Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgsmodell- og pris-spekulering (FUNCOM)

Reprisingen gjelder jo at konkursrisikoen er borte, og at spillet ikke floppar. Det er jo forsatt oppeside. Godt mulig den skal opp til 10kr iløpet av 2017. Men forskjell på oppeside og reprising.

5 Likes

Der har vi det :slight_smile:

Eg og. Eg for min del er sikker fram til eg ser indikasjoner på noko anna, blir spennande å følge med på salgstal framover!
Bonusen blir når moddemiljøet skal ta av etc. 5-100 mill er potensialet, så får vi berre sjå kvar vi endar til slutt :wink:

1 Like

Har du noe aksjer igjen @Evilfreud?

Jeg anser reprising som når kursen stiger ekstremt mye over kort tid ( 5x vi har tatt nå).

Oppeside er om salget blir høyere enn forventet og xbox salget tar av) 100% opp til 10kr).

1 Like

Veldig skralt i depoet, skulle inn igjen idag, men sovnet rundt halv 10 i påvente av lavere kurser.

Oppsidepotensialet til Funcom er jo på ca en Starbreeze, eller 7,5mrd. Eller hadde det blitt en reprising? :wink:

Ok. Vil bare si at du gjør en veldig god jobb uavhengig om du har aksjer eller ikke ! :+1:

Hvor mange spill må de selge i 2017 for å forsvare 7,5mrd i mcap om du bruke PE 10?

1 Like

Jeg prøver å kun holde meg til tall og info fra Funcom, men blir litt engaskjert engang i blant. Anbefaler dog alle å se karl oscar strøm sin sak på FB idag, han tar opp funcom og debatt rundt det. Som han selv sa, er man nøytral blir man beskyldt for å sitte short eller ha en agenda. Tror han har et poeng. Mange har mye å lære. Også er inne desverre.

1 Like

Morsomt at vi har gått fra EV/ebitda på 15-25 til p/e 10

4 Likes

Jeg har alltid brukt PE 10 eller PE 15 i mine modeller. Aner ikke hva andre bruker og det får være opp til dem :wink:

OK det hadde jeg ikke fått med meg. Du tar alltid gevinst på p/e 10?

Kjøper p/e 8 selger på 10?

1 Like

Nei, tar gevinst når høydeskrekken tar meg.

1 Like

Nå jobber vel Strøm i det selskapet som herjer mest i Funcom. Søtt når marketmakers kommenterer

All informasjon ligger i markedet og markedet styrer kursen

eller

Når noen selger er det alltid noen som tror de gjør en god handel

Haha! Tror jeg ler meg ihjel :joy: :joy:

1 Like

Vi får ta risikoen nå. Så kan vi le eller gråte når den tid kommer for å selge :slight_smile: Jeg bryr meg lite om selve kursen, men forsøker å spå litt i kursen nå og da for gøy. Caset ser bedre ut hver dag, og derfor blir jeg i aksjen til caset eventuelt skulle bryte hardt ut av trenden og jeg trenger tid for å revurdere/tar gevinst. Nå har jeg full kontroll på alle indikatorer jeg vet om, utenom omfanget av oppstartet mod-virksomhet, status hos noen av streamerne på twitch, status hos 1/7 jeg følger med på tallene til på Youtube og eksakt sprik mellom Steamdb og virkeligheten, selv om vi har estimater for forskjellen der også. :slight_smile: Hittil peker det meste likt eller bedre enn før for caset. Med størst vekst i Youtube, salg og medlemmer på steam satt opp mot mine forventninger da jeg gikk inn. Youtube-indikatoren står på Steamdb og er enkel å følge relativt til forrige periode, men man får en dypere forståelse av trenden ved å fysisk følge opp kanalene. Selv om det tar 2-3 timer per dag. Alle timene jeg har lagt i Funcom hittil er helt klart verdt det for min del.

4 Likes

Tror ikke Pareto som selskap herjer funcom, men jeg vet om minst en håndfull tradere som bruker Pareto som herjer aksjen :wink:

1 Like

Potatos potatos er ikke piratos til for kundene sine da?

1 Like

Tjah, vi kan begynne med “Max” scenarioet mitt for CE som er 4m på steam, 2m på xbox og 2m på PS4. Utfra hva folk her har beregnet av faktisk netto, så ligger den på 17-18, så la oss kjøre 17,5. Netto for konsoll vil ligge 2,5$ høyere pga 5$ høyere utsalgspris (ref: ark). La oss si at halvparten blir solgt til full pris, 25% til 20% rabatt og 25% til 50% rabatt. Man får da netto inntekt på:
Steam: 2m17,5 +1m14 + 1m 8,75 = 58MUSD
Konsoll:2m
20 +1m*16 + 1m *10 = 66MUSD
Totalt sett, rundt en millard NOK netto. Uten så veldig mye høyere utgifter enn de har i dag.

Som sagt, “max” scenarioet mitt. Jeg tror ikke det slår til.

Men, tror Funcom nå har muligheten til å dra en Starbreeze. Alt de kommer med av spill nå vil få massivt med gratis PR, og hvis de f.eks. slipper et singleplayer Conan-spill, så tror jeg det vil selge veldig bra. De er veldig godt rustet til å komme med noe slikt. De kan gjenbruke masse assets fra CE og all kunnskapen de har fra TSW/AoC. Det er måten jeg tror Funcom kan nå en mcap på en Starbreeze.

Jeg pratet forresten med en kompis av meg som vel har spilt alt av Funcom spill og han mente CE var det han hadde likt best siden AO. Han klagde på at det bugget noe jævelig hvis det var endel på serveren, men samtidig, han skulle hjem å spille det etter jobb nå. Han syntes f.eks byggingen var grisebra. Klarer de å fikse alt av nettverk/server issues, så mente han at Funcom hadde en skikkelig slager.

6 Likes

Er max scenarioet ditt for 2017?

for Ps 4 kommer jo ikke før 2018

Jeg har nok bommet hvis PS4-versjonen av CE kommer i 2018. Da må jeg dra ned max-en min til 750MNOK netto i 2017. Litt utfra hvordan det går med CE, bugfiksing og å få spillet ut av EA, så tror jeg det er godt mulig at Funcom utvider med et team #2 som skal lage PS4-versjonen så den kommer tidligere.

Btw, opprinnelig, så tenkte jeg nok ikke at Funcom kunne nå en Starbreeze i market cap på kun CE. Jeg mener de må komme med flere spill og at så høy market cap kun er oppnåelig i 2018. Evt på ren hype som jeg vil selge på. :wink:

2 Likes