Dette var en håndsrekning fra Pareto til forvalterne av indeksfond. Ingen tvil om det.
Det som er interessant er hvilken informasjon Pareto-kundene har fått som skaper interesse for å stille med 200 MNOK så kort tid etter forrige runde.
Back in the days hadde man et prospekt som alle tegnere skulle få se, men man hadde også en PPT / PDF som pitchet caset man hentet penger på. Man kan lese noe ut av meldingen i dag, men det er altfor tynt å fatte et investeringsgrunnlag på.
Nå er i tillegg tegnerne i går out of the money, så skal man bruke tiden på noe i dag som har verdi utover å diskutere hvor opportunistisk EDW er ( jeg mener han scorer / rater 10 av 10 der), så er det å finne beslutningsgrunnlaget som ble delt.
Hvis det er fond som skal vekte opp i indeks gir det liten mening å selge aksjer for 300 mill i dag?
Det gir vel mening på den måten at det gir de som tegner seg i club dealen noe å selge seg inn i (kommende indekskjøp).
Så gjenstår det å se om denne gjengen blir sittende lengre enn påske-kameratene.
Sist uke når det ble bekreftet at CRNA kom inn i fonds indeksen ble dette skrevet på XI - Tipper det er den rette grunnen til emisjonen .
Tipper CRNA kommer med emisjon før de kommer inn i fonds indeksen reell flyt i aksjen er for lav- kun spekulasjon må jeg si og ikke sikkert det taes dårlig av markedet- Men skal fond inn her må det større flyt til siden de private som eier stort sett 100% ikke selger
Og der var du ja! 
Er du ikke enig i at det da ville vært knakende fint for eksisterende aksjonærer om fondene faktisk ble nødt il å handle i annenhåndsmarkedet?
Hadde vært helt suverent for eksisterende aksjonærer det nå- litt som nesten 2000% opp siste 12 mnd er for de samme 
Vel. Bortsett fra noen ytterst få er vel den aksjonærlisten vasket gjennom flere ganger siden februar
For selskapet er emisjonen strålende- For kortsiktige aksjonærer som jeg er en del av er det ikke så bra. Tror vel egentlig at flyten fremover nå blir såpass stor at det trengs news for kraftige løft over ath nivåer men som de fleste her vet bedre enn mange. BIOTECH er biotech . Ikke alltid det er fornuft der både oppover og nedover i kursutviklingen
Jeg er enig i at han nok var unødvendig kategorisk den gang ja … Ordlyden var: «Planen er at dette er siste gang vi henter penger.» Og planer må nødvendigvis revideres når forutsetningene endrer seg …
Eg verdsetter en ledelse som evner å snu seg rundt når forutsetningene endrer seg. Når man nå henter 200 mill på 43 % høyere kurs enn forrige runde, med moderat utvanning og et konkret formål, synes jeg det hadde vært taktisk uklokt å lukke det «vinduet».
Etter denne runden sitter altså Circio med godt over 700M på bok. Samtidig mener eg selskapet fundamentalt har tatt enda et nytt steg opp … Strategisk synes eg dette ser svært gjennomtenkt ut. Fundamentalt har casen aldri sett bedre ut!
Kortsiktig så fikk portisen seg en knekk i dag ja. - Og dette var kanskje en strek i regningen hvis man hadde planer om å kun trade indeks vektingen, men det lever eg fint med. Nå gleder jeg meg til fortsettelsen 
Det var noen som skrev et sted at indeksfondene måtte kjøpe for 600 mill. kroner for å inkludere Circio i porteføljene. Vet ikke om dette tallet var hentet ut fra løse luften, men da kan det kanskje bli litt press oppover likevel.
Pareto har nok bortimot tatt en blåkopi fra pensum her, og ringt Circio for å pitche ideen.
Da Canopy skulle inn i S&P/TSX Composite i 2017, ble det konstruert en transaksjon rundt den forventede indeksetterspørselen, som så ble plukket opp av verdipapirtilsynet i Ontario (OSC):
“This case is being brought to hold three sophisticated market participants accountable for an illegal and abusive short selling scheme that violated Ontario securities law and was contrary to the public interest.” (pkt. 1)
Sammen skrudde Cormark, ECM-sjefen der – og emisjonstakeren en deal:
“The three devised the series of transactions to profit from an anticipated spike in demand for Canopy shares resulting from Canopy joining the S&P/TSX Composite Index.” (pkt. 9)
Canopy gjennomførte en rettet emisjon på 2,5 millioner aksjer til Saline Investments med 9 prosent rabatt. Samtidig ble det etablert et aksjelån på tilsvarende 2,5 millioner fritt omsettelige aksjer fra en Canopy-insider. Disse aksjene gjorde det mulig for Saline å shorte Canopy før de nyutstedte aksjene var fritt omsettelige.
Saline finansierte ikke emisjonen med egne penger. Ifølge OSC solgte Saline først 2,5 millioner aksjer short og brukte gevinsten til å betale for både emisjonsaksjene, aksjelånet og Cormarks tjenester:
“Saline put up no money of its own. It used the short sale proceeds to pay for the private placement, the securities loan, and Cormark’s services…” (pkt. 13)
Ifølge OSC ble transaksjonen presentert overfor Canopy som en måte å utnytte den nye etterspørselen fra indeksfondene på:
“the index funds were the ultimate buyers of the private placement; Saline was facilitating their purchases by acting as an intermediate buyer” (pkt. 21)
Hva er det egentlig du mener med flyt når du skriver det? Fri flyt er jo vanligvis den andelen aksjer som ikke er bundet opp hos store langsiktige eiere. Og dem er ytterst få av her i utgangspunktet. Og omsetningen som prosent av antallet aksjer har jo også vært helt enorm det siste halve året?
Er mye trading og “lite” endring i aksjonærbasen som egentlig har vært greien i CRNA siden Påske spesielt - det er greit når man som trader har en viss kontroll på antall aksjer som er i flyten og man handler noen million aksjer på ymse kontoer som man ser det er blitt gjort i CRNA . Jo flere nye aksjer ut i flyten vil slik sett gjøre tradingen verre om ikke det kommer news som endrer brøken man trader på. Så vil seff at selskapet kommer inn i fondsindeksen gjøre at mye av de nye aksjene låses der men det vil også gjøre at aksjer blir tilgjengelig for short - Tipper fort Trygda har tatt sin andel og fort nå eier 2-5% av CRNA og de aksjene blir nok tilgjengelig i shortpool sammen med andre aksjer hos andre fondsaktører.
Glemmer litt hva de egentlig sier i meldingen her synes jeg.
De går videre i car-t programmet og tenker å legge penger bak en vektor til videre løp. Gjør man det uten at samarbeidene de har viser at dette kan ha noe for seg? Jeg er spent på å se hva de kommer med her de neste månedene. Kanskje får vi avklart hvilken tech de har sett lovende resultater med.
Jeg tenker det er en kjip dag i det korte bildet, men har tatt en andel svarende til utvanningen pluss litt til i dag. Long term er det jo dette vi vil, car-t er HOT, og å gå videre til en potensiell platform for car behandling er potensielt money i det lange løp
En del av din “flyt” er over 12.000 nye NON som har kommet inn siden påske også da. Og jeg tror det skjer MYE på aksjonærlisten under topp 50.
Jeg tror heller ikke at for lite likviditet vil bli et problem fremover. Som jo ironisk nok for denne aksjen er FTF sin uttalte begrunnelse for å låne ut.
Ja men så er da spørsmålet er det private små retail markedet mettet og nå er det større aktører som må inn her for å ta caset videre opp- Og om man vet at hver eneste lille kursøkning brukes til å hente penger ( smart fra selskapets side) så vil det sitte langt inne for nye større aksjonærer å ta volum av flyten. Men igjen kun spekulasjoner og BIO er BIO plutselig kommer det en melding om CRNA + xxxx = Sant så kan man kaste alt man har sagt ut vinduet for nye regler skrives
Short som solgte seg ut i sluttauksjonen i går? Bare spekulasjoner, men hysterisk om de gjorde det og dermed bommet på en bedre utgang i dag.
Nå bare tror jeg. Men jeg tror disse 12.000 NON er omtrent like mye inn og ut daglig som større tradere
summen av alt er det som gir volumet i CRNA og aksjer uten tradere dør så man må elske alle tradere både de med 10 aksjer og de med flere million aksjer
Det ulovlige her var jo at aksjen ble solgt short i forkant av emisjonen med innsideinfo om at den kom. Det har man jo ingen grunn foreløpig til å tro her.
Og kan jo heller ikke være tilfellet i hvert fall i stor skala når synlig short er så liten.