Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgsmodell- og pris-spekulering (FUNCOM)

Hei alle. Tenkte å komme med mitt første forum bidrag siden jeg ble innsider i dag.
Har fulgt forumet og Funcom siden starten og tenkte å dele noen tanker angående prising.

Da CE ikke vil ha løpende inntekter fra ptp eller noen foreløpig annonsert inngame store å snakke om tror jeg det er lurt å ikke være for tilbakeholden angående prisingen av selve spillet. (den feilen er blitt gjort før)
Folk betaler gjerne rundt 340kr/39 $ for et spill (standard grunnpakke) i dagens verden med tanke på tid man gjerne legger inn i denne typen spill. (Det er også en liten psykologisk bit hvor man generelt gjerne blir litt mer glad i ting man betaler mer for. Lettere å legge fra seg et spill man har kjøpt på salg for 2 $ enn noe man har kjøpt for 39 $. Og glede sprer seg)
Selger de 1 million spill (et mål man bør ha innen feb/mars 2018 blir også inntekten vesentlig større og faren for en ny krise emisjon mindre.
Så satser på 39 $ da jeg er sikker på at spillerne som kunne tenke seg å kjøpe det de første månedene uansett vil slå til. Funcom trenger kunne vise til en inntekt raskt.
For at Funcom skal forsvare en så lav pris som 29 $ mot 39$ forventes det at det skal miste mer enn1 av 3 mulige kjøpere med den høyeste kursen. At de skulle miste mer enn 1/3 på grunn av 10 $ er ikke sannsynlig.
Men er redd for at Funcom ikke vil tørre å sette en normal høy pris og heller satse på billigsalg (jamfør krise emi) .
Dette ble jammen et langt første innlegg :grinning:

12 Likes

Tipper på en pris som er det samme som Ark når det kom, altså 29,9, og noen prosent avslag slik at de havner rundt 25$ de første to ukene. Ser flere spillere som ønsker at spillet ikke blir dyrere enn dette, men som er fornøyd med en slik pris.

Sannsynligvis kommer de også til å kjøre på med flere pakker, 2 eller 3. De som vil ha collectors edt. kan velge å betale ekstra for den. Vet at mange er villige til å betale mer, og det er nok det Funcom kommer til å satse på. Forhåpentligvis kommer de også med pakker hvor man kan få flere nøkler i en, slik at man kan kjøpe til alle kompisene sine hvis det blir nødvendig (for å få dem over fra Ark f.eks.)

2 Likes

alle spillere spammer etter lavest mulig pris så det er forventet men de fleste betaler mer når det kommer til stykket og spesielt på det nåværende tidspunkt hvor markedet er sultent etter et nytt survivel spill

4 Likes

Jeg tror, som @koe, at de vil legge seg på samme pris som Ark. Jeg tror også det blir flere pakker å velge mellom. Jeg håper de får alle versjoner til å samles under ett innslag på salgslistene, så listeplasseringen blir så høy som mulig, ikke som ned tsw, der de har flere innslag på listene, og ingen av de er helt i toppen

1 Like

Jeg føler ikke for å tro så mye her, Det er et tall som er sirkulert over hvor mye funcom sitter igjen med i dollar pr kopi. Alt annet blir jo egentlig bare en rar spekulasjon.

3 Likes

Vel, jeg tviler på at de legger seg på en høyere pris enn Ark gjorde, både med tanke på å være konkurransedyktig med Ark og at det tross alt er gått en stund siden Ark ble sluppet. Det er mange som refererer til Conan som en Ark-klone, og da er de ikke villige til å betale det dobbelte for å bytte beite.

Og man skal ikke skimse av signalene fra spillerne der ute - de fleste lander på $29,9. Det er liksom det som er naturlig å falle på her, og man slipper alle negative signalene og thumbs down fra de som synes spillet er overpriset. Og de kommer det til å bli mange av hvis Funcom selger standardversjonen til $39,9. Er tross alt Early Access også.

Det er 2 spørsmål som går igjen til enhver tid, og det ene er om CE kommer til PS4, og det andre er prissettingen.

Det kan godt være at folk er villige til å betale mer, og da bør de også få muligheten til det - i form av en versjon med “ekstras” inkludert.

Glem heller ikke konkurrenten ROKH, som kun koster $15,9 for standardpakken.

3 Likes

Riktig pris for spillet tror jeg vil være 24.99, men tipper de forsøker å tøye strikken litt og legger seg på 34.99.

Med rabatt de to første ukene vil de havne rundt $24,9, hvis de selger det for $29,9.

Husk at Rokh er et indie studio, med veldig begrensede ressurser.

Jeg tror funcom har en god strategi og jeg tror de ender opp med den summen som er guidet.

Nvizzio har sine røtter i Funcom, og var utvikler av Pets vs Monsters. De tok over Funcoms utviklere i Montreal.

2 Likes

PvM var jo ingen suksess, Men de er vel strengt tatt en indie utvikler.

Nei PvM var ingen suksess, og det var heller ikke det siste spillet deres, Rollercoaster Tycoon World. Det var bare for å få fram hvor de startet, og det var i følge deres egen hjemmeside det første spillet de startet opp med, selv om selskapet Nvizzio Inc ble startet opp i 2014.

Det er tidligere Funcomansatte som jobber der, og de slipper et spill samtidig med Funcom. Når Funcom utsatte spillet sitt i september, gjorde Rokh det samme, til i januar. Tilfeldig? Kanskje.

Nvizzio overtok Funcoms Montrealdivisjon i 2015, og har i følge LinkedIn mellom 50-200 ansatte.
https://www.linkedin.com/company/nvizzio-creations-inc-

Er ikke usannynlig at de har minst like stort team som Funcom. Rokh ble annonsert i desember 2015, mens CE ble annonsert i januar 2016. Begge utvikles med Unreal Engine 4.

1 Like

Det var vel før oppsigelsesrundene, ble jo kuttet godt i montreal av funcom.

Ja, jeg tror uansett ikke spillet på noen måter når opp til CE og det ser heller ikke ut som at det kommer i januar. Mest for å vise til pakkene som ble tilbudt.

Finnes det noen spill som selger biome for biome? Høres litt rart ut å f.eks. bare kunne stå i skogen om du ikke har betalt for fjellet ved siden av :stuck_out_tongue:

1 Like

Om man forventer at dette skal være som Skyrim tror jeg man blir litt irritert. CE inneholder så og si 0 scripted events/quests/npc-interaction eller liknende sammenliknet med Skyrim. Mest fordi Skyrim er et sandbox rpg spill som baserer seg på disse tingene, og CE er et open world server-basert survival spill hvor fokuset er å holde karakteren din i live og bli sterkere i samarbeid med andre eller på bekostning av andre. Når det er sagt kan de sikkert gi samme følelse av å være fri i en uutforsket verden med mye spennende innhold. Dette blir heller ARK: Scorched Earth 2.0/Rust 2.0 enn Skyrim 2.0, det er lettere å sammenlikne med et spill som er ganske likt.

Når det kommer til pris blir jeg veldig overasket om den er lavere enn 25$ og høyere enn 35$ til PC. Ønsker 35-39$, men tror Funcom legger seg på rundt 30$.

Sammenligningen med Skyrim er litt drøyt, da det er ett meget godt og populært spill. Men en fullversjon kan de ta seg vesentlig bedre betalt for. Det kommer til å heve snittprisen til CE betraktelig hvis det er ett spill som funker på konsoll, da PS4 er overlegen på antall solgte spill vs Xbox

2 Likes

Her er første 2 ukene med spillere online fra ARK: Survival Evolved.

Dag 1: 12k
Dag 2: 30,5k
Dag 4: 42k
Dag 6: 65k
etter 2 uker topp: 80k

De har holdt seg rundt 55-85k spillere hele tiden fra dag 6 etter launch. Jeg tror vi kan lese mye fra tallene som kommer for CE i de første dagene etter launch. Ark er fortsatt i EA og har ca 4.2M solgte spill etter 1,5 år. Målet mitt for å gå all in er 5k spillere på dag 1. Kommer til å ha ca 50% over launch uavhengig av hva jeg tror da. For at jeg skal selge på dag 1(børsdag 2) må antall spillere være på 1k eller lavere. Jeg følger godt med i spillverdenen og vet at jeg kan kjøpe meg inn igjen før eventuelle nye triggere senere.

15 Likes

Akkuratt den info eg leita etter Martins, takk :slight_smile:

1 Like

Hehe jeg også, så tenkte det kunne være greit å poste etter at jeg hadde lest litt mer om det :slight_smile:

1 Like