Absolutt. Dermed formuleringen “bortimot en blåkopi”.
Uansett så likte jeg det ikke. De kunne ventet til de hadde lagt frem noen nye data. Hvor mange ganger skal en høre at en må hente penger mens en kan og ikke mens en må ?
Hvorfor meldte de ikke emisjonen igår etter close, men ventet til i dag ?
Mistet litt av tilliten til selskapet.
Tror det er mange som føler som deg. Det er i mine øyne en på grensen til provoserende holdning til eksisterende aksjonærer. Og en forfordeling til Pareto sine “utvalgte”. Selv med nærmere 300K aksjer i selskapet fikk jeg ikke umiddelbar lyst til å kjøpe mer. Men ender vel med å pante litt tomflasker nok en gang.
Klippet fra HO
Stilte spørsmål til CEO Erik Wiklund om utvanningen av eksisterende aksjeholdere og nedgangen som kommer på grunn av dette på mail i dag. Deler svaret som jeg fikk til informasjon.
Hei
Dette har naturligvis vært nøye overveid av styret, ledelsen og våre rådgivere. Jeg forstår godt at det kan virke overraskende og at det er en (kortsiktig) negativ effekt på aksjekursen.
Jeg mener dog at det er viktig å se det langsiktige perspektivet her. Denne emisjonen gjør at vi kan øke satsingen på in vivo celleterapi, som er superhot om dagen. Det muliggjør også fremtidig innlisensiering/oppkjøp av teknologi som gjør at vi selv fullt ut kan kontrollere car-t programmet, som betyr en betydelig større del av kaka for Circio og våre aksjonærer.
I tillegg skaper det en kapitalbuffer som beskytter nedsiden og risiko for både selskapet og aksjonærene.
Totalt sett mener vi derfor at dette var det riktige å gjøre på nåværende tidspunkt når momentumet er sterkt både for circRNA og Circio.
Håper det forklarer.
Hilsen Erik
Hvis dette gjør at de nå kan sikre seg delivery (og jeg må nesten anta at de ikke ville gjort det om ikke undersøkelsene med partner viser at det er gangbart), så er jo en av de større usikkerhetene her i ferd med å bli adressert. Vi vet at circ kan produsere proteiner, delivery er et stort issue i car-t (og potensielt innenfor redoserbar genterapi).
Så da får vi håpe de snakket med noen i Shanghai og har noe konkret de ønsker og kjøpe.
I podcasten Ett Case så snakker EDW om at de lenge har prøvd å få inn mer faglig spesialiserte internasjonale investorer, men at mange av disse ikke investerer i selskaper på børs, og de som gjør det vil ha større Mcap enn Circio har hatt tidligere.
Så kan man jo klamre seg til håpet om at det er dette han endelig har lyktes med, men virker mer som at er den vanlige gjengen som er i sving.
Noen som har link til innmelding i Pareto-klubben? Bruker jo å være sånne deals til nye medlemmer, rabatter osv. Frykter at min invitasjon kan ha havnet i spamfolderen.
Overraskende stor kjøperside nå som presser kursen over emisjonskurs.
Hvorfor venter ikke kjøperne til emisjonsaksjene skal “dumpes”? Er det fordi antallet emisjonsaksjer er relativt lavt i forhold til forventet kjøpsinteresse fremover?
Circio opplyser at aksjene blir omsettelige på Euronext Oslo Børs umiddelbart etter tildelingsmeldingen, fordi de gjøres opp gjennom eksisterende lånte aksjer.
Og fortsettelsen av det han sa på spørsmål om de ikke kom til å skulle favne større og hente penger til ytterligere satsninger var at “… den fella skal ikke vi gå i.”, så du cherry picker litt i sitater her.
Hadde vært en greit at ting hadde endret seg over ett år eller to, men dette var 10.4.26. Så for meg er dette ett brudd på tilliten til at man vet hva man investerer i og hva man kan forvente fremover.
Med så mye cash Circio har nå kan de legge ned driften og heller bli et Capital Management-selskap xD “Norsk biotech selskap med 200M i overskudd i utviklingsfasen! På sparepengene i S&P500 xD”
Spørsmålet som en må stille seg er hvor lenge blir det til neste nyhet. Slik jeg tolker denne overraskende emisjonen er at det kan ta tid. Hadde nyhetene vært innen rimelig tid kunne de ventet. Hvorfor hente penger på 12 når du kanskje om noen måneder kan hente til 24 ?
Timing og tid. Da er de to måneder på etterskudd.
Fordi norsk biotech historisk ikke har vokst i kroner og øre over tid. Man må ta pengene når de er der fra eksisterende aksjonærer. Er sånn det betales, og med litt risiko for de som deltar, men ikke mye relativt sett. Er en grunn til at Fredly har deltatt i tusenvis av emisjoner de siste årene. Er penger på gata, og ikke emisjonsdeltakerne som betaler i det store bildet. Det er sittende aksjonærer som betaler gildet.
De skriver jo hvorfor de henter penger. Jeg tolker det ikke som at det tar lengre tid. Det høres ut som de har noe i siktet ift delivery og en deal er på trappene med leverandør av den tech’en
Eller leser jeg feil?
Dette er bread and butter for de profesjonelle investorene som er inne på A-listene hos meglerene, gutteklubben ugrei.
Skaffer likviditet til selskape om ikke annet, men level playing field kan ingen kalle det.
Yup, og det er spesialkonstruert for å ta penger fra sittende aksjonærer for å betale driften uten at de selv forstår hvordan det skjer. Hvis man skal investere i noe som trenger finansiering, så er første ting man bør gjøre å lære seg nøye hva en rettet emisjon er i praksis.
Kort sagt har sittende aksjonærer to ting som blir brukt mot dem. Framtidig vekstpotensial i aksjen og rabatt på nåværende kurs.
La oss si det er 1000 aksjer i et selskap. Selskapet er verdt 1000kr, så hver aksje er 1 kr.
Per har 100 aksjer og tror han eier 100kr.
Så kommer Per hjem, lager middag og ser “Contemplated private placement”-varsel tikke inn på mobilen. “Hva er dette for noe rare greier? Skal selskapet mitt få penger fra noen?”
Per kjenner at dette var jo stas, bedriften han hadde investert i trengte jo litt mer penger til videre forskning.
Dagen etter våkner Per litt sent 10:30 og sjekker aksjene sine. Nå står det at han har 80kr på aksjekontoen. “Ka faen? Skulle ikke de gi penger til selskapet mitt?”
I Contemplated Private Placements får en rekke investorer med mer enn 100.000 euro mulighet til å kjøpe nye aksjer i et selskap for en rabattert pris.
Nye aksjer betyr at eierandelen til sittende investorer vannes ut. Dvs. at der tas noe av verdien fra dem. Dette tapet vises ikke før tid har gått, når f.eks. selskapet selges og Per plutselig eier 6% av selskapet i stedet for 10%.
Rabatten fører også til kursnedgang, der hentes de andre pengene ut fra deres kontoer.
Men det tas altså i begge ender, og gevinsten for sittende aksjonærer er at selskapet får mye av disse pengene, men mye går også til advokater, garantister osv. Så det er ikke helt rett fram at alt går til selskapet de eier heller.
Kort fortalt
Du vet jo dette Savepig, men bare til de som vil lese. hehe
Det kreves da enormt mye mer positivitet i markedet for å drive kursen opp fordi man har emisjonsdeltakere med kortsiktig profittmotiv, som bare skal selge millioner av aksjer så raskt de kan for å delta i andre emisjoner, som holder kursen nede.
Shorten
ned under synlig terskel i går.
Kastet de kortene under stigningen på slutten av dagen?
Der bomma de greit med timingen ja