Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgsmodell- og pris-spekulering (FUNCOM)

0,5musd pr måned er kostnaden, 320k kopier trengte de for å gå i null.

1 Like

Når så du sist barbar edition på top 5000 liisten på steam?

1 Like

Hvor står det at de trengte 320K kopier for å gå i 0? Så vidt jeg kan se, står det bare at utviklingskostnaden er betalt.

Ja… er ikke utviklingskostnaden det vi snakker om da? for å gå i null :wink:

Det står ikke hvor mange kopier de måtte selge for at utviklingskosten ble dekket, bare at den er dekket.

Og så vidt jeg forsto på chatten her, så var barb. edt. med i beregningen på den som ligger som nr. 1 på topplisten nå.

Når du nevner dette med mva, så tenkte jeg på noe her om dagen. Funcom har tatt med dette når de priset CE.

• I USA koster spillet 30$, eller 250kr. De har ikke mva, men i noen stater tax, men den legges oppå denne prisen.
  • I Norge koster spillet 300kr, eller 240kr eks mva.
  • I Storbritannia koster spillet 27£ eller 277kr eller 231kr eks mva (20% vat)
  • I Tyskland koster spillet 30€ eller 267 kr eller 224kr eks mva (19% vat)

Effektivt så blir momsen noe lavere enn 10%.

1 Like

De melder 320k solgte og de melder at de er break even. Kan være de gikk break even på 300, 310, eller 320. Jeg velger å tolke meldingen som at det er dekket ved 320k Siden 320k ikke er et spesielt rundt tall er det rart om de ikke meldte dette når de passerte 250k eller 300k. Men det vil jo være opp til den enkelte og tolke å bruke i sine modeller.

1 Like

Men dere er jo rimelig bastant på at de får mellom 16-18$ netto. Det var den jeg lurte på hvor dere hadde fra. Kan ikke se at meldingen sier at de er i 0 ved 320k.

The Conan Exiles game released in Early Access on the
Steam platform a week ago has sold more than 320,000
units* worldwide.
In addition, all of the costs directly related to this
game** have been recouped and the project is now
operationally profitable.

1 Like

Man får 16 usd om man regner på 5MUSD kostnader og 18 om man regner på 6MUSD.

2 Likes

Og du er 100% sikker på at da er du der? Hva med Barb. edt?

Derfor den kanskje er opp mot 18 i stedet for 16.

Men XBox vil være noe høyere. Og 2018 er også ventet høyere nettoinntekt etter full lansering, f.eks ved DLC eller høyere grunnpris da man får mer innhold (kan kjøpes som oppgradering for EA kunder).

Alle står fritt til å lage sine egne tall og beregninger. Er jo ikke verre. Hadde vi vært 100% sikre så hadde vi alle vært rike. Men når man estimerer vil man aldri være 100% men man går med det tallmaterialet som gir best sikkerhet.

Du kan ta med lavkost landene som Sør amerika , afrika, asia og russland. De vil trekke ned prisen drastisk. Mens Europa og barbar trekker opp.

Eller man kan forenkle det og bruke USA prisen som base for å ha færre variabler.

Dette er jo ikke eksakt vitenskap men sansynlighet.

Dere skriver som om det er sikkert.

Vi vet at de får mellom 16 og 18usd pr kopi

Og jeg skjønner ikke helt hvordan dere kan være så sikker, når det bare gjettes på hvor mange enheter Barbarian edt. har solgt, samt hvor mange prosenter det ene og det andre får.

“…all of the costs directly related to this
game** have been recouped and the project is now
operationally profitable”.

***** - Direct costs are considered to be those related
to salaries, social security and equipment for the
development, technology and marketing teams, external
PR & Marketing expenses and other external consulting
or licensing expenses directly attributable to the
project.

Hvordan tolker du dette? Jeg tolker det som at de er break even og at alt som kommer inn nå er profit.

Når det gjelder $16-18 USD. @Irathi har redegjort for dette og jeg er enig i påstanden(e). Det er et konservativt estimat. I mine egne beregninger bruker jeg selv $15 som er enda mer konservativt.

Ja de er break even, men det står ikke hvor mange enheter de måtte selge for å komme dit. De melder jo ikke at de måtte ha 320K salg for å få til dette.

4 Likes

ARK kjørte 35$ for xbox-versjonen, så jeg blir overrasket hvis Funcom kjører noe lavere. Selvfølgelig, både 30$ og 40$ er mulig, men jeg tipper de selger like bra på 35$ som 30$, og på 40$ som blir de “dyre” i forhold til konkurrenten.

… og ja, jeg sa konkurrenten. Det er vel bare ARK som egentlig kan sammenlignes med CE i salg/pris/features. Koselig å sammenligne CE med et spill som har solgt 4,5m på Steam alene. Selv om mye av salget er gjort til rabatterte priser i det tilfellet.

1 Like

Som jeg skrev i den andre Funcom tråden diskuterte vi for noen uker siden om de måtte børsmelde når de var break even. Jeg påstod da at jeg trodde de kom til å børsmelde dette da de sa målet deres var å komme innenforbi top 10 i sin sjanger. Vi vet at ROK som er på 10.ende plass har solgt 400k kopier.

Mao. må Funcom ha visst at hvis de klarte 400k kopier ville de ikke bare komme inn på topp10, de ville også tjene penger på CE. Så hvis vi antar at de utviklet CE med dette i bakhodet bør budsjettet ha ligget på 300k solgte eller deromkring.

Er det så nøye om det var 280, 300 eller 320k? Det er ballpark figures. Det ligger deromkring mener jeg.

3 Likes

Det er ikke nøye for meg det nei. Det eneste jeg kicker på er at det opereres med mellom 16-18 som om det er en sannhet.

Men gir meg der.

Ble det ikke sagt at Funcom kunne drive 1 år med emisjonskronene? Så de burde ha en del cash igjen fra de 50 ish de fikk inn? Eller har jeg lest feil her?

Alle vet at steamspy har avik, men vi bruker det forsatt som en sannhet. Som nevnt dette er sansynlighet. Ikke eksakt vitenskap, og har man en bedre teori er det jo bare å komme med den. Lenge var det @Christian sitt estimat som var ledene selv om mange mente det var for lavt. Men det var det beste man hadde, så da ble det sånn.