Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Compass Pathways - Psilosybin (comp360)

Det er økende aksept for at psilocybin kan være effektivt ved behandling av PTSD, angstlidelser, alkoholisme etc.
I tillegg så øker psilocybin signifikant personlighetsdimensjonen openness, som er korrelert til kreativitet (og IQ). Det er grunn til å tro at det er mye menneskelig potensiale som kan frigjøres ved bruk av psilocybin. COMPASS pathways har nylig fått BT for studium for bruk av psilocybin brukt mot behandlingsresistent depresjon: https://compasspathways.com/compass-pathways-receives-fda-breakthrough-therapy-designation-for-psilocybin-therapy-for-treatment-resistant-depression/

Jeg oppretter emnet for å se om det er andre her som er interessert i psilocybin (og andre psykedelika) og da særlig med fokus på fremtidige investeringer i sektoren.

Kilder:
Lettlest oversiktsartikkel om psykedelika: https://tidsskriftet.no/2018/11/oversiktsartikkel/psykedeliske-stoffer-i-behandling-av-angst-depresjon-og-avhengighet
Artikkel om effekt av psilocybin på openness: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3537171/pdf/nihms-430337.pdf

6 Likes

Interessant tema! Jeg tror absolutt det kan ha noe for seg. Men finnes det firmaer som driver med dette kommersielt og på lovlig vis?

Jeg kjenner kun til COMPASS, som bla er fundet av Peter Thiel (Thiel Capital).
Jeg vet ennå ikke om noe selskaper som retail investorer kan investere i, men det er helt sikkert selskaper som holder på å posisjonere med tanke på legalisering etc. seg som jeg ikke kjenner til.

1 Like

Universitetet i Bergen leder jo dette toget for hele verden… Bruk av sopp for å stoppe avhengigheter

1 Like

Mye god og (ekstremt) lovende forskning fra USA og England.

Jeg kjenner relativt godt til både forskningen og virkestoffet. Norge har en av verdens ledende forskere / terapeuter på området: Pål Ørjan Johansen. Sammen med kona (også internasjonalt anerkjent forsker) driver de EmmaSofia stiftelsen og klinikken i Oslo.

Undertegnede er faktisk blant de få i Norge som har prøvd dette:

Potensialet til psilosybin (og enkelte andre psykadelika) psykiatrien er enormt.

5 Likes

Er du Geir(50) eller Inger (23)? hmm :thinking: Du artikulerer deg som Geir, men har definitivt rumpa til Inger… Close call, vet ikke om jeg klarer å velge en.

1 Like

Hehe, jeg deltok ikke i saken.

1 Like

Er det deg, Geir? Hehe :slight_smile: Edit: så ikke svarene…

Kunne selv tenkt meg å prøve i terapeutsammenheng - opplevelser utenom har vært livsberikende - hvordan gikk du fram?

Sender deg en PM.

1 Like

Mye som skjer her nå:
Det er startet opp et studium av COMPASS, med også planlagt med site i Norge:(https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03775200?term=psilocybin&cond=depression&draw=3&rank=2). I tillegg skjer det en del på MDMA-fronten og PTSD. Det kom og en studie for noen dager siden hvor forskere har fått E. coli til å spy ut psilocybin:)(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31550507)
Fortsatt ikke sett noen gode investeringsmuligheter, men hadde vært artig om Norge kunne være proaktive da vi har et ganske sterkt psykedelikavitenskapelig miljø.

3 Likes

Har for alvor blitt interessert i dette etter å ha gjort en del research på emnet i det siste.

Har enda ikke funnet noen børsnoterte selskap som driver med dette – men er en del institusjoner som har kommet med veldig positive resultater ifht. depresjon, angst og PTSD.

Noen referanser som jeg fant nyttig:

Generelt om sopp

Meget interessant debatt om forskningen rundt Psilocybin

Flott dokumentar om hvor viktig Sopp er for eksistensen:

Bok jeg leser for tiden:

«How to change your mind» av Michael Pollan.

5 Likes

Veldig spennende, og her tror jeg på suksess. To selskaper med Breakthrough Therapy designation på litt over et år på studier innen depresjon.
Nasespray som “mimics” ketamin også godtkjent av FDA i fjor.

3 Likes

Alltid interessant når du er langt inne i nordmarka også treffer du på et par dophuer på tur på et gammelt sauejorde :stuck_out_tongue:

1 Like

EmmaSofia stiftelsen arbeider for å åpne opp om bruk av psykedelika i psykiatrien mv.

https://www.emmasofia.org/

Særlig psilocybin anser som et utrolig positivt og konstruktivt stoff. Studiene hittil fra bl.annet Johns Hopkins kan vise til utrolige resultater.

3 Likes

Men kan det brukes som kreftmedisin?

Da er det bare til å gønne på med et par nye biotekselskaper da.

1 Like

På samme måte som at forskning på Marijuana var vanskelig pga. lovgivingen, gjelder det samme for psykadelika som LSD, MDMA, psilocybin osv. Psilocybin er et narkotisk stoff som er ulovlig i de fleste land, også her hjemme (bare å google – er en del folk som har blitt dømt ganske strengt for å ha plukket / oppbevart fleinsopp).

Det er heller ingenting som tyder på at Psilocybin gjør noe med selve kreften. Forskningen som så langt er gjort på kreftpasienter handler mer om hvordan de takler angst og depresjon i forbindelse med kreft. Tilsvarende resultater har man også på PTSD.

Fra lenken til @h3nk1

This study showed that psilocybin produced substantial and sustained decreases in depression and anxiety in patients with life-threatening cancer, and that mystical-type experiences on session days mediated the effect of psilocybin dose on therapeutic outcomes. Participants, staff, and community observers rated participant moods, attitudes, and behaviors throughout the study. High-dose psilocybin produced large decreases in clinician- and self-rated measures of depressed mood and anxiety, along with increases in quality of life, life meaning, and optimism, and decreases in death anxiety. At 6-month follow-up, these changes were sustained, with about 80% of participants continuing to show clinically significant decreases in depressed mood and anxiety. Study participants attributed improvements in attitudes about life/self, mood, relationships, and spirituality to the high-dose experience, with >80% endorsing moderately or greater increased well-being/life satisfaction, which was further supported by community observer ratings showing corresponding changes.

I Youtube lenken jeg postet lenger oppe (Revealing the Mind: The Promise of Psychedelics) snakker de bl.a. om disse forskningsresultatene, og det er også klipp med folk som har vært med i studiene som uttaler seg der.

Dette er en kortversjon av noe av det som hevdes:

Hehe, nei. Håper ingen trodde det var det jeg mente.

Det er på det mentale plan det på mange måter er en «mirakelmedisin» (noe jeg kan skrive under på).

Det er vel dog ikke mulig å patentere psilocybin? Markedet kommer nok til å være der, men hva er den kommersielle strategien?

1 Like