Det som er interessant og relevant ift Moderna sine Ph III - data for mRNA vaksine mot melanom er at de med på å etablere et PoC for bruk av RNA mot annet enn standard vaksine mot virus (type covid-19).
Denne mRNA - vaksinen mot melanom er individuelt tilpasset hver pasient, og de har egentlig laget mRNA - vaksiner mot alt fra 5 til 30 ulike melanom-spesifikke antigener (hvis jeg husker det rett).
Og jeg vil bli forbauset om de har brukt noe annet enn den samme LNP som de bruker på covid-19 vaksinen.
Studien er sånn sett ganske basal og strengt tatt ikke mer enn en enkel videreutvikling av virusvaksinene deres.
Som jeg forstår det var ~1100 pasienter i studien, så i verste fall har Moderna laget 1100 unike vaksiner til denne.
Det blir interessant å se hvordan FDA vil behandle en godkjennelse av dette vaksine-konseptet, men jeg vil tro at dette vil være en døgnflue inntil enklere konsepter blir utviklet med litt tid.
Det viktigste er likevel at mRNA blir oppfattet helt likt som circRNA inne i cellen, og er med på å bygge fundament for de neste generasjonene med RNA-basert behandling.
Samt at mRNA-vaksiner nok hovedsaklig fungerer ved å aktivere T-celler til å ta ut virus-infiserte celler eller som i denne studien; melanome kreft-celler.
Gøy og gull okke som🙂