Funcom sier selv at målet er topp 10 innen ett år etter lansering, dvs dei har langt på vei guidet høye salgstall
Da snakker vi jo bare om Steam…hvis de ligger på topp 10 listen 31.12.17 så har de solgt mer enn det der bare på Steam. Hva vil da totalt salg være tror du?
Mål og guiding er ikke det samme.
Eg burde brukt ordet "mål ", eg tar den
Tror dere feks de hadde mål om å nå 90% likes på trailer? Trolig overgått forvetningene der, første steg av mange fremover! (I riktig retning).
Jeg tror det er på høy tid å slutte å vurdere Funcom som en mediocre spillutvikler, og tenke endel større fremover. TSW har lagt på seg mye, selv om mye kanskje er gjennom billigsalg. Det blir kroner hele veien til banken!
Ingen tvil om at folk er villige til å betale opp i mot 849 kroner for et spill med ekstras. Bare se i ps4 store. Spillene kan stort sett alltid kjøpes til 2 priser. En vanlig med full game. Og en med Full game + alle dlc’s/expansions + noe snacks. At det kan komme en mellom der, eller en på toppen, eller en billig early access tilgang-only er rimelig å anta.
Godt poeng egentlig. De har jo starta opp sjappe hvor de selger diverse figurer. Muligg de planlegger en ellevill collectors edition
Det gjorde de foran TSW releasen også, men i rettssaken som går nå, så sier de eksplisitt at det ikke kan tas som guiding - at det ikke er en indikasjon på hvor godt det vil selge.
Da har jeg fått svar på mine spørsmål som jeg sendte til investor@funcom.com. Det som er sitert er svaret fra Funcom. Jeg har limt inn mine spørsmål i mellom.
- Are you planning to sell DLC expansion packs in Conan Exiles? If yes, can you say something about the kind of content that would be sold in this format.
- Will Conan Exiles be sold at the same price across all platforms? Will it be sold for the same price in Early Acess and at full release?
- Have you made any Depreciation or Amortization related to the capitalised development cost of Conan Exiles?
[quote]3 - No, as explained under Note 2.8 of the Annual Report, the development costs are amortized from the date that the assets are available for use, normally over 5 years.
[/quote]
- Are you planning to share information about targets related to the average lifetime revenue per customer with the general market?
Jeg hadde ikke fått med meg denne siden, det er to analytikere som følger selskapet
Ark selges for 45.95 USD på XBox og 29.90 USD på Steam.
Jeg vil si ca 11 USD på Steam og 17 USD på XBox kan være mulig i EA (netto til Funcom fra hver kunde), hvis jeg legger godviljen til Litt hausete får man være.
Den relativt tidlige releasen på XBOX vil jo gjøre dette høyst aktuelt. Hvis man ser på konsoll-salg for Funcom sine andre spill og fra Starbreeze, så klarer de jo gjerne å selge ca like mye på PS + XBOX tilsammen som de gjør på Steam. I starten vil det i såfall gi en mix på ca 50:25 (steam/xbox) og etterhvert 50:25:25 (steam/xbox/ps4)
Grei den, 75% for 2,12-3,24 og 25% for worst case 1,01.
Betryggende med inngang på rundt 1,10. (Ikke veldig overraskende da )
Jeg fant denne i samme link. Hvor ser du?
Edit: Det var visst en tidligere versjon. De har altså redusert kursmålet. Det var nok før de så siste traileren
Det er vel USD det er snakk om i analysen og ikke kroner?
Ser ihvertfall at det er nevnt USD lenger nede…
Nå leste jeg gjennom alle de som lå på siden der (http://prestigoresearch.com/funcom/). Jeg er ikke så veldig imponert over kursmålet, men er glad for at noen dekker aksjen. De har heller ikke justert for xbox. Selv om de skriver det i sin siste update så har de ikke justert forventningen for inntjening i det hele tatt. Kursmålet deres henger ikke sammen med følgende:
Our base case scenario assumes that Conan Exiles will be able to fit into the range of 1.4
to 2.4 million games sold on Steam in 12 months and thus has the potential to enter the top 5.
Under SWOT analysen deres har de “Competitive market place” som et minus. Den skulle vært flyttet til positivt (opportunity) hvis de da tenker på hvordan “markedsforholdene” ligger til rette for et survival online kvalitetsspill.
Akkurat nå prises det vel inn et salg på rundt 400 000 spill. Dersom vi snakker 2 millioner (godt innenfor deres base-case) salg bare på Steam så kan vi anta en suksess på xbox og ps4 også. Da snakker vi totalt kanskje opp i mot 4 millioner solgte på 12-14 mnd. Ved suksess på EA steam og xbox vil det automatisk prises inn suksess på ps4 også. Hadde vel hatt et kursmål på rundt 25-30 kroner da. En vil på toppen av det jeg nevnte begynne å prise inn suksess på neste spill også.
Nå sier ikke jeg at kursmålet mitt er så høyt, men ingen skal avblåse muligheten for Funcom i 25 kroner i 2018. På samme måte som vi ikke skal avblåse muligheten for null.
Det må være lov å diskutere en ytterkant som er godt innenfor deres “base case”. Lurer på hva deres “bull case” er???
Kan vi diskutere hva bull case for Funcom er gutta? For en gangs skyld?
Funcom sitt mål er å nå topp ti i survival sjangeren. Det er ikke guidingen for å si det sånn.