Finnes det et studio som utvikler spill og ikke bare publiserer, for inntekten pr spill er jo massivt lavere ved publisering enn utvikling.
Det er vel bare å dele på 2 på de som de ikke utvikler?
elelr 3 eller 4, men de utvikler jo ingenting. De kun publiserer.
Paradox Development Studio er et datterselskap
“Paradox Interactive publishes its own games, both developed by their division, Paradox Development Studio, and those of other developers”
Ja, eier de 100%?
Da forsvinner jo endel av verdiene inn i studio selskapet.
Så blir litt som å sammenligne epler og pærer.
Akkurat som Oslo divisjonen til Funcom.
Nei de utvikler. Størstedelen av CE teamet sitter jo der.
Paradox interactive omtaler seg som en game publisher. Funcom sist jeg sjekket omtaler seg som game developer.
Skjønner hvor du vil, men finn et selskap som er likt iallefall.
Jepp, For PDX i 2016 er det bare Hearts of Iron 4 og Stellaris som er nye spill. Alt det andre er DLC eller spill som de bare har publisert. Ser også at PDX ikke har klart å gi ut noe på XBOX enda. Synd for dem.
Nå har ikke Holmes baiset aksjen selv om noen av oss som har aksjer syns han er litt konservativ. Må jo være lov det og. Det som er så fint med et forum som vårt er at dersom noen mener Holmes legger seg for lavt på diverse faktorer så kan vi alltids argumentere for vårt synspunkt som er annerledes.
Hvor mange spill tror du de selger @MK1? Hvilken pris tror du de sitter igjen med? Hvilket kursmål har du? Generelt, hva er grunnen til at du tror at CE vil bli en suksess?
Så 20 USD dollar kom fra Myrseth og co?
Når analytikere dekker en aksje så har de intervjuer med ledelsen. Da får en svar på spørsmål som er interessante, men som ikke vurderes som innsideinformasjon. I tillegg hører de med andre i bransjen.
F eks så er det ikke gitt ut noe innside info i dette eksempelet:
Betales royalty av brutto eller netto?
- det går av netto
Jeg forutsetter at de fortsetter med samme kvalitet på det de kommer med fremover er som det har vært, at tilbakemeldingene fortsetter å være gode og at dette gjenspeiler seg i det ferdige produktet. Combat, sandstorm, slavesystemet, PvP, Guilds osv kommer i de neste streams.
-
AoC har solgt 1.6 millioner kopier, ble free 2 play, har hatt ca 2.5 millioner spillere / eiere. Av disse betalende forventer jeg jeg mellom 15-20% vil teste ett nytt Conan spill, CONAN EXILES (240k - 320k). Disse mener jeg vil kjøpe spillet ila de første 3 månedene etter release.
-
I tillegg vil markedsføring av XOne versjonen komme i forkant av vårreleasen, så det vil bli nok trykk etter EA som følge av dette, kombinert med streamers, posting av nytt innhold av de nye biomes som fjelllandskap, skog/jungel/sump osv.
-
I tillegg har Funcom mange spillere fra TSW / AO / TLJ, mange fanboys and girls (1 mill ++) som sikkert vil sjekke ut en ett rimelig spill laget av “deres” selskap.
Med bakgrunn i tallene over estimerer jeg at de vil selge rundt 500k første 3 månedene.
Pga boosten jeg tror kommer ila de første 3 månedene vil trolig spillet ligge høyt på steam og tiltrekke seg oppmerksomhet fra dette utstillingsvinduet i tillegg.
Så skriver analysen videre at de regner 2-3 ganger så høyt salg fra konsoll sok til PC, dvs ytterligere 500k fra XOne ila 2017 (give or take) som gir følgende salg iu 2017.
1 million, forsiktig anslått, i 2017. PS4 kommer i tillegg.
Kursmål 2017: 3,68-10,21NOK
Salgsmål forsiktig antatt: 1 million kombinert PC og XOne
Til slutt fra samme analyse:
The Company’s management seems confident that the sales should end up somewhere between 500.000 and 2.000.000 units in 2017. Given the table above this should place Funcom’s share price somewhere between NOK 2,60
and NOK 14,18.
However, should Conan Exiles sales come in below 250.000 copies, the Company may experience solvency issues and shareholders might lose most or even all of their investment.
We are certain about two potential scenarios regarding the Company’s future. The share will either be a major winner or loser on a 12-month horizon. Only a handful of stocks in the world has such a large price trigger ahead.
Slik er det med høyoktan aksjer, så får hver enkelt vurdere om de er dumme nok/smarte nok/ har baller nok/penger nok/råd til å tape/ønske om å vinne nok til å kjøpe aksjer i Funcom!. Funcom reiser til Stockholm for å presentere seg for svenske investorer, liker de hva de ser kan det bli en major boost kursmessig på nyåret, de kan spillbransje!
Ikke for å drepe ditt gode inlegg… men husk hvem som skrev analysen
Hva slags p/e bruker du Paddy for å regne dette hjem? Slik jeg skjønner så skal man bruke høy p/e på denne bransjen? Forøvrig enig med anslaget ditt men tror på høyere salg på Steam. Xbox +/- 4-500k.
Har du ikke fått med deg at det er EV/EBITDA vi skal bruke? EV/EBITDA 25 minimum.
Ikke før nå nei
Det er fordelaktig fordi da kan vi se bort fra nedskrivinger, EBITDA er jo allerede ganske greit nå, så på en måte går vi i “pluss”.
Hva blir dagens kurs hvis du bruker EV/EBITDA på 25?