Det er det lengre bildet som er interessant for selskapet, og ikke at kortsiktige skal hoppe av og ta gevinst de neste ukene.
Er litt besynderlig at det er in vivo car t det skal satses på ass.
Det heiteste av det heisteste av det heiteste
En slags biotekens holy grail, eller potensielt tulipan
Selskaper som jobber for aksjonærene jobber for høyest mulig kurs både i det korte og det lange bildet. Og det er ingen motsetning der - tvert i mot.
Alltid «litt»surt å få en emisjon i fanget, men her må vi zoome ut litt!
Forrige kapitalinnhenting var altså på 8,25 for bare noen måneder siden … Nå hentes 200 mill. på 11,80, altså 43 % høyere. Vi visste at selskapet ville ha inn disse pengene i forrige runde, så egentlig vinn/vinn å hente de på denne kursen …Dette er ikke penger som hentes fordi man MÅ!, men fordi man kan – og fordi man ser en mulighet til å akselerere …
Pengene skal i hovedsak inn i in vivo CAR T, hvor Circio nå har +10 aktive R&D-samarbeid rundt DNA-vektorer og T-celle -targeted LNP. Planen er å screene, selekteree og sikre tilgang til de beste komplementære teknologiene - gjennom lisensiering, oppkjøp eller M&A!
Lykkes de med dette sporet, snakker vi et HELT annet verdipotensial enn circVec uten CAR T grenen. Feltet er som vi vet, ekstremt hot og dealaktiviteten tilsvarende!
Den rettede emisjonen gir rundt 6 % utvanning - Og hvis hele rep emien bli gjennomført, ender samlet utvanning rundt 11 Ish %. Det er selvfølgelig ikke gratis, men gitt hva kapitalen skal brukes til synes jeg det er fullt levelig …
Med kursmomentum, nye investorer som vil inn og indeksuken rett foran oss hadde det nesten vært merkelig å ikke utnytte vinduet (?) …
Som Erik sier – man henter penger når man kan, ikke når man må. Vinduet sto åpent som han sa …! Håper og tror at dette i retrospekt var et sjakktrekk!
I det korte bildet er det vel få som kan slå denne monsteraksjen her da. 
“Motsetningen”: Kursen faller - kortsiktig - etter hver emisjon, og pengene som er hentet inn under emisjonene er en forutsetning for verdiskapning på lengre sikt.
Man kunne vurdert å vente med å hente mer penger. Men uansett tidspunkt ville kursen falt kortsiktig.
Hvorfor man valgte å gjøre det akkurat i dag (når de hadde godt med penger på bok) vet vi vel ikke sikkert. Det kan ha vært, som Savepig skriver, å sikre seg i tilfelle generell pengetørke i fremtiden, eller at de har konkrete planer relatert til CAR-T.
Ikke noe mer heitere i dag en ved forrige emisjon. Just saying…
Og nok en gang: Dette vet jeg som regel skjer og er helt komfortabel med. Jeg har heiet på og vært med i flere emisjoner, både rettede og fortrinnsrettede, i flere bioteks opp gjennom årene.
Det som har vært annerledes og aksjonærfiendlig fra Circio er de to åpenbart Pareto-initierte emisjonene. Og selskapet hadde i dag også hatt mer enn nok penger uten disse to fordi de da mest sannsynlig hadde fått inn mer gjennom warrantene i vår.
Det er dette vi ikke vet sikkert. Og Wiklund kommenterte det også i vår: Man visste ikke hvordan makro ville være fremover mot sommeren.
Derfor man henter når man kan, og ikke når man må.
(Så kan man jo alltids spekulere om piratenes egeninteresse av å pushe transaksjoner. Det er jo det de “skurkene” lever av.)
Synes du ikke det i det hele tatt er problematisk at han som @Pk2k linket til tidligere i dag sa klart og tydelig at nå skulle det ikke hentes mer penger?
Han hadde ikke behøvd å si det kategorisk da, og det skader helt klart tilliten til at selskapet faktisk gjør det de sier at de skal gjøre. Det er selvsagt en dynamisk verden, men dette er snakk om måneder og ikke akkurat en annen tid.
Hvis han konkret har sagt det, så er det litt putetv da. Ville være en bisarr ting å gå ut og love
Bedriftsledere er som politikere. 
De har runway til 2030, men de har vel ikke sitat sagt at de Ikke skal hente mer penger? Det ville være rart
Det er etter mitt syn samsvar mellom interessene til langsiktige aksjonærer og selskapet.
Vel, det finnes selskaper hvor de er mindre som det også…
Jeg er temmelig sikker på at det er positive tegn i forskningen som ligger til grunn for hardere satsning på celleterapi. Så det er vel greit å balansere uttalelser om å ikke hente penger med det som har blitt sagt om at dette er et bonusspor. Og at det ligger en god stund frem i tid å få til noe av substans.
Nå er det penger. Og selskapet kan både komme i mål på kortere tid og muligens få større kontroll på verdikjeden for celleterapi.
Negativt? Noen betaler 12kr for det jeg betalte 0,60kr for i september 2025. Øker sjansen for flere deals eller eventuelt en bredere totalpakke ved et evt oppkjøp.
Problemet er bare at om man henter penger på denne måten, litt for ofte, så begynner også markedet å forvente det. Og i CRNAs vedkommende, så er vi nok ca. der nå. Man kan bare dra denne moven noen få ganger, og så har de fleste fått det med seg.
Ulv, ulv, lizm.
…og selskapet burde bli ledet og styrt slik at det i tillegg samsvarte med aksjonærenes interesser på kort og mellomlang sikt også. Og det klarer de fleste andre børsnoterte selskaper utmerket - selv de som må hente penger i ny og ne.
Helt enig, happy camper som langsiktig aksjonær. Det har vært samme sutringen ved hver emisjon i år, greit at vi som er fornøyd sier det også, så man ikke får inntrykk av at de fleste er misfornøyde, for det tror ikke jeg…
Nei. Ikke den første og ikke de tilhørende warrantene