Rasjonelle aktører kjøper det som er billigst. Og da vil markedet prise rettene til (ganske nøyaktig) differansen mellom tegningskurs og aksjekurs. Om aksjekursen synker i tegningsperioden rammer det aksjer og tegningsretter helt likt i kroner og øre. Så det er ikke mindre risikabelt å eie aksjer enn tegningsretter i denne perioden. Faktisk er man med tegningsretter heller beskyttet mot nedsiden under tegningskurs. Om aksjekursen synker til f.eks. en krone under tegningskurs så har man tapt den ekstra kronen om man eier aksjen. Om man eier tegningsretten så har man kun tapt verdien av tegningsretten og kan kjøpe aksjen i markedet en krone billigere.
Det er et interessant poeng at om kursen skulle falle svært mye vil man komme bedre ut med kun TR vs aksjer.
Men man må ta med sannsynlighet for ulike utfall (inkl. kursutvikling etter at VWAP er fastsatt) i beregningen.
Faktisk skal en ikke se bort fra at noen ser på risk/reward som så attraktivt at rabatten for CRNAS blir enda mindre… Endog negativ (altså at man betaler en premie oppå de 20% rabatt): Det er jo ikke uvanlig at warrants handles over teoretisk verdi? Opsjoner gjør jo gjerne det når det er lenge til forfall (såkalt tidsverdi). Her kan det skje dersom markedet ser for seg at det skal skje noe kraftig kursdrivende etter at VWAP har blitt låst inn. Flere av oss tror jo at CRNA må ha et ess i ermet som de kan trekke frem for å hindre at kursen synker etter VWAP er satt. Om CRNA f.eks. melder at de skal på roadshow og besøke investeringsfond i USA, så kan giringseffekten og grådighet gjøre at noen kjøper warrants for langt høyere pris enn 20% rabatten regnet ut fra VWAP.
Eller? 
Ledelsen sa nå helt nylig at warrants emi pengene skal brukes til 1 eller 2 inhouse løp. Da bør de sørge for at kursen gjør at warrants blir brukt. Kommer til å se dumt ut om det blir fiasko
Ja, både Wiklund og Gabor har vel virket overbevisende i så måte. De har ikke nevnt med et ord at det er en mulighet at warrants ikke blir benyttet. Her må det ligge en joker klar til bruk.
Car-T resultat?
Teknisk fikk vi nå en HS som tok oss ned til rett under 11.
Det store spørsmålet for kursen på kort sikt er om noen
/
klarer å provosere frem en ny, bredere HS.
Om det skulle skje er det ikke et problem for selskapet. Det kan faktisk være en fordel på sikt for finansieringen. Om man sitter med både aksjer og warrants er det heller ikke et problem for nattesøvnen. Men om det skal gjøres, så er det nok en fordel å få det unnagjort så raskt som mulig p.g.a. beregningsperioden for VWAP.
Det har vært flere liknende selskap på børsen - med unike produkter og garanterte lukuratuve samarbeidsavtaler eller oppkjøp av BP. Så vidt jeg vet, er det kun Algeta som har hatt succsess. Et eksempel på det motsatte, er PCI Biotec, som hadde en leveringsmåte som var 50 ganger bedre enn eksisterende og mangeårig samarbeid med AstraZeneca. Alle var sikre på ny avtale eller oppkjøp. Enorm FOMO og kurs ca kr 80. det ble ingen avtale eller oppkjøp og selskapet er nå nettopp tatt av børsen, med en sluttkurs på kr 0,07.
Kanskje de får oute navnet på BP
Apropos Pareto fikk jeg en telefon fra en megler der i dag selv om jeg ikke er kunde. Jeg oppfattet det slik at han hadde et edelt formål med oppringingen. Jeg har at sekssifret antall warrants. Jeg fikk inntrykk av at med såpass mange warrants mente han at det var viktig at jeg forsto dagens situasjon. Pareto føler vel et ansvar for eiere av warrants etter siste private plassering av aksjer.
I denne tråden vil Class of 2026 av biotech retails som sitter med russiske prosenter i papirgevinst fortelle deg at 2 milliarder market cap og et sett med musedata presentert på konferanse beviser at Circio er noe helt annet enn alle de andre totalt sammenlignbare casene. 
Ledelsen sier jo de har skikkelig trua. 
Ser Pareto har prøvd å ringe meg og. Var det på oppdrag for noen?
hm, trodde det var selskapet som satt på disse opplysningene, og ingen andre.
ja kan du utdypet hva dette handlet om? de ringer deg selv om du ikke er kunde… med hvilket edle formål? Det høres jo helt vilt ut. Fint om du kan utdype.
Pareto har nok absolutt ingen ( les mindre enn 0) omtanke for warrents. De jobber for å tjene penger og går både lang og kort etter hva som er i deres interesse 
De tjener penger på å ha en finger med i spillet når penger flytter seg, så de gjør jo bare jobben sin med å gjøre cold calls for å flytte de transaksjonene inn i sine klamme hender. Er ikke sånn at det MÅ være at de har noe oppdrag fra noen andre aktører, men mulig er det
Fikk også telefon fra Pareto. De er tilrettelegger (ringer på oppdrag fra selskapet) og lurte på om jeg hadde spørsmål rundt utøvelse av warrant.
I siste private ja, men ikke i fortrinnsemisjonen der warrants var med ?
En liten oppklaring. Pareto er tilrettelegger og håndterer warrants-emisjonen. Forklaringen jeg fikk var at de derfor ringer alle som har en god slump warrants for å sikre seg at de har skjønt opplegget. Når vedkommende skjønte at jeg har forstått opplegget inn og ut, var han egentlig bare ivrig på å legge på. Jeg fikk imidlertid vristet ut av ham at det vil komme et prospekt snart. Ellers så sa han at han hadde fått munnkurv, og kun kunne fortelle det tekniske rundt warrants.
EDIT: Jeg spurte bl.a. om Pareto som tilrettelegger ville ha en “kapitalmarkedsdag” e.l. noe liknende rundt Circio, for å skape interesse rundt kapitalinnhentingen. Jeg sa at det ville jo ta bort noe av uroen rundt evt. kursfall i tegningsperioden, som i verste fall kan medføre at “ingen” tegner seg, fordi det er billigere å kjøpe aksjer i markedet. Det var da han var rask med å si at mange hadde spurt om liknende ting, og at han hadde munnkurv. Jeg fikk imidlertid ikke inntrykk av at det på noen måte bekreftet noe ess i ermet, bare at han ville være “helproff”.
Har også sekssifret antall warrants, heldigvis ikke blitt oppringt, kanskje fordi de er gjemt bort på IKZ