekvenser for popcornsalget :popcorn:

1 Like

pratet med 2 store aksjonærer i dag og de øker ganske bra :slightly_smiling_face:

9 Likes

Er jo kommet til noen nye medlemmer på tekinvestor siden den gang, men før kunne man jo faktisk se hvilken megler som handlet på børsen, det ga en god input på hva som foregikk. Dette fikk meglerhusene satt en stopper for så det ble anonymisert.

Litt offtopic men:

11 Likes

Det realøkonomiske innholdet er vel det som kommer dersom samaebeidet er vellykket?

Circio Holding ASA Notice of annual general meeting 2026

2 Likes

Jeg er sikkert altfor preget av å ha vært aksjonær i selskapet i mange år. Lista over samarbeid er lang, og når nye dukker opp så føles det som et slag i trynet og en påminnelse om mye som har blåst opp i røyk. Hadde dessuten håp om at data fra AAV-circvec v3.2 var nok til å signere en eller flere mindre lisensavtaler (monetize technology on non-core and more comlex areas), men der er vi altså ikke enda. Mulig ASGCT 2026 løsner på den proppen i ketchup-flaska.

3 Likes

kanskje den faktisk closer over 8 i dag

1 Like

Børs er ikke for de skvetne. Kan bare tenke meg følelsen for de som tok sviende tap i går, for så å få dagens rakett midt i fleisen. Voksenopplæring på stereoider.

5 Likes

Det kjentes:)

2 Likes

Kan det være at de som manipulerer kursen har fått litt angst? Føler med Olsen.

Må bare legge til at teknologien her har substans. Som en fin symfoni for en biologinerd

1 Like

Det vil være en smule overraskende, fordi mange traderposisjoner typisk lukkes på en fredag. Men helt mulig!

Anbefaler å ikke tenke at aksjen er friskmeldt fra volatilitet, akkurat nå er den helt uavklaret, fordi den er både i opptrenden fra første emisjon, men også i nedtrenden fra ATH, den har ikke avgitt retning videre enda.

Men dette 5-6 området er et konstruktivt sted i chartet, og market cap føles ikke helt off fra sammenlignbare caser tidligere i norsk biotech

6 Likes