Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgsmodell- og pris-spekulering (FUNCOM)

De pengene de tjener nå går inn i mye prosjekter som tenkes ut av de samme personene som har skapt CE seddelpressen.

5 Likes

Orginalt sa de at de skulle starte utvikling av Ps4 når Ce Gikk ut av CE antatt januar 2018. I meldingen idag sa de at de skulle starte utviklingen senere iår, vi kan anta Q3 / Q4. Med release 2018.

*Og de kommer til å lære mye mer av å jobbe tett på markedet i året som kommer med direkte feedback på alt de gjør fra kundene. Om de hører etter på det smarte som blir sagt blir jeg veldig glad :slight_smile:

De nevner ikke 2018 med et ord:

Further development on the Xbox One Game Preview
version of the game continues as planned, with
Playstation 4 development scheduled for later in the
year

I det store og det hele, så tror jeg ikke det spiller så stor rolle om de kommer med PS4-versjonen i Q4 2017 eller Q1 2018.

Hva tenker du om suksess-scenarioene jeg har skissert? Hva er ditt “max” scenario for 2017?

Ja, ser ut til at det er lite snakk om det rundt omkring :slight_smile: PS release med en gang det er ferdig håper jeg på. Full lansering på PS, Xbox og PC på samme dag er noe de kunne dratt til E3 med i høst! :wink:

Kan også legge til at kravet fra PS er at de kaller versjonen de får levert for “fullversjon” som fortsatt kan oppdateres. Ark kom til PS uten store endringer fra EA versjonen på PC/xbox annet enn et skin til en dinosaur og ny tittel på pakken: ARK: Survivor Pack.

1 Like

Hvor lang tror du de bruker på å lage ps4 versionen? 3-6-9-12 måneder?

Jeg tror forsåvidt at PS4 versionen blir fremskyndet ettersom de ansetter mer folk og teamet vokser.

UE4 har god støtte for PS4, og utviklerne får gratis verktøy for dette.

Ja men Ps4 støtter ikke beta. så spillet må være ferdig ( for Pc bruker de 2år på det. 1 år før EA og 1 år med EA).

Ark har full release våren 2017, men er allerede ute på PS4.

1 Like

PS4 støtter beta så lenge det kalles noe annet enn early access/beta. :slight_smile: Iallefall når det kommer til ARK

Ja men ikke med den kvaliteten og patch hyppigheten CE har nå. Man snakker et spill med mange flere måneder med utviklingen.

Ja vi får se, tror CE kommer til å bli ganske så smooth når de får fikset serverne. Til sist er det vel også pengene som rår, og Sony har nok fått en fin erfaring med Ark, som kanskje gjør det litt lettere å tillate CE.

Enig i det :slight_smile: ARK crasher fortsatt regelmessig på min PC, så jeg skal ikke skryte dem for høyt opp i skyene da :stuck_out_tongue: Men de har jo kommet lenger selvsagt. Vi er 5 biomes (tror det skulle være 6 totalt?) og ca 6-10 content patcher fra et sted hvor jeg ser for meg at det blir lansert på PS. Tenker bare at det kan komme på PS4 en måned eller to før EA er ferdig uten at jeg blir spesielt overrasket. Forventningen er dåg fortsatt at det skal komme etter EA til vi hører noe annet.

Definitivt enig med tanken rundt Sony, mistenker også at Sony kommer til å komme med et EA program når de ser hva Xbox og Steam platformene drar inn.

Greia er at NÅR de annonserer nytt spill nå vil alle forvente de tjener penger som gress. Dermed kursøkning slik som før launch. Forskjellen tror jeg er at sell-offen blir mye mindre ved neste spill pre-launch enn tidligere da de nå har vist nye takter.

2 Likes

Hva er vanlig PE på spill/teknologi selskap som har snudd og leverer resultat? 10? 25?

3 Likes

Hvis man ser på P/E 10 for 2017, så må Funcom selge 900k i løpet av hele året med kurs 5,37 og market cap 1,35 mrd. (Antar at resten av spillportoføljen til Funcom gjør at de går ca. i null, samt 150,- per CE til Funcom etter utgifter)

Nå er 320k allerede solgt, så da må det selges 580k spill over resterende 315 dager i 2017. Dette tilsvarer et gjennomsnittlig salg på 1841 spill per dag.

Akkurat nå ligger CE nr. 1 på Steam, og der selges det ikke et par tusen spill om dagen for å si det sånn.

Edit: Må innrømme at jeg blir litt overrasket over hvor lavt tallet for gjennomsnittlig salg per dag blir. Man trenger ikke mye PR fra twitch eller youtube for å nå 2000 salg per dag, og for hver dag på nr 1 hos Steam så krymper “kravet” per dag noe voldsomt hvis målet kun er 900k i løpet av 2017.

4 Likes

Jeg mener å huske at PE på 10 på type selskap som Funcom i deres situasjon er idiotisk? Men det er jo selvfølgelig passende å bruke lavt PE for å snakke kursen ned for de som ønsker rimeligere inngang?

2 Likes

10 er ok PE egentlig, så har man en ekstra oppeside. Dumt å bruke for høy PE hvis markede bruker lavere. Funcom har jo enda noe å bevise over tid, så jeg synes 10 og 15 PE er ok

1 Like

@Martins

Som PS4 gamer kan jeg bekrefte at jeg har spilt spill som har blitt patchet etter release. Fifa 16 er et godt eksempel hvor de oppdaterte spillet hyppig etter release. En av endringene førte faktisk til så mange klager at de måtte ut med en større patch da det helt endret gameplay.

Så ja, et spill på PS4 kan godt være uferdig, men det vil aldri kalles EA nei. The Last Guardian som jeg spiller nå har jo fått mye kritikk pga. kamerabevegelsene i spillet som ødelegger gameplay. Dette er noe utviklerne jobbe med å fikse men endringen vil være såpass omfattende at det enda ikke har kommet noen fiks for det…

Likevel, et spill som CE i EA er likevel for uferdig for PS4 på nåværende tidspunkt tror jeg, ut fra hva jeg har sett og hvor hyppig de patcher spillet.