En må regne med ny utbetaling fra Atlas for det er slik selskapet finansieres.
Atlas finansieringen er det jeg vil kalle “behovsbegrensede” emisjoner - altså små emisjoner tilpasset den løpende driften måned for måned.
Alle slike selskaper i den fasen Circio er trenger tilførsel av kapital ved emisjoner. Det er ikke noe unikt med dette. Som regel hentes det i slike situasjoner inn større beløp via større investorer som krever rabatter og som fører til kraftige utvanninger for eksisterende aksjonærer.
I den fasen Circio er nå, med en “ferdig” og utviklet teknologi, hvor man nå er i testfase med kontrollere de gode resultatene av circVec har levert, videre kommer det supplerende resultater i andre samarbeidsprosjekter, og de er i fase for å ferdigstille et produkt for en bestemt behandling i en indikasjon, så er det min oppfatning at det klart er det beste for aksjonærene at emisjonene er begrenset til løpende behov.
Noen mener det vært ønskelig med høyere kurs, da hadde det blitt utstedt mindre aksjer og mindre utvanning, men uansett hadde det blitt utvanning og man hadde da også måttet kjøpe aksjer til høyere kurs for å beholde eierandel ,om man er opptatt av det og har anledning til å investere mer.
Men dagens situasjon, med slike behovsbegrensede emisjoner, sikrer i hvert fall at man ikke får en mulig unødvendig stor engangsutvanning. Og dette muligens kort tid før selskapet kan komme i posisjon for å bli selvfinansiert gjennom en avtale med en partner, som kjøper tilgang på teknologien eller blir partner på et ferdig medisinsk case.
Jeg mener dette er det mest aksjonærvennlige opplegget nå.
Selskapet greide i løpet av 2024 å reduseres kostnadene fra over 10 mill i måneden til ca 4 mill i år. ( ja dette vil nok øke litt på grunn av leie av nytt lab og noen nyansettelser men dette har de nok kontroll på og er neppe dramatiske, men nødvendige). Det er dette som finansieres med emisjonene og utrolig nok kan man fortsatt kjøpe aksjer omlag til aksjenes pålydende og en mcap på ca 65 mill.
Det har vært en økende interesse for aksjene de siste måneder så det burde være fortsatt mulig å begrense dette til “behovsbegrensede emisjoner”, salg av disse aksjene i markedet og uten gjeldsøkning av betydning for selskapet og uten økt eksponering for Atlas.
Det siste tror jeg er viktig for det vil sikre finansieringen fremover. Da tjener Atlas det de skal på sin finansieringsbistand (slik alle banker og finansinstitusjoner må) og det er ingen grunn for Atlas til ikke å være med å finansiere videre. Jeg tror finansieringssituasjonen for tiden er meget stabil.
Gode nyheter og ytterligere fremgang kommer forhåpentligvis fremover. Det er utsikter for det nå.
Da vil også interessen for aksjene øke.