Betryggende at FTF nå er inne i Circio.
FTF: “Make AFP Great Again” 
Betryggende at FTF nå er inne i Circio.
FTF: “Make AFP Great Again” 
Ja. Opptil 30% kunne jeg få for utlån av mine aksjer, men jeg takket pent nei.
Nå er det jo faktisk sånn at det allerede er fond som har shortet Circio og det like før sommeren.
At FTF også vil kunne tilby utlån endrer egentlig ikke så mye på situasjonen da det allerede er aksjonærer som tilbyr utlån.
Inne hos DNB har det lenge stått huket av for grønt; tilgjengelig for shorting.
Selvfølgelig vekker FTF dårlige minner i Biotek. Men det hører med og alle investeringer har mulighet for suksess eller fiasko. Noen tror på det ene andre på det andre. Selvfølgelig vil Circio bli shortet. FTF gjør en kule som oss ved suksess og får en liten trøstepremie ved fiasko. Du kan oppnå det samme ved å ta en liten gevinst når du sitter i pluss. Lykke til med de neste dagene.
Problemet med å ha FTF som medaksjonær når det er liten omsetning og noen som vil shorte tungt er at en “normal” prisutvikling / kompenasjon for risk ved å være inne over tid ikke skjer. Man blir dermed stuck med å gjøre et rent binært bet på om teknologien til et selskap fungerer eller ikke.
La oss ta et eksempel: Amerikanske Sellas Life Sciences. Var nede på $1,5 ish ved juletider i fjor, men så utsetter selskapet resultatene fra REGAL-trialen, igjen og igjen. Skal lese av på 80 events (lyder kjent eller?). Selskapet har gått fra 1,5 USD til å være oppe på 15 (vilt overpriset, imho) på peak. Trial har ennå ikke lest av. Bulls mener galinpepsimut (peptidvaksine, lyder kjent eller?) kommer til å bli da shit, bears mener “les inkluderingskriteriene for f”. Men det er helt irrelevant her. Det som er poenget er at kursen har gått 10ern. Før trial har lest av. Og den eneste “risken” er at ingen helt vet når stolleken tar slutt, dvs. at trialen faktisk leser av. Dette er normal prisdannelse (ispedd et par tre bøtter fomo). Og joda, det er short herfra til pluto i aksjen også. Mest sannsynlig er det shorterne som vinner. Til slutt. Men hadde dette vært på Oslo Børs, så hadde sikkert omsetningen vært så lav at shortsalget (muliggjort av bla FTF) totalt hadde kvelt kursutviklingen. Og kursen hadde fortsatt vært 1,5-1,6. Og da blir spørsmålet: Hvorfor skal man ta risken? Hvorfor sitte med et binært bet som går sidelengs over tid? Da må man ha kraftig tro på tech, i hvert fall.
Igjen, mener dette ikke gjelder CRNA pga omsetning, og at CRNA ikke er et binært bet imho.
Og dette er det siste jeg skriver her om FTF.
PS: Ikke prinsipelt i mot short heller, jeg er bare i mot at noen som ikke tar noen risk selv (de ansatte i FTF) skal få lov til å ruinere en investering pga “mandater”.
Ja, short kan bli et element i CRNA etter hvert og igjen – særlig hvis vi får indeksinnpass og mer institusjonelt eierskap/aksjer tilgjengelig for utlån …
Men eg ville ikkje mistet skogen av syne her…
De neste ukene har vi H1, webcast/data 1. september, mulig indeksbeslutning/rebalansering – og så bygger det seg videre mot ESGCT. I mellomtiden kan det selvfølgelig også komme nye samarbeid, partnerprogresjon eller andre datapunkter - Og shorterene og oss andre kan våkne opp en dag med Top-5-lisensmelding eller et annet ytterligere
plattformvaliderende datapunkt
Så ja – short kan absolutt gi mer støy og volatilitet fremover. Men det kan bli en ganske frisk øvelse å sitte tungt short dersom Circio plutselig leverer det datapunktet markedet egentlig venter på… 
Mye skal skje her før ESGCT!
Edit: Eg prøver hele tiden å se på hva eg faktisk eier i Circio nå, kontra feks i april … og det begynner ærlig talt å bli to ganske forskjellige caser! Nye samarbeid, nye bruksområder, sterkere finansiering og nye data på vei. Å resette hodet underveis og vurdere selskapet slik det ser ut i dag, er helt avgjørende!
FTF som eier som en konsekvens av at de planlegger å følge indeks er en ting. Å ha FTF som investor er noe annet.
Tenker det er greit å ikke legge så altfor mye vekt på hva andre gjør og heller passe på hva du selv gjør. Noen er long, noen er short, noen har satt seg godt inn i biotek, andre ikke fult så godt. Å så har vi de som kjøper for pilene peker oppover.
Markedet består av mye rart, og overraskende mye psykologi 
Den store triggeren for min del er big Pharma og ape studier. Får vi ape studiene i gang vet vi at det mest sannsynlig ligger ett oppkjøp i andre enden.
Mulig dette ikke er et relevant spor, men siden vi fortsatt lever i uvisshet. Abiotech er partner med Neoregen og har uttrykt felles ambisjon om next-gen-lnp og har levert/skal levere felles patentsøknad
Har ikke vært inne på betalings tjenesten til TI på en stund. Har de fremdeles daglige aksjonær lister og diskuteres Circio på innside tråd ?
Listene oppdateres daglig ja, diskusjonen foregår her
Circio må være en av tradernes store favoritter nå, med de svingningene og volumene vi har om dagen. Straks på 100 mill. oms. Differansen mellom topp og bunn intradag er >6% av VWAP.
MC @ 14,4 før 10,8-emi: ~NOK 3,095 mrd
MC @ 13,50 i dag: ~NOK 3,707 mrd.
Diff: ~NOK 612 mill.
Hvor mye penger har blitt hentet siden 14,4-toppen i april?
Ca. 600 mill
å være trader her siste uken har ført til store tap, fordi kursen har gått rett opp. Og vanskelig å time. Og den er fortsatt så lav at du mister store prosenter. Du tror det gikk bra å trade i feb/mars du eller?
Februar og mars var ikke en god måned selge seg ut på, nei.
Men i perioden fra begynnelsen av april til i dag har det vært store svingninger for de som trader over uker.
Det jeg kommenterte i dag var imidlertid den relativt store intradagsvingningen og volumene for øyeblikket. Det er vanskelig å forklare det på annen måte enn at det trades relativt hardt nå.
Sakte, men sikkert sikrer en solid P&L.
Trading er ikke lotto, det er stabil risk/reward.
EDIT:
Hvordan kan det ha seg? Man har ikke tapt noen ting om man har gått “glipp” av en oppgang eller bare fått med seg deler av den. Akkurat som at du ikke har tjent en krone av å sitte på fra 0,6 til 14, ned til 5,5 og opp til 13,5 nå igjen 
Interessant observasjon / sammenheng.
Men fordi det er “umulig” å beregne hva som er en riktig mcap, så tror jeg nok det er andre faktorer som er viktigere for svingningene og nivået på kursen, som nyheter / nyhetsforventninger og trading / teknisk analyse.
Absolutt. Men her har vi altså en mekanisk ATH. Selve 14,4 er bare et psykologisk tall, et chart-minne. Så at det stanger her, er helt normalt. Men tallet sier altså at markedet priser CRNA tilsvarende ATH i april, justert for innhentet cash. Selve plattformen er da ikke regnet inn en økt verdi for siden april-ATH …