Man får 70% av summen etter rabatt på steam også.
Virker som Funcom prøver å fylle på med nye spillere ( som vil generere mer positive reviews) uten at de ønsker gigaflom av nye spillere enda. Igrunn smart. Spent på hva Steamspy sier fremover.
Ser den er litt tilbake igjen idag men forsatt godt over 530k ±25k
De kutter mer i sin fortjeneste ved rabatt, sånn som jeg har forstått det. Selvfølgelig vil dette fordele seg annerledes ved en større rabatt enn hva 30% kan dekke. Mulig de regner det ut av hele totalen, og kutter i sin fortjeneste etter det.
“when games are discounted, GMG takes the money out of its own cut, rather than the gross revenue”
Skal prøve å finne noe på det
Og det er heller ikke en urimelig antagelse at steamspy fortsatt underestimerer med 5-7% sånn ca uten at jeg husker akkurat prosent-faktorene på historiske data på CE.
Kanskje man skulle sende mail til funcom og spørre?
Er jo helst trenden vi vil se og salg på 3dje parts sider bør jo vise igjen.
Sjekket antall reviews på “Other” igår når det ble postet her at CE var på salg på div sekundærsider, og verdien er fortsatt den samme nå som da, 906:
Ingen av de som har kjøpt har da rukket \ giddet å skrive review. Må jo rekke å installere OG spille dette spillet bittelitt.
Kan vel tenkes at de som skriver reviews “lagger” litt etter salgene.
Helt klart! Sånn sett så er jo user reviews en rimelig laggy indikator. Kanskje bedre å sjekke samtidige spillere? Ikke noe stort utslag der heller:
http://steamcharts.com/app/440900#1m
Salget har ikke per nå slått ut helt som jeg har trodd det skal. Men erjo forskjell på å vises på fremsiden av steam ved steamsalg, og salg på tredjepersonsider.
Jeg lurte også på hvordan salget var hvis man sammenlignet Steam og sekundær-sites. Min konklusjon fra tallene over er jo at salg på sekundær-sites har veeeeldig lite å si.
Tror ikke salgene på tredjeparts sider tar av medmindre discounten er veldig veldig stor. Men hvem vet, kanskje ser vi det på spillertallet ikveld når folk har fått installert.
Ja, kanskje litt tidlig å trekke en konklusjon allerede i dag…
Jeg vil anta de kjører salg via alle andre kanaler slikt at de får salgene derifra først og deretter vurderer steam salg. Dersom det er samme pris direkte via steam ryker litt av poenger for å kjøpe via andre kanaler. Jeg vil nesten anta at de vil sette som krav å være billigere enn steam når de annonserer og promoterer spill med rabatt.
Hvis dette salget har en effekt vil jeg tippe man kan se det på antall nye som er kommet med i steam-gruppa, tar med medlemstallet nå
vil salgene fra greenmangaming og andre steder pavirke rankingen paa steam bestsellers naar noklene blir aktivert eller ikke?
Nei. Kun salg på steam gjør det. Derfor synergieffekt mellom steamsalg og synlighet er så stor.
… og hvorfor jeg ikke nødvendigvis synes det er en god ide å kjøre salgene via en tredjepart. Hvis de ekstra salgene der hadde vært nok til å kjøre opp CE opp til 25. plass på bestselgerlisten, så er synergi-effekten de da får pga synlighet stor nok til at jeg tror det lønner seg. Ellers hadde vel f.eks. Starbreeze, med Payday 2 også kjørt denne metoden for å få en større bit av kaka?
Hvis det stemmer og salget er betydelig, burde man også ha sett av disse salgene at CE faller merkbart på steam sin bestselgerliste pga at alle kjøper utenfor steam.