Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgsmodell- og pris-spekulering (FUNCOM)

Yup på nåværende tidspunkt er vi vel enige alle tre ^^ For tidlig inntil videre, får se hvordan vi ligger an i september/oktober.

Kursen er ikke 5.80 @Irathi - kanskje sikre gevinst på 6? Teknisk tror jeg den skal opp mot 6.80-7 kr innen mars.

1 Like

Beregnet P/E er jo en ekstrapolering av en ekstrapolering, så skjønner hva du sier her. Samtidig, Funcom vil ikke bli priset til P/E 10 hvis CE selger 3m kopier i år. Forventningene vil være store til kommende prosjekter.

3 Likes

Indeed, men funcom har forsatt litt av historien bak seg, og selv om 320k og breakeven er fint. Skal de leverer i ukene som kommer. Er jo uansett ikke verre at de som tror på PE 50 kjører det i sine modeller og handler utifra det.

Hvor mange spill tenker du må selges for å forsvare dagens kurs på P/E 10 da?

Hva tror du Funcom vil komme med denne og neste uke? Er det snakk om at det kommer enda et single player spill i Conan verden snart? Hva med mods i CE, når begynner vi å se noe der?

Det klarer du å regne ut selv :wink:

Du vet ca hva CE koster å utvikle i måneden, gang det med 12, anta at resten av butikken i funcom dekker sine egne kostnader.

Vi vet at de får mellom 16 og 18usd pr kopi, bruk det som utgangspunkt. Gang opp, trekke fra kostnadene over og se hvor mye du trenger å selge for å få en sum som er 1/10 av dagens mcap.

1 Like

Jeg tror vi er helt på bølgelengde her, 320k solgte nå gir ikke automatisk 3m solgte om 51 uker, og man kan nesten ikke prise Funcom til det nå. Da har man ikke gjort noe risikojustering i det hele tatt.

Jeg tar CE som en bekreftelse på at Funcom 2.0 vet hva de driver på med og kjøpte meg inn etter lansering, så får vi se om det var riktig eller ikke. Jeg har to kjøp, ett på 4,30 og ett på 5,49. Kan godt være jeg burde ventet med det siste. Det første føler jeg meg rimelig trygg på, selv på kort sikt. På lengre sikt (12mnd-ish), så tror jeg begge to er fine.

Som vanlig, hvis jeg synes aksjen går kraftig uten at det har kommet noen flere avklaringer, så vil jeg nok selge. Burde kanskje gjort det på 5,80 i dag i stedet for å kjøpe på 5,49? Jeg har dessverre ikke tid til å daytrade. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Folk glemmer at Funcom ikke skal sitte å putte penger i banken. CE pengene skal investeres. i mer TSW innhold, i nytt Conan basert spill ( en mindre produksjon). Nytt storspill med mer. Så det blir ekstremt vanskelig å regne på en fornuftig verdi. Samtidig vil jo suksess gjøre at folk forventer mer suksess som igjen dytter opp aksjen. og Rui har ved ilddåpen vist seg sjefstolen verdig!

TSW finansierer seg selv

3 Likes

Jepp, det gjør vel alle spillene til Funcom som de fortsatt drifter og utvikler. LMO er det eneste de har lagt ned. Det gikk nok ikke i pluss for å si det sånn. Noe annet hadde vært veldig rart i den pressede situasjonen de var i.

At de har holdt på utviklerne kommer veldig godt med nå, ettersom kunnskapsbasen i firmaet er mye dypere enn den kun ville vært med CE-teamet. Det gjør jo at de kan oppskalere mye hurtigere enn f.eks Starbreeze, som kun hadde rundt 40 utviklere når de kom med Payday 2.

3 Likes

Det blir spennende å se hva de gjør med overskuddet. de kommer til å makse CE investeringen, minst 6-7musd til, men kommer de til å vokse antall ansatte eller sitte med størst mulig buffer i tilfelle neste spill flopper?

Jeg tror de vil vokse endel i løpet av 2017, men jeg ser ikke noen grunn til å holde tilbake for å skaffe seg et buffer. De vil høyst sannsynlig ha nok til å produsere AoC på nytt etter 2017 er over.

Samtidig tror jeg de vil skalere opp relativt sakte, ettersom det å ansette mange nye folk på en gang er ressurskrevende, så da er det bedre å få inn en jevn strøm av folk gjennom hele 2017 enn så mange som mulig, så fort som mulig.

1 Like

De virker å fremskynde PS4 lansering, tipper de ansetter ( de har jo annonser ute). Tror de går all inn i neste prosjekt, og har de mer penger enn de klarer å bruker bygger de buffer. Dog bør det ikke være et problem før xbox versionen har solgt en million og 2

1 Like

HO:
Berre sånn at vi ikkje mistar trua:

2 Likes

Jeg kjøpte på 5.40 i dag. Etterpå spurte jeg meg selv hvorfor. Hvorfor solgte jeg heller ikke resten med gevinst? (snitt 3.89). Fordi jeg satt og regnet og regnet i går natt. Fikk ikke sove. Og uansett hvordan jeg regnet på det, med xbox salg og PS4 release så klarte jeg ikke å få aksjen så lavt priset som den er nå. SÅ: at aksjen skal opp på sikt er en given i min bok. Om det kommer lokale dupper fremover har jeg nå blitt vant med det. Har fjernet S/L i Funcom og kommer til å holde på aksjene til et bedre case dukker opp.

8 Likes

Kjipinger, jeg kjøpte på 5,61😊

Ser dere skriver dette, men hvor har dere det fra?

tror dette er gang nummer 100 jeg skriver dette…

mva div cuts 10%

så tar du steam 30%, Conan IP 5% og Unreal 5%.

29,99 -10%
=26,99

26,99-40%
=16 usd ca

Da har vi regnet konservativt, baggern mener funcom har mindre enn 30% til steam og at conan tok seg betalt i kun aksjer. + vi har lagt på 10% til mva dersom steam ikke samler inn alt.

1 Like

Du tar jo ikke høyde for Barbarian Edt. der. :unamused: