Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgsmodell- og pris-spekulering (FUNCOM)

Vi vet det dagen etter release :wink:

er 1 døgns latency på STeamspy tallene. og 3 dager latency for en full scan.

Så vi slipper å vente lenge før vi får resultatet.

Jeg tror vi vil se MCAP på 1-2 mrd nå før launch. Det er solid substans i Funcom nå. Hvis salgstall bekrefter dette 1-2. feb. så vil vi kunne gå til MCAP 3-4mrd ila våren hvis tallene holder seg utover 2017, xbox release og neste spill fra Durham også er lovende. God jul.

2 Likes

P/E median i US og EU blant noterte selskaper er 35,08. EV/EBITDA er 20,97 median (bloomberg). 3-4 mrd er veldig edruelig eller skal vi si pessimistisk? :wink:

Helt ærlig CE kan vel selge alt fra 100 000 - 3 millioner i 2017. Selger de 3 mill så tror jeg på minst 5 milliarder.

2 Likes

Det er som å høre på meg selv før TSW releasen! :smiley:

4 Likes

Ja, men dette spillet skal faktisk ikke konkurrere med andre AAA spill som Guild Wars 2 :wink: Se på de som ligger på topp 10 da. Og hurtworld som er lastet ned 600 000 eller noe. Folk er sulteforet på bra spill nå. Har knapt kommet ett skikkelig spill i 2016. Og i tiden rundt 31.01 ser jeg ingen umiddelbare storkonkurrenter til CE. Det er CE som er dèt spillet…

10 Likes

Det skal jo også sies at CE har et helt annet budsjett enn TSW også, så budsjettet til CE vs budsjettet til konkurrentene er ganske tilsvarende budsjettet til TSW vs konkurrentene.

1 Like

CE er fortsatt ganske dyrt å utvikle, ARK kostet bare 1.5 MUSD frem til EA (CE estimert 6 MUSD?). Det er det som skaper hodebry for Funcom, de må tjene inn mer per kunde enn konkurrentene og må derfor pønske ut en måte å doble inntekten mot det som er normalt. Det gir konkurrentene et konkurransefortrinn. Greit nok at Funcom spiller i andredivisjon med lettere motstand, men de må score dobbelt så mange mål for å vinne for å si det sånn.

Kilde “$1.5 million cost of development over the past seven months”

1 Like

Hurtworld selger over en halv million spill og ser ut som et skoleprosjekt for videregående. CE selger nok mye mye mer! Og det bare på PC. Vi må ikke glemme å doble antall salg med platformer…

3 Likes

Utviklerene bak ARK er da blitt saksøkt og dømt for å ha stjålet masse kildekode/ressurser fra en tidligere arbeidsgiver (eller noe tilsvarende), så ikke et så godt sammenligningsgrunnlag der?

2 Likes

Tror det ble et oppgjør, men det var ikke poenget mitt. Funcom må ta ut en høyere pris per spiller.

Funcom KAN ta en noe høyere pris, for som du sier bruker de mer ressurser og kroner på spillet, som etter første trailer å dømme er foran alle konkurrentene på EA tidspunkt. Det er kanskje ett par som er på høyde nå etter lang tid i EA grafikk og innholdsmessig. Enda skal de øke innhold av feks levende (eller halvdøde) skapninger med over 500% frem til full launch, det kommer til å bli en levende verden med flott grafikk.

Dayz Alpha tok 199,- og solgte fort 2 millioner kopier. Det var elendig rendering og nesten uspillbart. Nå har de likevel solgt 4 millioner og mer hvis jeg ikke husker feil. Funcom kan derfor med en mer ferdig versjon ta 299,- EA uten at noen bryr seg noe om det. Da er de ett sted mellom 15-20 dollar netto? Full launch kanskje kan koste 499? Hvis de slår knock out på konkurrenten hva kvalitet angår. Da har de samme utgangspunkt med 499 på PS4, forutsetningen på XOne er samme som PC, hvor de til våren kan kjøpe det for 299,-

1 Like

Kostnaden er der jo, et søksmål som ark utvikleren tape ,150mill de måtte betale?

12 dollar etter mine beregninger, men vet at vi ikke har nådd konsensus her.

40 sier ryktene. “settlement”, dvs saken ble ikke avgjort i retten.

Ahh dollas, tenkte nok. Er iallefall så mye at de sliter litt

DLC til 60 dollar?

Det handler om verdi for kunden og at de har valgene. 249-299,- for den rimeligste pakken er null problem, spillet skal være blant de beste i klassen. De bruker mest penger på utvikling og dette får kundene til gode i ett mer gjennomført spill.Derfor kan de med 29.90 som tilvarer en 50 lapp mer enn de andre i sjangeren som ofte har lagt seg på 199,-

COD Infinite Warfare legacy edition hadde en lanseringspris på 799,- Solgte som hakka møkk. Ja, de fikk med remastered versjonen, merverdi for kundene. Det finnes mange måter å gi merverdi for kundene. Kanskje legge diskusjonen død frem til vi har fasit? Men det er klart at hvis den minste pakkenkoster 249-299 NOK så vil man med gode tilleggspakker havne vesentlig høyere enn 12 dollar.

De fleste her på forumet tror at tilleggspakker først kommer i 2018, det er jo sikkert ganske mye jobb bare å gjøre spillet ferdig til full lansering?

Unnskyld meg…

"Fordi Hurtworld solgte 500k, og CE har dobbelt så bra grafikk så kommer det til å selge dobbelt så mye. "

Morsom logikk det der :smile:

3 Likes

Hvor er dette i fra?

2 Likes