Antall spillere. https://steamdb.info/app/295110/graphs/
Edit: La til tallene i Y-aksen nå.
Så, antall samtidige spillere?
Her er forresten google-trenden for H1Z1 vs CE:
Ser at H1Z1 har solgt ca 2,8 millioner siden lanseringen for to år siden iflg steamspy. http://steamspy.com/app/295110 (som @koe også nevner, spillet ble splittet i to, så tallet er basically for de to første årene)
Jeg er ganske så sikker på at CE sin userscore vil være vesentlig bedre enn H1Z1 sin user score. Tallene for igår var 97 positive og 32 negative eller 1-(32/(97+32)) = 75% positive reviews. Funcom har jobbet veldig bra med patchingen og de har jo planlagt vesentlige oppdateringer utover året som jeg tror vil bli godt mottatt. Heldigvis for Funcom har Steam en feature hvor de viser hva brukere har gitt de siste 30 dagene i tillegg til totalt sett, og på de siste 30 dagene tror jeg de er over 80% i løpet av en måned eller to.
Er også greit å se på Steam totalt sett for å se den totale trenden på platformen.
Regner 80% av 2.8 = 2.24
Just Survive mistet mange spillere til King of The Kill etter et år, og det bør tas med i beregningen.
Etter 1 år er vi på full release og jeg tipper siste patchen til full release kommer til og inneholde mye bra stæsj for og få opp salgstall og oppmerksomhet No stress!
Jepp, men jeg tror det blir litt for enkelt. Litt mer spennende å hive inn ARK, men det er tydligvis mange som ikke gidder å skrive ARK: survival evolved, og ARK var tydligvis et godt brukt søkeord fra før av.
Hvis man skal bruke grafen under, så burde man nok se på “ARK”, den grønne, men trekke fra 25 som ser ut til å være trafikken det søkeordet genererte før ARK: Survival evolved kom. Launch-peaken for ARK blir da 75-25 = 50, mens CE sin var på 43. 86% av ARK sitt salg er mye koseligere. Samtidig, det er klart at ARK hadde vesentlig bedre staying power enn det CE ser ut til å ha.
Eller legge inn (ARK: Survival Evolved) “kategori: videospill” https://trends.google.com/trends/explore?date=2014-12-01%202017-02-16&q=H1Z1,Conan%20exiles,%2Fm%2F013c9xk7,ARK
Husk at “Ark” også er en båt, som i Noah’s ark.
Edit: nvm, ser du trekker fra.
Jepp, det var derfor jeg mente man måtte trekke fra søketrenden “ARK” hadde før ARK: Survival Evolved ble sluppet. Man kan jo også som @Martins sa bruke ARK: Survival Evolved) “kategori: videospill”, men det blir jo da litt å sammenligne epler og bananer, men nå var vi der i utgangspunktet også.
Hva blir det målt mot ark? X prosent ganger ark solgte på steam (1.5 år)
Det blir pent
Jeg tror det blir misvisende, hvis du da ikke tror Funcom vil klare å få opp interessent for CE til tilsvarende nivå som ARK hadde relativt til launch-toppen. (CE har jo allerede nå fallt klart lengre ned). “Peaken” er ikke like interessant som volumet under grafen.
H1Z1 fikk en utvikling som ser ut til å treffe bedre enn det ARK gjør, men så lanserte ARK rett før Steam Summer Sale. ARK var jo også mer av en revolusjon, mens CE vel er en evolusjon av ARK. Det som gjør at CE muligens har sjangs er at de måtte slippe spillet litt vel tidlig, og har veldig mye i pipelinen ut 2017.
Hvis man ser på patchingen av CE og økningen i user review-scoren, så synes jeg Funcom har gjort en mye bedre jobb med CE enn med AoC og TSW. Kanskje de rett og slett har bedre verktøy denne gangen. Det lover i så fall godt.
Nok en dag med negative salgstall fra steamspy. Salget har nok flatet ut ganske mye nå. Stemmer bra med at CE ligger som #10 på bestselgerlisten.
Litt panikk nå hadde passet meg bra, så jeg fikk fikset litt på snittet mitt, men jeg tror CE vil levere godt i 2017 og 2018. Bare ikke de nærmeste ukene.
383,699 ± 17,680 altså -9154 eiere ifølge Steamspy
Spørsmålet er mer om hvor mye “viral effekt” man får når salgene og antall spillere i CE dabber så fort av som nå. CE er på 19. plass på Steam bestsellers nå, det er det laveste jeg har sett siden launch.
Slik jeg ser det så er Funcom priset i henhold til høyt viralt salgsvolum som må fortsette gjennom 2017, mens tidlige tegn nå kan tyde på at dette blir et mer vanlig salg. Funcom må bruke litt tid på å fikse bugs, før de kan sette igang noen salgskampanjer for å skaffe oppmerksomhet og nye spillere. Det er meget mulig at Funcom kan få dette til, men markedsføring koster og rabatterte spill gir mindre penger i kassa. Sånn sett så burde det få store utsalg for aksjekursen om folk forventet at hype skulle holde salg til 299,- gående gjennom store deler av 2017.
Angående tall på Steamspy i dag/i går?
Det er helt normalt at de faller ut av topp ti. For å komme tilbake bør de kjøre samme modell som payday 2, med jevnlig store content oppdateringer samtidig som de kjører med rabatt. Hvis du klarer å komme deg til topps ved f.eks. steam summer sale kan volumet bli ekstremt. Dette dekker da opp for mindre inntjening pr kopi.
Ja og det er også helt normalt at CCU falder efter launch. Payday 2 blev udgivet i midten af august 2013 og havde ved launch 57k CCU, altså ca det samme som CE. I oktober 2013 var max CCU på 11k, men spillet har jo klaret sig ganske godt alligevel
Minus i antall salgs, det kan ikke være steam refunds her altså?
Noen statistisk begavede personer her som kan fortelle meg om det er noen andre måter å tyde fallet i total owners på enn at det er betydelig mer refunds enn nysalg de siste dagene?
Og mens vi er på emnet; var det så at det kan ta litt tid før steamspy registrer at en lisens/key er fjernet, sånn at det vi ser er refunds fra tidligere i perioden?